Kirurgisk stål til urkasser
Jeg har hørt eller læst, at IWC bruger kirurgisk stål til deres urkasser, bl.a. til Mark XV.
Ved nogen, hvilken type stål der er tale om?

I Rolex-forummet er der en diskussion om netop ståltyper, hvor to typer nævnes: 316 og 904.
Er kirurgisk stål mon en af disse ståltyper?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Ja begge typer hører under denne kategori...

Iøvrigt en latterlig (i mine øjne) udefinerbar betegnelse, der hører fortiden til.

/Mads
Svar
Kirurgisk stål er 316L.

En gang google giver en en masse hits, bla. at 316L efter år 2000 ikke mere må bruges i førstegangs piersinger da det afgiver for meget nikkel.

Men det kan du nok selv finde en masse mere om!

Citat;
Ifølge EU direktiv 76/769/EEC og EU direktiv 94/27/EC omhandlende nikkel i smykker m.m. der kommer i direkte og længere varende kontakt med hud, fremover må smykkematerialer der bruges i piercinger ikke afgive mere nikkel end 0,5 ug/cm2/om ugen. I øjeblikket afventer Europa parlamentet en acceptabel test metode fra CEN ( den europæiske organisation for standardisering). Så snart denne test godkendes skal alle EU medlemslande ophøje direktiverne til lov.

Fra Jan. år 2000 gælder følgende regler for produkter som kommer i tæt og langvarig kontakt med huden.

Nye krav til bla. piercings smykker, som betyder at STÅL KIRURGISK 316 L. ikke må anvendes til førstegangs piercinger da de indeholder mere end 0,05 % nikkel. (typisk 6 til 15 %). Det må derimod gerne bruges i helede piercinger, da en helet piercing ikke er at betragte som åben eller beskadiget hud . Kirurgisk stål 316 L. afgiver ikke nikkel i den mængde der overskrider grænsen på 0,5 ug/cm2/om ugen.
Svar
Mads Gjødesen Skrev:Ja begge typer hører under denne kategori...

Iøvrigt en latterlig (i mine øjne) udefinerbar betegnelse, der hører fortiden til.

/Mads

Ved du eller en anden, hvilke typer stål IWC bruger/brugte?

Venligst

Stefan Garvig
Svar
Speedy Skrev:Kirurgisk stål er 316L.

En gang google giver en en masse hits, bla. at 316L efter år 2000 ikke mere må bruges i førstegangs piersinger da det afgiver for meget nikkel.

Men det kan du nok selv finde en masse mere om!

Citat;
Ifølge EU direktiv 76/769/EEC og EU direktiv 94/27/EC omhandlende nikkel i smykker m.m. der kommer i direkte og længere varende kontakt med hud, fremover må smykkematerialer der bruges i piercinger ikke afgive mere nikkel end 0,5 ug/cm2/om ugen. I øjeblikket afventer Europa parlamentet en acceptabel test metode fra CEN ( den europæiske organisation for standardisering). Så snart denne test godkendes skal alle EU medlemslande ophøje direktiverne til lov.

Fra Jan. år 2000 gælder følgende regler for produkter som kommer i tæt og langvarig kontakt med huden.

Nye krav til bla. piercings smykker, som betyder at STÅL KIRURGISK 316 L. ikke må anvendes til førstegangs piercinger da de indeholder mere end 0,05 % nikkel. (typisk 6 til 15 %). Det må derimod gerne bruges i helede piercinger, da en helet piercing ikke er at betragte som åben eller beskadiget hud . Kirurgisk stål 316 L. afgiver ikke nikkel i den mængde der overskrider grænsen på 0,5 ug/cm2/om ugen.
Ja så må 904 da heller ikke, for det indeholder langt mere nikkel end 316 L i alt jeg kan læse

Ud over at kirugisk stål er en sjov flydende betegnelse, som Benny har ret i mest knytter sig til 316L men også kan ses brugt om 904, så hedder 316L også mange steder helt officielt MARINE CLASS STEEL - hvilket jo er sjovt, når 904 nok er en lille spids bedre i MEGET varmt saltvand.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
de bruger 316 - - som alle de andre - - -(p'nær 1 Icon_e_biggrin ) men bare rolig Stefan - din Ingenieur gennemtærer IKKE i din tid - Promise !!
PS: "kirurgisk stål" er i samme klasse som "set på tv" & "klinisk testet" - - rent bullshit - Icon_e_biggrin
Svar
Bjørn H. Skrev:de bruger 316 - - som alle de andre - - -(p'nær 1 Icon_e_biggrin ) men bare rolig Stefan - din Ingenieur gennemtærer IKKE i din tid - Promise !!
PS: "kirurgisk stål" er i samme klasse som "set på tv" & "klinisk testet" - - rent bullshit - Icon_e_biggrin
Icon_e_biggrin Anbefales på førende hospitaler - bruges af førende læger osv Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ok min liste over kirugisk stål er ikke helt opdateret Icon_e_wink Var ikke klar over man rent faktisk stadig holdt liv i den beskrivelse. Da jeg var "ung" og studerende var kirugisk stål blot en fællesbetegnelse for rustfri stållegeringer beregnet til medicinsk instrumentering og ikke det der nymodens piercinger osv. Icon_e_sad Anyway mener jeg stadig betegnelsen er total intetsigende og ren markedsføringsgejl.

/Mads
Svar
Hej

Der er stadig mange der bruger betegnelsen kirurigisk stål i deres markedsføring. Icon_e_confused

MVH Peter
İmage
Svar
Artandbatik.dk:

"....og købt direkte ved kunsthåndværkerne. De får en god og fair pris, så det er en form for "fair traide" handel. I sortimentet er der blandt andet allergivenlige smykker af kirurgisk stål, der er fri for nikkel, smykker af keramik, eksklusive smykker af håndmalet silke, designertøj i batik og keramik."
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)