Speedmaster
Hvilke modeller er værd at gå efter at dem Omega producerer i dag?

Hvilke værker er gode?

Kan I hjælpe mig lidt?
Svar
Det er vel gode alle sammen, det hander vel mere om hvad man er til.

Stor eller mindre.
Auto eller manuel.
safir eller plastik.
date eller no date.
osv osv osv.

Der er MANGE forskellige modeller
Svar
kristofferJ Skrev:Det er vel gode alle sammen, det hander vel mere om hvad man er til.

Stor eller mindre.
Auto eller manuel.
safir eller plastik.
date eller no date.
osv osv osv.

Der er MANGE forskellige modeller

Ja jeg kan godt i retrospekt se at det var et lidt vel bredt spørgsmål Icon_e_wink
Svar
Det var nok letter hvis du spurgte - hvad anbefaler du hvis det skal være en Speedmaster til max 20 K?

I min verden er der 3 gode muligheder:

Det billigste er en helt tyraditionel Speedy prof. Dener emd manuelt optræk og har plexiglas - og den er som sådan tro mod det oprindelige Speedmaster. der er gode grunde til plexi og manuelt optræk. Det er det sikre valg. Pris 13-16 K

Så er der de jeg kalder BA - Broad Arrow Speedyerne. De er alle automatic og de er alle baseret på et fint kolonnechronograf værk, men findes i forskellige "finhedsgrader". Det er et helt famtastisk ur til pengene. Ingen steder. og jeg mener virkelig ingen steder for du så meget Chronograf til under 20 K - kun lidt brugt. den findes i de traditionelle farver for Speedy, men der findes også en med beige skive og blånede visere. den er fantastisk flot. Ikke mindst på en brun aligator rem. Pris 15-20 K

Så er der den 3. mulighed, som jo nok ikke intereserer dig. Det er den helt oprindelige. En speedy fra dengan man tog til månen og med det fine og robuste kolonnehjulschronografværk 321, som også var i den oprindelige speedy. Det er min personlige favorit..... men jo altså 40+ år gammelt. Pris ca 20 K.

Mærke og model: Omega Speedmaster professionel.

Årgang: 1967
Kasse: Rund, stål, i fin stand
Højde: 14,4 mm
Diameter: 42 mm uden krone
Skive: meget fin stand
Rem: Læder rem med original vintage spænde
Caliber: 321
Caliber nr.: nnnnnnn
Ref. Nr.: 145.012 - 67

İmage
İmage

İmage

İmage

vh baun
Svar
Brian M Skrev:Ja jeg kan godt i retrospekt se at det var et lidt vel bredt spørgsmål Icon_e_wink
... sandt nok; men ikke deraf et uinteressant spørgsmål, blot en kende vanskeligt

Speedmaster findes i et utal af udgaver, og til det indledende spørgsmål, om hvilke værker, der er gode: stort set alle; men nogle med større autenticitet og originalitet end andre.
Lad os blot se på, hvor "bredt feltet er".

İmage
Her ses TV, Speedmaster Alaska Project - og TH Speedmaster Broad Arrow
Alaska har en kaliber 1861 (knaststyret kronograf) ombord, og Broad Arrow (i daglig tale BA) har den fornemme 3303 (kolonnehjuls kronograf) ombord
Med sit standardværk, er Alaska manuelt optrukket, mens BA er automatic.

İmage
Her ses Alaska iført sin festlige "overfrakke", når arbejdet skal foregå i temperaturområdet ÷148° C - 260° C

İmage
Her er et par "Teutonere", således kaldet, da de fortrinsvis fremstilledes til det tysktalende marked.
TV ses en Speedmaster Mark V, med kaliber 1045 (Lemania 5100) - og TH en "teutoner" med kaliber 861.
Mark V er automatic, med et af de mest forkætrede værker Omega har anvendt. - Værket er ikke særligt kønt (en mild omskrivning af, at det ligner noget, der er kastet ind med en skovl).
Ikke desto trods er Lemania 5100 anvendt i rigtig mange militære ure, hvor robusthed og pålidelighed var skarpt specifiseret.

İmage
Går man ikke af vejen for en Speedmaster i 1/4 kilo klassen, ligger den automatiske Speedmaster 125 lige for.
Den er udrustet med kaliber 1041, og er kun produceret i 2000 eksemplarer, som Omegas 125 års jubilæumsur (1848-1973)
Uret er Omegas første kronometercertificerede kronograf.

İmage
Her er Speedmaster Professional Mark II - Den oprindelige Speedmasters evigt underkendte og oversete slægtning.
Mark II er (også) udstyret med en kaliber 861, og er brugsmæssigt mere praktisk (synes jeg) end sin berømte forgænger.
Omega havde planer om, at den skulle afløse som måne/astronaut ur; men NASA var ikke interesseret.

İmage
Såfremt Speedmasteren må befinde sig i 50.000 kroners segmentet, er Broad Arrow Enamel (emalje) lige i øjet.
Fremstillet i 99 eksemplarer i 18K rødguld, og tilsvarende serier i hvidguld, og platin.

İmage
Værket er 3320, hvor ingen anstrengelse for at gøre det til kræs for øjet - har været sparet:
# Rotor i platin med 18K guld medaljon
# Samlet med blånede skruer
# Polerede kanter og koncentrisk geneve slibning
# guldindlagte graveringer, kolonnehjul, rhodium platineret og og og jeg skal komme efter dig Icon_e_wink

İmage
I den "frække Quartz boldgade" har vi Speedmaster Professional X-33 med kaliber 1666.

İmage
Her et skumringsbillede af X-33 med fuldt blus på lampen.
Uret har elektro luminicerende skive, der lyser så kraftigt, at al anden lumen virker som "søvninge sankt hans orme".

Der er nok at vælge imellem; men Baun har ret i, at den manuelle Speedmaster Professional har størst autenticitet (hvis det nu er væsentligste kriterie)

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Puha... Sikke en remse. Jeg blev helt forpustet Icon_e_smile

Tak for indsparket Icon_e_smile
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)