Omega Geneve Automatic - søger hjælp/info.
"Vi kan nemt blive enige om at værket ikke er nogen design-skønhed, især er rotoren grimt. Men at sige at værket er direkte dårligt er noget vrøvl, jeg har serviceret adskillige af dem uden problemer og uden reklamationer. Hvis er urmager er nød til at 'bande' når han får sådan et ur ind, siger det meget mere om urmageren ('s evner) end om uret."

Jamen det vil jeg så meddele ham Icon_e_smile

Mvh.
Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Tommy Munk Skrev:Hej

Bliver lige nød til at kommentere lidt på denne tråd. Vi kan nemt blive enige om at værket ikke er nogen design-skønhed, især er rotoren grimt. Men at sige at værket er direkte dårligt er noget vrøvl, jeg har serviceret adskillige af dem uden problemer og uden reklamationer. Hvis er urmager er nød til at 'bande' når han får sådan et ur ind, siger det meget mere om urmageren ('s evner) end om uret. Uret skal ved service naturligvis samles og smøres korrekt ellers virker det ikke ordentligt (men gælder det ikke alle ure....).

Uret er ser ud til at være samlet forkert (se billede). På platinen under fjederhusbroen sidder en lille fjeder (som ikke kan på billedet) der skubber tandhjulet i cirklen i pilens retning ind mod det store hjul. Hvis dette er er monteret forkert skubber den hjulet væk istedet (og det ser det ud til på billedet), og så kan man ikke trække uret op manuelt.

Hvis gangreserven er for lille på værket skal det serviceres og fjeder+fjederhus skal sandsynligvis skiftes.

mvh
Tommy
Skarpt set Tommy - Ja den ser da ud til at vende omvendt Icon_e_biggrin Det er jo så en MEGET lille operation som dog nok skal kombineres med alm service, men i øvrigt svarer din opfattelse af urmageren der må bande når han får et 10xx ind helt til Jørgen Krognos, der også bare konstaterer at rotoren ikke er smuk, men værket som sådan ikke et problem (ud over allerførste som vel var 1010 (tissot 2950). Jeg synes at huske at der blev eksperimenteret med smørefrit leje - som så viste sig ikke at være en god løsning - og det blev så rettet på 1011 (kronometer) og frem til 1021 og 1022 (kronometer og ikke krono ellers ens) som blev Omegas sidste "eget værk" inden en lang periode med ETA frem til helt frisk tid, hvor de igen er gået rigtigt inhouse - et i mine øjne klart kvalitetsøgende skridt for dem.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Skarpt set Tommy - Ja den ser da ud til at vende omvendt Icon_e_biggrin
... ja det er godt nok skarpt set.
Flot, at det trænede urmager øje kigger efter hvor der kunne være et problem, og sætter fingeren på det Icon_cool

Jeg har indkopieret et korrekt samlet værk bag ved uret vi diskuterer, og der er vel næppe tvivl om, at der mangler tandindgreb Icon_e_sad

İmage

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hmmm, jeg vil ikke sige Tommy ikke har ret, MEN det kan faktisk godt være automatikken der har trukket spærhjulet op. Lige præcis så meget at tænderne står på tandspidsen, uret er konstrueret til at det lille drev kan klikke over når automatikken trækker uret op. Skal skynde mig at give Tomme den, at det er set ofte at urmageren glemmer at tjeklke om fjederen ligger på den rigtige side, eller evt. helt mangler.
Det kan kun findes ud af ved at skille det ad, og så se om der er en fejl eller ej.
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Tak for alle de skarpe svar!

Vedr. problematikken omkring at uret muligvis er samlet forkert,
kan jeg fortælle, at jeg i går trak uret op, og at det efterfølgende - uden at jeg har gået med det, gik ca. 16 timer ..

Hvis uret er samlet forkert, ville det da kunne trækkes op??

... Det ville være ærgerligt hvis jeg hærger tænderne ved hvert optræk.

Måske det var smart at åbne uret (som det nævnes) .. for at se om det trækkes ordentligt op. Er det ansvarligt at jeg selv går i gang? og i så fald, kan I anbefale et stykke værktøj til formålet?

Jeg regner med at skulle udvide min samling af vintage - omegaer, så får helt sikkert brug for at åbne et ur igen.

Alternativt, findes der en venlig sjæl i østjylland (gerne nær Randers) eller kender nogen til en god urmager i nærområdet?

Uret er købt på et online auktionshus, som umiddelbart har garanteret at det er 100% i orden. Derfor er jeg meget interesseret i at finde ud af, om det nu også er tilfældet Icon_e_smile

Endnu en gang tak for gode svar.

Vh Rasmus Nielsen
Svar
Peter Halse gågaden i horsens (urmager Poul Halse) er istand til at åbne uden at ridse og med det samme sig om hjulet sidder korrekt og om det behøver service eller ikke, og han siger ikke service bare for at få til lidt ekstra under ferien, men hvis kun hvis det trænger, så jeg ville ikke stå og rode med at åbne det (man har specielle åbnere og jeg gør det lystigt selv) - tag en tur til horsens - ring inden til ham
http://www.poulhalse.dk/ 75 62 36 33 spørg efter Peter og hils fra Vintage ure
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)