En ny lille en til samlingen
Hej med jer

Så blev det tid til en næsten ny(lettere brugt) dykker til samlingen.
Det er et seiko SNZE97J1 med stållænke.
Det tikker fint og det føles dejligt på håndleddet.
Jeg går normalt efter ældre mekaniske seiko chronografer, men kunne ikke stå for det her ur.

mvh

MrSeikoChrono

İmage

İmage
Mvh

MrSeikoChrono
Svar
Til lykke med nyerhvervelsen. Jeg kan godt lide viserne og de stålindrammede indeksmarkeringer. De er langt flottere forarbejdet end på ure i en sammenlignelig prisklasse.

Selv om uret har ligheder med Seikos dykkerure, så er uret ikke tænkt som værende et dykkerur, men snarere et sportsur. Seikos "5" linie bygger på sportlighed og alsidighed, derfor har de også en god vandtæthedsrating - uden dog at kunne anses som værende et dykkeur.

Dykkerurene har stålbagkasser med en stor tsunami bølge indgraveret. De er på bagkassen indgraveret med "Scuba divers" eller "Air divers" eller lignende, for at indikere funktionstilhørsforholdet. Ydermere, så har de alle skruekroner, så værket sikres bedre mod indtrængende vand, end i fald de ikke havde en skruekrone.

Her er bagkassen fra en Seiko Sumo, som hører under Seikos "Prospex" linie. Her kan "Air divers" teksten aflæses:

İmage

Bagkassen på Orange Knight. Her kan man se "Scuba divers" teksten.

İmage

Her er en udmærket artikel om vandtæthed:

[url]"http://quartzimodo.com/articles/whats-water-resistance-about/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://quartzimodo.com/articles/whats-w ... nce-about/[/url]
De venligste hilsner, John
Svar
På fx. monstrene skriver Seiko Scuba Divers og på mange af modellerne fra Prospex linien skrives der air diver, også selvom prospex uret fx. har vandtæthed til 200 m lige som et monster.

Er der nogen der har styr på detaljerne omkring dette?

Air Diver giver umiddelbart indtryk af at kunne gå dybere ned end scuba (i mine ører ihvertfald).

Mvh.
Thomas
Svar
Tak!

Og jo du har naturligvis ret Jopete, det er ikke noget decideret dykkerur.
Det er nok mere et wannabe dykkerur............men bortset fra det er det nu et dejligt ur med nogen gode detaljer.

Index og visere lyser iøvrigt længe og meget kraftigt efter en tur under sengelampen.
Det er noget jeg sætter pris på, det mangler nemlig på de gamle seiko chronografer som jo af gode grunde har mistet meget af deres luminiscens.

Er der iøvrigt nogen der ved hvor man kan få sådan noget genopfrisket??????

Mvh

MrSeikoChrono
Mvh

MrSeikoChrono
Svar
På min SBDD001 står der på urskiven "Scuba" og på bagkassen "Air diver´s". Der kan også på nogle modeller (bl.a. SBBN007/011) stå "Professional".

Scuba ure er tiltænkt snorkeldykning.
Air diver´s er tiltænkt dykning med ilt - men kan også bruges til snorkeldykning
Professinal er certificerede SAT dykkerure. De kan altså bruges til professioelt/arbejdsbrug under vand.

En dykker ville nok - i de fleste tilfælde - bruge den dykkercomputer, frem for de omtalte ure. Seiko har da også lavet sådanne modeller. De er - for de fleste - meget ukendte, men de har deres plads i Seikos sortiment - også som MarineMaster ure Icon_e_wink

M796 - Seikos anden generation af dykkercomputere. Et stk. på vej hjem til far Icon_e_smile

İmage

Hvad angår reluming af urskive, så prøv at forhøre dig hos Mølbak, Krognos eller Halse ... Mon ikke en af d´herrer begiver sig af med det ? Alternativt, så kan du på nettet finde folk, der kan klare opgaven.
De venligste hilsner, John
Svar
Det er faktisk ret lækkert dit ur, jeg har aldrig set sådan en dykker computer før.
Det er blandt andet det der er så fedt ved Seiko, den båndbredde de har i deres udvalg af modeller.
Man finder noget for enhver smag.
Tak for tippet med hensyn til lume!!!

mvh

MrSeikoChrono
Mvh

MrSeikoChrono
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)