Certina mod Tissot: Er de grundlæggende ens?
Hej,

Nu har jeg igen idag været hos et par forhandlere som begge sagde (uopfordret) at Certina og Tissot er nærmest ens. Er det korret? Og hvad er jeres favorit?

Jeg kigger på disse to:

Certina DS-1:
İmage

Tissot Le Locle:
İmage

De ser jo lidt ens ud og har begge ETA 2824-2. Certina er med DS - er det så godt som de selv gør det til? Uret er en anelse dyrere end Tissot'en men ellers er de også meget ens der. Hvad er jeres holdning? Er det hip som hap eller er der reel forskel på de 2 ure?

--
Werner
Svar
Ja forskellene er små. Jeg tror du vil opleve dem meget ens - det ene lidt til den ene side på et punkt og det andet måske lidt til en anden side - men tag roligt det du synes er pænest. MÅSKE Certina kan klare lidt flere stød, men det er helt usikkert og ikke en forskel at knytte noget til
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Ja forskellene er små. Jeg tror du vil opleve dem meget ens - det ene lidt til den ene side på et punkt og det andet måske lidt til en anden side - men tag roligt det du synes er pænest. MÅSKE Certina kan klare lidt flere stød, men det er helt usikkert og ikke en forskel at knytte noget til
vh

Super - det var hvad jeg håbede på, tak for svar.

--
Werner
Svar
Begge ure er det man nok kategorisere under klassisk Absolut et fornuftigt valg, hvis uret er tænkt som familieklenodie Icon_e_wink det er urenes evergreen, et design som holder max.

Nu nævner du at begge ure er udstyrede med Eta kal.2428, men disse kalibre kommer i 4 forskellige varianter, og bør som minimum være elabore. Hvis urmageren har sagt god for dem går jeg også ud fra at de begge er det. Mads har tidligere vurderet ure i den prisklasse og Certinaen tog første prisen så vidt jeg husker. Husker ikke om der var et Tissot med dengang. Her var der dog også fokus på selve urkassens kvalitet og finish. Når du står med begge ure i hånden, hvor "skarpe" står slibninger på kanter/hjørner/overgange o.a.? Finishen på selve urskiven ? er teksten tynd og skarp eller tyk og fnidret? hvorledes med detaljerigdom på markører o.a. Er navn, reference nummer nr o.a. standset i bagkassen eller blot lasergraveret?

Alle disse detaljer er med til at styrke eller svække helhedsindtrykket.

Derudover har jeg bidt mærke i, at de ure du har spurgt ind til både i stil (diver, klassisk, tool/chrono, dress), og mekanisk kvalitet er temmelig varierende. Du forekommer lidt søgende, - lidt acceptsøgende ligeså. Mit råd er følgende: det er DU som skal bære uret. Lad være med at købe et ur som ikke taler til dig, blot fordi det er mekanisk/quartz eller Diver/dress osv., fordi at det var det som nogle herinde ville have valgt! Ender du ude i et ur som virkelig taler til dig skal urinteressen nok videreudvikles, det er jeg slet ikke i tvivl om. Lidt mere usikkert er det, hvis du ender ude i et ur som ANDRE kan lide, men som ikke siger dig noget.

Jeg startede selv med et quartzur, men interessen tog med tiden en anden (mekanisk) retning. Havde jeg dog ikke købt det quartzur i sin tid er det ikke sikkert at der var en urinteresse i dag.
Svar
Hej ITemplate

Makita har her skrevet et ...efter min mening, et kunstværk af en huskeseddel, som man burde printe ud, indramme, og hænge op inde i sin private løvehule, som en klog reminder om, hvad man burde indprente sig, før man køber sig et ur.

Glæden ved at købe sig et ur,- og at bære det, - skal være eens egen, først og fremmest...uanset mærke, pris, og eventuelle måneture.

Hav`en velsignet weekend alle, - og kom nu ud i solen. Men husk stråhatten. Hjernen koger så let over her i sommervarmen.

Allan.
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar
makita Skrev:Nu nævner du at begge ure er udstyrede med Eta kal.2428, men disse kalibre kommer i 4 forskellige varianter, og bør som minimum være elabore. Hvis urmageren har sagt god for dem går jeg også ud fra at de begge er det.
Det ville jeg nu tvivle lidt på umiddelbart, uden at vide det. Hvis det er afgørende (elabore har bedre finish end de lavere kvaliteter) så skal du nok spørge konkret til det (hvis urmageren ved det Icon_e_smile )

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
makita Skrev:Derudover har jeg bidt mærke i, at de ure du har spurgt ind til både i stil (diver, klassisk, tool/chrono, dress), og mekanisk kvalitet er temmelig varierende. Du forekommer lidt søgende, - lidt acceptsøgende ligeså.

Søgende ja bestemt! Acceptsøgende, måske - det kommer an på hvad du mener Icon_e_smile. Den accept jeg søger er om de valg jeg foretager er korrekte. Jeg er totalt novice udi ur-verdenen og som konsekvens forsøger jeg at træffe valg baseret på andres erfaringer og råd. Andet er der såmænd ikke i det. Inden forrige uge troede jeg at Quartz var et mærke ligessom Seiko...det siger vist alt om mit niveau!

Jeg tilstår at jeg ikke anede hvilket ur jeg skulle købe til at starte med. Og jeg ved det for så vidt heller ikke endnu. Det der er issue'et lige nu, er hvorvidt jeg skal gå helt klassisk (Le Locle eller DS-1) eller lidt mere moderne (DS Action eller SKX007). Problemet er nok at jeg ønsker begge kvaliteter i kun eet ur. Og jeg har ikke råd til begge. Omvendt vil jeg heller ikke undgå klare kvaliteter for at spare en tusse, så hellere lade være...

makita Skrev:Mit råd er følgende: det er DU som skal bære uret. Lad være med at købe et ur som ikke taler til dig, blot fordi det er mekanisk/quartz eller Diver/dress osv., fordi at det var det som nogle herinde ville have valgt! Ender du ude i et ur som virkelig taler til dig skal urinteressen nok videreudvikles, det er jeg slet ikke i tvivl om. Lidt mere usikkert er det, hvis du ender ude i et ur som ANDRE kan lide, men som ikke siger dig noget.

Det er ganske fornuftige råd som bestemt er værd at huske når man browser efter ure. Specielt det med at "et rigtigt ur er mekanisk" kan være svær ikke selv at adoptere - selvom jeg absolut ingen slige følelser har! Men tag nu fx Tissot Le Locle. Den fås også i en Quartz version til det halve - men hvis man kigger nærmere på dem er det tydeligt at der er klare forskelle. Og det virker bestemt til at der er lagt mere i udførelsen af den mekaniske variant. Den har fx også tykkere metal, lidt større krone etc.

Når alt det så er sagt så er jeg også underlagt min kone (også her, suk) i denne sag. Thi uret er fødselsdagsgave til mig Icon_e_smile. Og hun er mere til den klassiske stil end til de dykkerure.

Tak for dit svar.

--
Werner
Svar
Head to head er jeg mere til Certina end Tissot. Jeg mener forarbejdningen er finere og Certina giver mere smæk for skillingerne. Værkerne er dog på samme niveau og stort set ens. Det er alt det andet som kasse, skive, graveringer, rem, spænde, ect. jeg mener er bedre på Certina.

Men det kan svinge fra model til model, så ovenstående skal tages med et gram salt.

/Mads
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)