Nyt Speedmaster Pro eller brugt Sub
Hej

Jeg skal til at købe mit første ”rigtige” ur. Jeg har kredset feltet ind til to kandidater til min arm. Økonomien har skabt en naturlig afgrænsning.

Jeg står derfor overfor valget mellem et nyt Omega Speedmaster Professionel eller et brugt Rolex Submariner. De er begge klassikere og ser bare godt ud i alle situationer.

Der er ingen tvivl om jeg synes at begge ure er rigtig fede og kan bruges både til hverdag og fest. Men havde jeg pengene købte jeg et splitter nyt Rolex Submariner, men der er langt fra de 30.000 for et brugt til de 50.000 for et nyt.

Jeg kan dog godt lide tanken om at jeg selv skal lave skrammerne på mit ”første” ur, hvorfor at Speedmasteren for alvor kommer ind i billedet.

Så er der forskellen på automatisk og manuelt optræk. Automatisk ”bekymringsfrit”, mens manuelt giver en anden ”kontakt” med uret.

Sub’en er mere robust, mens Speedy er billigere at servicere. Fordele og ulemper ved dem begge.

Hvad er jeres råd og holdninger?

På forhånd tak

Kim

NB poster i både Rolex og Omega tråden....
Svar
Du siger "hvis du havde råd.... købte du et nyt Rolex.

Så er jeg ikke i tvivl om at du vil blive gladere for et brugt Rolex til lige under 30 K - du kan få et der er så tæt på nyt at kun en urmager vil kunne se der er brugt - og efter en måned vil et sprit nyt ur jo også have fået lidt hairlines.

vh Baun
Svar
Du er ude i noget der er en smagssag. Speedmaster er jo ikke i sig selv bare et ur - men flere ure - manuelt men findes jo automatic og findes med en række værker faktisk, der er andre tråde om netop det for tiden.

Om service, så er det nok i virkeligheden ikke et vigtigt kriterie hvad den koster. Du kan køre mange år uden med begge, og skal de begge til officielt forhandlerservice, så er det ikke en verden til forskel.

Det er heller ikke let at sammenligne en krongraf som speedy med et "alm" ur som subben. En sub er alt andet lig klart mere rubust end en speedmaster - men det er ikke sådan at en speedmaster generelt brænder sammen.

Du skal ikke være så bange for et brugt, hvis du køber af en good guy og finder et i pæn stand - så er det submariner du brænder for (og den nyeste er ikke så lige til at finde brugt og slet ikke til din pris - men de tidligere) så er det den du skal købe.

Der findes efter min mining ikke meget bedre svar end - Køb med hjertet her - det er to gode ure - (jeg ville til budgettet tage en håndoptrukken speedmaster og tilmed spare lidt penge til en ferie - men det er fuldstændigt ligemeget hvad jeg ville for du vil jo helst ha rolexen og det er også et super ur)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Når jeg læser dit indlæg, så skinner det igennem, at en Rolex står højest på din ønskeliste, og så synes jeg det er en sådan en du skal finde, inden for dit budget, hvis det er muligt.

Men en Speedmaster er dog også robust.
min Speedy sad konstant på mit håndled fra 73 til 2010, både i bad/brusebad, 5 års militærtjeneste, faldskærmsudspring - Mountain bike kørsel i årevis i tuft skovterræn. det røg først til urmageren da optræks fjederen knækkede, Urmageren fortalte mig hvilken fin ting en Speedy egentlig er.
Derefter meldte jeg mig herind, for at lære mere om ure, hvilket har gjort mig endnu mere glad for at eje en Speedy - og at passe lidt mere på den Icon_redface

Du skal gøre dit eget valg, efter din egen overbevisning, så vil du blive mest tilfreds.
Alle herinde har deres egne personlige referencer for hvilke ure der er deres favorit ure.
Du skal blot finde dine egne, så bliver du mest tilfreds med dit nye ur.
Husk at sende billeder når den er kommet i hus, og held og lykke.
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
Baun Skrev:Du siger "hvis du havde råd.... købte du et nyt Rolex.

Så er jeg ikke i tvivl om at du vil blive gladere for et brugt Rolex til lige under 30 K - du kan få et der er så tæt på nyt at kun en urmager vil kunne se der er brugt - og efter en måned vil et sprit nyt ur jo også have fået lidt hairlines.
hannover_dk Skrev:Du skal ikke være så bange for et brugt, hvis du køber af en good guy og finder et i pæn stand - så er det submariner du brænder for (og den nyeste er ikke så lige til at finde brugt og slet ikke til din pris - men de tidligere) så er det den du skal købe.
Tak for input Baun og hannover_dk. Jeg var nemlig lidt i tvivl om at når en "good guy" skriver brugt osv. om hvor slemt det så behøver at være. Og ja, man får jo selv skramlet et nyt ur indenfor kort tid, ved daglig brug.

watchfreak2003 Skrev:Send ungerne & konen ud for at samle tomme flasker, så du kan få en spritny ........... ny model!
Haha watchfreak2003, har ingen unger så bliver da et være slæb for kæresten og så er det ikke sikkert der er overskud til også at lave mad. Så den holder nok ikke helt.

alsendk Skrev:Men en Speedmaster er dog også robust.
min Speedy sad konstant på mit håndled fra 73 til 2010, både i bad/brusebad, 5 års militærtjeneste, faldskærmsudspring - Mountain bike kørsel i årevis i tuft skovterræn. det røg først til urmageren da optræks fjederen knækkede, Urmageren fortalte mig hvilken fin ting en Speedy egentlig er.
Derefter meldte jeg mig herind, for at lære mere om ure, hvilket har gjort mig endnu mere glad for at eje en Speedy - og at passe lidt mere på den
@alsendk, hvordan så det ud efter denne omgang? Lyder ellers også lovende.

Som de fleste af jer skriver så hælder jeg nok mest mod Sub'en. Jeg har screenet markedet for et brugt og har en bekendt som muligvis vil sælge sit. Prisen skal dog lige handles på plads først. Så forhåbentlig kan vi komme til enighed her. Og så skal der nok komme billeder.

Hører gerne flere input. Tak.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)