Svar: 6
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Goddag ur-tosser!
Jeg er helt ny på dette forum - til dels også i ur-verdenen generelt så håber min uvidenhed kan tilgives!
Jeg har altid "bare" gået med billige ure men nu er jeg de sidste par måneder blevet mere og mere forelsket i det smukke Rolex Submariner, og nu synes jeg efterhånden det er på tide at gøre noget ved det. Her melder der sig en masse spørgsmål som jeg har brug for hjælp til at komme til bunds i. Prøver at dele det lidt op så det ikke bliver helt uoverskueligt:
- For det første skal det lige siges, at jeg regner med at købe et brugt ur - hvor gammelt det er betyder ikke så meget bare det er pænt og velholdt.
Jeg kan se på nettet at der findes flere modeller af Submariner og så vidt jeg har forstået er det diverse "facelifts", som er kommet gennem tiden - er det rigtigt?
Jeg synes det er meget svært at danne sig et overblik over modellerne - her tænker jeg generelt på de forskelligheder der må være både på udseende og funktioner, og selvfølgelig også pris.
Dette har jeg forsøgt at google mig frem til, men jeg kan ikke finde et overskueligt website. Findes der et, eller evt. noget litteratur man kan erhverve sig?
- Derudover er jeg meget åben for råd, guides eller lignende i forhold til hvad man skal være opmærksom på når man køber et brugt ur.
Hvilke steder købes/sælges brugte Rolex-ure (jeg bor selv i Århus)?
Hvordan sikrer man sig, at det er et ægte ur man køber? Og hvor er det muligt at prøve uret på eget håndled så man ved om det rent faktisk passer en?
- Sidst men ikke mindst vil jeg høre om det kan betale sig at lede i udlandet. Jeg har selv gjort store besparelser på mange andre ting ved at købe dem i england, og da jeg skal til London indenfor de næste par måneder ville det jo være rart, at vide hvor man evt. skulle lede?
Det blev til en halv-lang post, håber det går!
På forhånd tak - Mv h.
jneble
•
Svar: 53
Tråde: 6
Hej jneble og velkommen til,
Prøv at kigge i Good Guys/Bad Guys forummet, her finder du ris/ros på mange handler foretaget mellem brugerne herinde. Nu er du fra Århus, så det vil for dig være oplagt at kigge på Mickie fra http://www.dreamwatch.dk Han har altid et par brugte Rolex´er på sin side.
Go´fornøjelse med jagten.
•
Svar: 74
Tråde: 12
God side med en masse rolex fakta / sammenligninger: [url]"http://luxurytyme.com/en/category/rolex-reviews/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://luxurytyme.com/en/category/rolex-reviews/[/url]
•
Svar: 299
Tråde: 9
Tag fat i Micki fra Dreamwatch.dk
Han er fra Århus, har nogle gode priser på brugte Rolex, og altid flere sub's på lager.
Du er 100% sikker på at få et orginalt ur, og Micki yder samtidig garanti på uret.
Måske kan du spare et par tusinde ved køb i udlandet, men risikoen for at blive snydt stiger samtidig.
Når du ikke er ekspert, vil jeg gå efter det sikre og købe hos en good guy i DK.
Der er andre end Micki, men når du er fra Århus, ligger det bare lige til højer benet med Micki.
Jeg kan selv stå 100% inden for at du ikke bliver snydt af Micki (har selv handlet der flere gang).
MVH
Jacob
•
Mange tak for svarene!
Det vil jeg kigge på nu og se om jeg kan blive noget klogere
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Du kan roligt købe et brugt submariner i god stand på f.eks. den allerede nævnte site eller hos Bjarne Vork på [url]"http://www.mywatch.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.mywatch.dk[/url]. Hvis du køber et brugt af en seriøs brugtforhandler (tjek good guys forum), så kan du også være nogenlunde sikker på, at du ikke mister mange penge, hvis det senere skal sælges igen.
Der er masser af små detalje forskelle på de forskellige modeller; men de eneste ting du som første gangs køber reelt behøver at interessere dig for er ikke så meget:
- Skal det være "vintage" altså med plexiglas eller nyere med det meget mere ridsefaste safirglas?
- Skal det være med eller uden dato?
- Skal det være med de ældre "Tritium" skiver, som mange synes det skal og som derfor nok er lidt dyrere, eller med en moderne skive. De moderne "lades op" med lys, så de kan aflæses hele natten, Tritium skiverne lyser af sig selv, men lysstyrken aftager med årene.
- Skal det være den helt nye model?
Mit umiddelbare forslag, såfremt du ikke er til vintage, er at købe et som er op til omkring 10 år gammelt, så har du ur til resten af livet.
/Bjørn.
•
bjorn_e58 Skrev:Du kan roligt købe et brugt submariner i god stand på f.eks. den allerede nævnte site eller hos Bjarne Vork på [url]"http://www.mywatch.dk" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.mywatch.dk[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;. Hvis du køber et brugt af en seriøs brugtforhandler (tjek good guys forum), så kan du også være nogenlunde sikker på, at du ikke mister mange penge, hvis det senere skal sælges igen.
Der er masser af små detalje forskelle på de forskellige modeller; men de eneste ting du som første gangs køber reelt behøver at interessere dig for er ikke så meget:
- Skal det være "vintage" altså med plexiglas eller nyere med det meget mere ridsefaste safirglas?
- Skal det være med eller uden dato?
- Skal det være med de ældre "Tritium" skiver, som mange synes det skal og som derfor nok er lidt dyrere, eller med en moderne skive. De moderne "lades op" med lys, så de kan aflæses hele natten, Tritium skiverne lyser af sig selv, men lysstyrken aftager med årene.
- Skal det være den helt nye model?
Mit umiddelbare forslag, såfremt du ikke er til vintage, er at købe et som er op til omkring 10 år gammelt, så har du ur til resten af livet.
/Bjørn.
Tak Bjørn.
Jeg er helt klart mest til safirglasset, om det er tritium eller ej er af mindre betydning og er stadig lidt i tvivl med hensyn til dato - det skal nok ses på først..
Jeg har ikke tænkt mig, at det skal være den helt nye model så det med at købe et som er op til omkring 10 år gammelt er nok en meget god ide.
Udover det så er jeg kommet på et par spørgsmål mere;
-Hvad betyder det reelt for mig om jeg køber et ur med eller uden papirer og certifikater? Kan forestille mig at det vil være relevant hvis man skal sælge igen måske?
-En helt anden ting, som jeg kom til at tænke på er om jeg skal forsikre uret gennem mit forsikringsselskab eller om min alm. inbo-forsikring dækker hvis man skulle være så uheldig at blive bestjålet?
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Hvis du køber et ur som er op til omkring 10 år gammelt, så ville jeg ikke købe et uden papirer og boks. Det har - som du siger - netop noget med gensalgsmuligheden at gøre. Andre må sige, hvad manglende papirer & boks gør ved prisen, men i den alderklasse er det vel et par tusinde. Husk iøvrigt, at papirer skal være det originale Rolex certifikat; den originale købskvittering har mindre betydning.
Jeg har et omkring 20 år gammelt Rolex, der som det eneste ikke har boks & papirer. De øvrige, som er mellem fem og ti år har alle.
Din normale forsikring vil ret sikkert dække et eventuelt indbrud; men det skader jo ikke lige at ringe til dem og sikre det.
/Bjørn.
•
Tak for svarene, igen
•
|