Svar: 1,636
Tråde: 46
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
Det er usædvanligt gode resultater Bjørn - især hvis det lige præcist så blændende skarpt som når du slukkede lyset.
Jeg har også haft Rolex som holdt på lumen hele natten. Men om morgenen var der godt nok ikke meget tilbage.
Det er dog sikkert at 30min ikke er for lidt, da det tydeligvis varierer rigtig meget fra model til model og mellem de enkelte ure.
Med et mikroskop kan man se at lumen ofte er påført lidt dovent og at der kan findes små "helligdage" med områder hvor lumen er tyndere.
Men søg lidt på youtube, der er massevis af lumetestst.
Go weekend
•
Svar: 955
Tråde: 58
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Lysmassen skal holde i flere timer, da det er superluminova.
Det er meget normalt at intensiteten er stor i starten, og aftager så indenfor en times tid til et mere roligt lys niveau.
Hvis lusmassen får noget fugt på et tidpunkt (ikke kun i uret, men f.eks. kan det være ved service, skive skift, købt en skive på ebay osv), så aftager lysmassens effekt drastisk. Den kan ikke tåle fugt.
Alle de Rolex ure jeg har haft, har kunnet lyse hele natten, så man har kunnet se hvad klokken er.
Forleden nat lå f.eks. min Sea-Dweller på natbordet og jeg vågnede tilfældigt kl 4, og kunne uden problemer se hvad klokken var i en armlængdes afstand.
•
Svar: 524
Tråde: 50
Der kan selvfølgelig være små variationer fra det enkelte Rolex til det andet. Men at der skulle være så stor forskel har jeg svært ved at tro på.
Tror de forskellige oplevelser der bliver delt i denne tråd har mere naturlige årsager. Vi mennesker er jo udstyret med forskelligt syn, herunder nattesyn. Tror ikke der er mere i det. Ligesom Bjørn kan jeg også se klokken på mine gamle vintage Rolex, omend meget svagt. Det ved jeg fra erfaring at andre ikke har kunnet se på selvsamme ure...
Omega SMP 300
Rolex 5512
Rolex 1680
Rolex 1680/8 YG
AP 15300
•
Svar: 220
Tråde: 82
Haha.. Så dårligt er mit nattesyn heller ikke.. Den er helt slukket efter 30 min
•
Svar: 6,129
Tråde: 559
Modtaget Likes: 151 i 91 svar
Givet Likes: 29
Super Luminova burde HELT SIKKERT holde mere end 30 minutter på et kun 3 år gammelt ur. Prøv at læse det link, som jeg sendte tidligere. Der står specifikt, at lumen på dit ur er appliceret kraftigere end på et par andre modeller, hvilket burde betyde lidt kraftigere lys samt lidt længere holdbarhed. Jeg ville undersøge sagen lidt nærmere ... Kan skiven være skiftet til en ældre, kan der være fejl på lume-materialet, har der været fugt på spil eller .... ?
De venligste hilsner, John
•
Der er intet galt med din Yacht-Master.
Om det er Rolex, Panerai, Seiko - you name it, så har jeg aldrig kunne se en dyt efter en times tid, og det vel at mærke selvom urene var tanket helt op. Dette har gjort sig gældende med både Luminova & Tritium skiver – og også en Rolex 16622. Muligt at mit nattesyn er ringere end gennemsnittets, men det stadig min personlige erfaring mht. lys i lampen!
Gør som jeg hvis du har brug for at se klokken om natten – køb en klokradio
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Stinger Skrev:Det er usædvanligt gode resultater Bjørn - især hvis det lige præcist så blændende skarpt som når du slukkede lyset.
Det er det selvfølgelig ikke. Jeg plejer at "lade det op" når jeg går i seng, og det kraftige lys har det så ikke særlig længe - måske et kvarter eller højst en halv time. Men derefter bliver det så ikke meget svagere. Og som sagt så er mit Luminova og T<25 fra 98 nogenlunde lige tydelige hen på natten.
Men jeg
har måske et godt nattesyn. Rolex COMEX's idé med en klok-radio kan jeg i hvert fald ikke bruge, for den synes jeg blænder! Det er efterhånden standard på mange hotelværelser med klok-radioer, og det første jeg gør når jeg komme på et sådant er at hive ledningen ud af stikkontakten, så bliver jeg hverken generet at lyset eller af larmen, fordi forgængeren havde sat det til at vække kl. 5! Så hellere hotelværelse med ur-optrækker - men det har jeg kun truffet en enkelt gang. I Schweiz, selvfølgelig.
/Bjørn.
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Jeg kan nu sagtens se hvad klokken er på mine Rolex om natten, også et fra 1967, det er dog først efter lang tid i mørke, så øjnene har vænnet sig til mørket, det er dog meget svagt, men med hensyn til lume er der intet der stikker en af mine Orient 300 meter divers.
MVH Peter
•