Seiko entry level divere
SKX007 og SKX009

Både SKX007 og SKX009 hører til blandt Seikos aller mest klassiske dykkerure. Begge ure kan trække en lige linie helt tilbage til den berømte 6105 serie. Efter 6105 kom 6306, 6309 og 7002. Seikos SKX007 og SKX009 har været produceret i sin nuværende form siden 1996.

Der er stor diskussion blandt Seikoholics om forskellen på de to versioner: En gruppe hævder, at SKX009 er fuldstændig identisk med SKX007 – bortset fra den blå og røde bezel. En anden gruppe hævder, at SKX009 – udover den blå og røde bezel – også har en dyb mørk blå urskive. Der findes så folk i midten af de to grupperinger, som har forsøgt at udrede et svar på, hvorfor der kan være to ret så forskellige opfattelser af forskellene på de to modeller: Produktionslandet afgør, hvorvidt der er tale om en blå eller sort urskive ! Hvor "sandheden" ligger, skal jeg lade være usagt. Jeg kan blot konstatere, at på samtlige tre modeller jeg har ejet, har der været monteret en mørk dyb blå urskive.

Begge SKX-modeller har J-verisoner – altså versioner ”Made in Japan”. Igen, så har der været heftig diskussion om, hvorvidt de versioner, som ikke var ”Made in Japan” var af lige så høj kvalitet, som de der var fremstillet i Japan. Denne diskussion vil jeg ikke gå ind i, men blot fremføre, at Seiko Japan har meddelt, at den eneste forskel på de to versioner var shipping ruten … Du må så selv tolke. Den optiske forskel består i en lille tekst neden under ”Diver´s 200m” hvor der står ”21 jewels”.

Begge modeller indeholder Seiko 7S26 urværk. Værket er et automatic, som horologisk ikke har meget vindende over sig. Til gengæld er det robust, gangstabilt ikke særligt servicekrævende. Der er flere eksempler på 7S26 værker, som har tjent deres herre i mange år, uden nogen sinde at have fået et service. Urværket indeholder flere plastic dele, hvoraf delene omkring dag- og datoskift er ét af stederne. Plastic er ikke smukt at vise frem, men i en funktion som ved ovenstående, hvor skiftet kun sker meget langsomt, der kan brugen af plastic faktisk have sine fordele: Det er "selvsmørende" og let, og det kræver derfor ikke megen kraft at trække dag- og datoskift rundt = servicebesparende !

SKX007 modellen er særligt populær. Dette skyldes sandsynligvis, at urets klassiske udseende kan bære remme af mange forskellige typer, og så stadig bevare sit eget udtryk. Denne fordel har SKX009 modellen ikke helt, i min optik. Hertil kommer, at SKX007 er et yndet ”modde-offer”, dvs et ur, som fingernemme folk modificerer, for at give uret et personligt præg ifht bærerens smag.

SKX007 og SKX009 modellerne bygger på en lang Seiko diver tradition. En stor del af denne tradition består i at gøre uret behageligt at bære, på trods af urets robusthed. Nøgleordene er svungen urkasse med blødt nedadgående horn og en forholdsvis lav højde. Optisk, har Seikos bevarelse af 22mm horn-bredde fået uret til at syne mindre end det egentlig er, ligesom de svungne kronebeskyttere også tjener dette formål. Ovenstående ting, samt urets dimension (B:43x46x13) gør uret behageligt at bære for mange: Både de med smalle håndled, såvel som de med brede håndled. Uret smyger sig godt om armen, og så er det robust, elegant og sporty på én og samme tid.

SKX007 og SKX009 modellerne må siges at tilhøre Seikos ”entry level diver” kollektion. Denne første introduktion til Seikos diver line har da også ofte den konsekvens, at man vil prøve nogle af de øvrige Seiko diver modeller. SKX007 og SKX009 sætter en god standard for pris-/kvalitetsforhold, som for mange producenter er svær at konkurrere med.

Her på de mest anvendte remtyper - gummi og jubilee lænke.

İmage

SKX007 på sort Nato rem

İmage

Størrelsesforhold - Seiko Sumo vs. SKX007

İmage
De venligste hilsner, John
Svar
God gennemgang af 007/009 serien, har selv haft et 009 som et af mine første ure og der er ikke noget at udsætte på kvaliteten.

Dog er jeg ikke vild med 7S26 værket, dels pga. det ikke hacker og dels pga. den manglende mulighed for manuelt optræk.

Her er 6R15 et godt skrift fremad.

Der er også en prisforskel på J (japan) udgaven og k (singapore ?) udgaven, men at det skulle være shipping ruten er ny for mig

Underligt at de laver 2 stort set identiske modeller med en lille prisforskel.

Thomas
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)