Lommeur - låget sidder fast
#1
Hej alle jer urkendere,

Jeg faldt for nyligt over et lommeur, som jeg blev nødt til at købe. Det har sjæl og patina og går fint.
De første 3-4 gange var det ikke noget problem at åbne låget på bagsiden men nu kan jeg ikke få det op længere.
Er der et trick til, hvordan man nemmest åbner låget, hvor "hårdt" kan man tage ved uden at ødelægge uret? Jeg vil jo gerne nærstudere de inskriptioner, der er under låget.

Håber der er nogen, der kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Karina
Svar
#2
Ikke noget stort trick. Først og fremmest gør jeg ud fra det er et låg med en hængsel? Et sted, i siden - ofte lidt højt skal du kunne se, at der er et LILLE gab til at sætte en kniv ind. Du skal finde det sted - få presset en skarp kniv ind, uden at ridse uret eller ødelægge knvien (idet jeg går ud fra du ikke har en kassekniv) der hvor du ser et lille gab eller en lille bue ud på kasselåget. Pres kniven så langt ind du kan inden du vipper - og kan du ikke presse den ind, så er du ikke det rigtige sted,

Du skal vippe og ikke ret gerne hvis du kan undgå det - bare trække opad - for det vil, hvis det sidder fast - kunne betyde den smutter og du ridser.
Lad os så se lidt billeder af sagen hvis/når det lykkes. Evt. læg det et sted der er 25-30 grader varmt - hvis det er meget koldt, kan låget lettere "krympe" og presse på kassen (kunne være under en lampe der varmer - men jo ikke brændvarmt - eller lidt varme fra en hårtørrer)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
Så fik jeg låget lukket op. Icon_e_smile Tak for hjælpen.

Der står en del forskelligt indeni:
Galonne 160296
0,800
Femkantet stempel med fugl indeni
Stempel med halvmåne, krone og C
Der er også 4 forskellige tal, der efterfølges er et mærkelig tegn 8137, 7701, 3636, 527
Endelig står der også 29760M
Er disse fem tal noget urmagere skriver når uret er til reperation eller?

Ved I hvad noget af ovenstående betyder?

Jeg har også vedhæftet nogle billeder af det famøse ur, hvor man kan se det er blevet brugt flittigt.
[attachment=0]<!-- ia0 -->Lille.jpg<!-- ia0 -->[/attachment][attachment=1]<!-- ia1 -->lille2.jpg<!-- ia1 -->[/attachment]

Mvh Karina
Svar
#4
Uret er ikke godt nok synligt på fotos til at sige det store. Det ser gyldent ud men må være sølv 0.800 sølv - halvmåne og krone som er tyske sølvmærker.

Det som står som stémplet ind er fra kassefabrikken eller urfabrikken - det som er ridset in er urmager mærker

Årstal er lidt et gæt, men ud fra bøjlens facon nok 1910 agtigt - Måske et bedre kamera på makro og upload til ex. photobucket så vi kan forstørre lidt + billed af værket kunne hjælpe

Skiven kan jeg på fotoet ikke se navn på, der er nok ikke noget, og så kan det med stor sandsynlighed være købt hos en urmager - værket valgt for sig, og kasse for sig, og sat i kassen af urmageren. Det er helt normalt før 1920

Sjovt at ha i alle fald, men ingen kæmpe værdi umiddelbart ud fra det viste
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)