Fortis
#1
Hej

Har arvet et ur efter min morfar, et Fortis 17 Jewels Incabloc, kan ikke rigtig finde noget info om det på nettet, måske nogle herinde kender til det
Svar
#2
Det er sandsynligvis ikke et dårligt ur, men uden billeder kan Du ikke forvente meget information fra os. Det Du beskriver kan være noget som helst fra 1940 (eller tidligere) til 2011.

Fortis findes stadigvæk. De har aldrig været helt i toppen, og har så vidt jeg ved ikke bygget deres egne værker (og det er ikke usædvanlig). Men de Fortis ure jeg har set var alle af en god kvalitet.
Skift ur, når du står op!
Svar
#3
[Så kom der billeder
Svar
#4
Nu er der jo i alle fald billede - som indikerer et nok ca 60 år gammelt ur. Fortis blev dannet i 1912 og det ville ikke forbløffe hvis det var et AS værk der fik viserne til at gå. Uret er sikkert 32-33 mm uden krone?

Det er korrekt at det er forholdsvis standardprægede værker, men udemærket fungerende. Fortis er i nyere tid langt mest kendt for tilknytning til rummet og flyvning og laver i dag ure, stadigt med indkøbte værker, i udmærkede kasser, ofte flyve inspirerede.

De leverer til en del flyvegrupper så som Swiss 11 Fighters, Hellenic Tigers i Grækenland, det Ungarske Flyvevåben, det Tyske Luftwaffe og Thunder Tiger Aerobatic Team.

Deres mest kendte side er dog som standard udrustning hos russerne i rummet. Fortis deltog i rumforskningen på rumstationen MIR, og deltager idag også i forskningen på rumstationen ISS. Du kan se det lidt som en pendent til Omega Speedmaster (uden det har helt samme kvalitet eller gennemgået samme rå tests) i den amerikanske rumforskning.
Russerne har dog også benyttet egen produktion (Poljot) i rummet

Det ser pænt ud - er nok lidt småt til dig, men det er jo også ren smagssag. Remmen ser OK ud, og glasset virker ikke ridset, så hvis det går rimeligt, så klarer det sig.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#5
hannover_dk Skrev:De leverer til en del flyvegrupper så som Swiss 11 Fighters, Hellenic Tigers i Grækenland, det Ungarske Flyvevåben, det Tyske Luftwaffe og Thunder Tiger Aerobatic Team.
Og til danske F16 piloter.

[url]"http://epn.dk/brancher/mode/article1637481.ece" onclick="window.open(this.href);return false;">http://epn.dk/brancher/mode/article1637481.ece[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
Svar
#6
Ja, og så har den en kasse af stål, det var slet ikke standard dengang endnu. Skiven ser odgså ud til at være i god tilstand. Jeg tror den kan Du være glad for, og hvis Du kan forestille Dig at have den på armen skulle Du altså få den serviceret hos en uremager.
Skift ur, når du står op!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)