Safirglas...
Hej Alle

Så skal jeg lige bruge de sagkyndiges hjælp igen....Sagen er den at jeg er på udkig efter et toolwatch til hverdags brug, jagt etc... Jeg har set mig varm på Zeno's nye Airplane Diver serie.....MEN, den er kun med "ekstra tyk dobbelt hærdet mineralsk krystal glas" og det er i mine øjne bare ikke godt nok. jeg VIL ha safir glas på mine ure.... Så kommer spørgsmålet; Er der nogen af jer der ved om man kan tage uret ind til en urmager og få eftermonteret safirglas i stedet for det oprindelige glas? Eller kan man måske bestille det fra fabrikken med Safirglas i stedet for?

Alternativet er at finde et Oris ur i stedet - Fedt ur - men jeg syntes designet på Zeno's serie er mere rå og mere "mig"

håber i kan hjælpe

mvh
Morten
Svar
tror sgu at "aftermarket" safir til Zeno blir svært Icon_e_wink - - havde du valgt Seiko diver havde der været frit valg på alle hylder - dome, antireflex etc.
Eller for at gå en anden vej rundt - hvis Zeno'en bruger et 31.51 X 2.9 "glas" kan du bruge Seiko aftermarket (Bill Yao ell. Yoboki) stumper)
Svar
Får det nogen praktisk betydning, at uret "kun" er med ekstra tykt hærdet mineralglas ? Eller er det "bare" fordi du så ved at det ikke er safir, at uret bliver "mindre værdigt" ? Icon_e_wink

Det bliver en ret dyr løsning, såfremt du vælger at få eftermonteret et safirglas - såfremt du kan finde et der passer ...

Du må nok gøre op med dig selv, hvorvidt du går på kompromis med glas eller design, som jeg ser det Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
Svar
Altså jeg har aldrig haft ridser i mine Monstere, og de er også med hærdet mineral-glas.

Jeg er rimelig overbevist om at det er fordi at lynetten går højere op end glasset, hvorfor dette er beskyttet mod slag. Så jeg vil mene at "design" er vigtigere end "safir vs. hærdet mineral".

Husk også at fordelen ved mineral er, at det ikke splintrer så nemt som safir gør ved direkte slag. Det er jo også vigtigt "tool"-sammenhæng.

...personligt ville jeg faktisk vælge plexi/acryl til et tool watch, hvis jeg kunne (som på mit Speedmaster f.eks.).
Svar
Der er en ganske simpel grund til at det SKAL være med safir glas....og det er fordi at hærdet mineralglas er noget skrammel hvis du spørger mig... Hvis jeg skal ha et toolur så skal det kunne holde til at få prygl og det kan mineralglas bare ikke.... Så det har ikke noget med værdien af uret at gøre, det er udelukkende for funktionaliteten af det....

Men jeg tror nu også det bliver et Oris i stedet for.... Zeno er prissat for højt UDEN safirglas og jeg kan skaffe mig en spritny Oris Diver billigere end en std Zeno med mineralglas

Men tak for input Icon_smil
Svar
MortenKN Skrev:Der er en ganske simpel grund til at det SKAL være med safir glas....og det er fordi at hærdet mineralglas er noget skrammel hvis du spørger mig... Hvis jeg skal ha et toolur så skal det kunne holde til at få prygl og det kan mineralglas bare ikke.... Så det har ikke noget med værdien af uret at gøre, det er udelukkende for funktionaliteten af det....

Men jeg tror nu også det bliver et Oris i stedet for.... Zeno er prissat for højt UDEN safirglas og jeg kan skaffe mig en spritny Oris Diver billigere end en std Zeno med mineralglas

Men tak for input Icon_smil

Hæhæ du overså tydeligvis min pointe - hvert glas har sine fordele, spørgsmålet er bare hvad man prioriterer.
Jeg føler mig f.eks. ganske overbevist om at en astronaut, ville være rimelig ked af at bære et ur med safirglas. Hvis det får et stød og splintrer i vægtløs tilstand, så har han (m/k) bitte små safir-splinter hængede i luften, som kan være livsfarlige at indånde. Måske et ekstremt eksempel...men samtidig også et rimelig klart Icon_e_wink
(Af samme årsag er Speedmasteren med akryl, som ikke kan splintre)

...faktisk er der nok mange tilfælde hvor man reelt ville foretrække ridser fremfor et smadret glas - ikke mindst i sammenhæng hvor et "tool watch" rent faktisk ville komme på prøve. På en klatre/cykel/vandre/kano og/eller dykker-tur f.eks.

Men til dagligdags "desk diving" har du da ret - der skal et tool-watch da selvfølgelig ligne en million (ironisk).

Og at kalde f.eks. Casio's G-Shock ure "noget skrammel", fortæller i mine øjne mere om den der dømmer, end om urets kvalitet, og dets brugs-formål.
(G-Shock-urene bruger hærdet mineral, og det er vel nok ét af de mest anerkendte tool-watches der findes...)

Min pointe:

Hvis uret virkelig skal ha' prygl, så dit liv afhænger af det - så burde safirglas være din sidste overvejelse...

...der er det her, med akryl langt bedre.
(Med læderrem gør det sig samtidigt også fint som desk diver:wink:)

İmage
Svar
Jeg syntes(ja det ved alle herinde Icon_e_biggrin )at du skal gå ORIS vejen Icon_cool
man kan sige meget om ORIS (og det bliver der da også)

Men tool/dykkerure det kan de altså lave og der er ur for alle mønterne Icon_cool
mit eget har da også mødt et bump/stød eller to og været tabt,men det køre bare videre uden ridser eller noget
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)