Daytona 116523 - pris og skivevalg ?
Hej Jer.

Dette er min første post her på forum. Jeg har fulgt med på sidelinjen herinde længe. Hatten af for alle Jer "ur-tosser" - I forstår virkelig at holde en god og hjælpsom tone. Det er ikke mange internet sites, der kan bryste sig af det.

Jeg er en "ur-glad" fyr på 37. Jeg samler ikke, men kan bare godt lide at gå med fede ure - som brugsting. Alle mine hidtidge ure har jeg købt fra ny. Men nu er jeg ved at forelske mig i Daytona 116523 (guld/stål) - da jeg savner et ur, som stadig er sportsligt men mere dress-agtigt og "fest-ur-agtigt" end mine nuværende ure:

Rolex Submariner LV (Stål/stål)
Panerai 312
Omega Seamaster (James Bond)

Men.... Jeg synes nyprisen på over 90K er for meget til min pengepung.

Så jeg er så småt begyndt at kikke lidt efter et nyere brugt, som skal være i god stand og med alle papirer, etc. Jeg har ikke mod på at købe fra udlandet, og vil helst handle med en anerkendt "ur-tosse" fra DK eller troværdig privatperson, hvor vi kan gå til urmager og få tjekket stand, osv.

Hvad bør jeg være villig til at give for sådan et ur ?

Mit andet spørgsmål går på, hvilket skivevalg der mon er det bedste/holder mest i længden/passer best til jobbet som dress-ur, selvom det et stykke hen ad vejen er en smagssag. Jeg har selv fået det skåret ned til følgende muligheder - her er mine tanker:

1) Den cremefarvede, med sorte sub-dials og sort lynette og udført helt i stål. Shit den der FLOT FLOT FLOT. Den fandt jeg så ud af åbenbart hed en Poul Newman, laves ikke mere, og prisen var på den anden side af 200k (hermed streget af listen Icon_e_wink

2) 116523 (G/S) - med blå skive og arabertal: Lækre farver og lidt utraditionel. Skiller sig lidt ud fra mængden. Blå skive og guld går godt sammen. Men er der mon for meget "bling bling" over den i længden. Jeg ønsker ikke at ligne en turist netop hjemvendt fra gadehandel i Bangkok.

3) 116523 (G/S) - med hvid skive: Super klassisk, stilrent, flot som dressur. Men bliver den måske lidt "fimset" i længden.

4) 116523 (G/S) - med sort skive: Super klassisk, men måske lidt mørk og knap så "dressy" - og detaljerne går måske lidt tabt - og så er alle mine andre ure med sort/mørk skive.

Det var mange spørgsmål Icon_smil
Håber at få nogle gode input
Svar
Hej og velkommen til KRC.
En Daytona er altid et fedt ur uanset reference og skivevalg. Personligt ville jeg vælge en sort skive men også en sølv er flot. Det er jo et spørgsmål om smag og behag så du skal vælge det du selv synes om. Mht prissætning synes jeg du skal prøve at se på de handlede ure her på siten. Måske det kan give dig en indikation af en fornuftig pris. Alternativt kan du kigge på chrono24. Der er mange ure i eks. Tyskland. Finder du et ur hos en forhandler og der forsat er garanti på uret kan en flybillet til eks. München være godt givet ud.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Jeg har selv lige købt et brugt Daytona ( godt nok et 16523 ) mit valg faldt på et med Guld dial med guld sub dials, den skive syntes jeg passer bedst til det ur.. Men skulle jeg købe et mere ville det nok blive med Hvid dial med sorte sub dials, der den også er rigtig fed... Og syntes bestemt ikke at den hvide skive bliver fimset, hvor imod den sorte som du selv er inde på godt kan virke lidt kedelig / almindelig eller hvordan man vælger at udtrykke det Icon_e_wink

Og syntes også at den blå skive er rigtig flot, men den vil jeg nu hellere have i mit Breitling crosswind, der jeg syntes den farve passer bedre til det ur end til Daytonaén ( det var så lidt et sidespring )

Som Klaus skriver prøv at kigge på Chrono24, der kan man finde mange gode handler og en tur til tyskland kan hurtigt være tjent hjem...
Daytona - 16523
Submariner - 14060
Submariner - 16613
Crosswind g/s
Tissot PRS200
Svar
Daytonaen er også en af mine drømme. Men er desværre langt udenfor rækkevidde.

Jeg ville klart vælge den sorte skive. Synes den er mere elegant og stilren end hvid.

Husk nu billeder når du får den landet Icon_e_smile
Svar
Citat:Daytonaen er også en af mine drømme. Men er desværre langt udenfor rækkevidde.

Nu er en G/S Daytona den Rolex, som nok har den højeste kantstensafskrivning...
Du kan finde dem fra før 1999 med Rolex modded El Primero værk fra ca. +/- 35K og op, og dem med Rolex egen kaliber (=værk) ligeledes meget billigere end fra AD kan tilbyde sagen.
Se lidt på DK salgssider, hvis du ikke er vandt til at sovse med import (fra EU eller udenfor Icon_e_wink ).
Er du også bang om at købe fra en privatperson, burde du måske kigge DK ursælgere,
TimeToWatch, MyWatch, Dreamwatch, her på salgsiden og på [url]"http://www.timegeeks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.timegeeks.dk[/url] og du skal nok finde det du søger.
Du betaler et - par tusinder eller fem ekstra hos en momsregistrered pusher, men så har du for gengæld 2 års reklamationsret (som du aldrig behøver at bruge pga. at hvis en under 20 år gammel Rolex bryder sammen, er det - 99,9% af tilfæller selvskydt).
Og sidst - giv hellere et par eller tre K ekstra for et eksemplar med papirer og en originalboks.
Alverdens eksotiske og sjældne skivevariationer kan du nu ikke oftest finde færdiginstalleret, men så kan du gå på jagt for at finde skiven (pas på, eBay bugner af aftermarket / falske, men oftest problem med vintage skiver).
Hvis din nærmeste AD ikke vil skifte en skive, du selv kommer med, no problemo; der er en masse dygtige urmagere som vil gøre det for dig (fik skiftet guldskiven i min G/S Daytona til en sort hos en almindeligt gammeldags urmager og gav kr. 400 for fornøjelsen). Det er ikke raketvidenskab bare fordi uret hedder Rolex - omvendt faktiskt. Rolex er nemt at servicere, sådant generelt.
Dog det in mente, at Daytona er giftigt - urmagere hos Rolex AD´er tager to ugers kursus på fabrikken, før de rører ved en Daytona eftersyn... Men det er igen en helt anden historie end skiveskifte Icon_e_wink

Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)