Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Jeg forstår Thomas. Jeg har samme værktøj (har klaret at bukke spidsen lidt men det går fint stadigt)
Jeg ville aldrig gide købe værktøjet for et ur eller tre, men har man flere ind og ud er det rart at spare turen - mere end pengene til urmagere - som jo også, som det er nævnt, kan skyde både en otter eller nier - og ridse.
Meget ligger også i rutinen. Tag det med at tage læderrem af. Nogle sværger til Bergeron (eller hvad den hedder) specialværktøjet - jeg til en skarp schweizterkniv som jeg kan liste selve bladet ned mellem horn og rem og skubbe stiften tilbage med - helt uden jeg har nogen spids der kan ridse hornet - og Peter som proff - foretrak en lille skrutrækker (nr. 4 tror jeg det var)
Hvis først man kan en ting fornuftigt, synes man det er let - men man kan da stadigt ridse givetvis. Thomas redskab er meget vanskeligt at ridse selve uret med - det kan max blive en plet i lænken hvis man maser ind uden at ramme. Det der med at have en urmager lup på øjet når man skifter rem, skubber stifter ud - eller skruer skruer ud af lænker - er RIGTIGT godt.
vh
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Enig, John. Hvis jeg skulle tage til urmageren, hver gang jeg skulle skifte rem, fjerne led, rense lænke, etc., så ville jeg skulle have en seng hos Bo og Jørgen.
Det kræver ikke megen snilde selv at gøre det, hvis man bare giver sig tiden og koncentrerer sig. Selvfølgelig kan der være enkelte ure, hvor det er særligt vanskeligt, og hvor det er fornutigt at benytte ursnedkeren, ligesom man kan starte med at se selvsamme over skulderen et par gange. Derefter er det som det der teknik-legetøj, man havde som barn.
De største ridser, jeg har i et ur, er lavet med en skruetrækker hos AP i Alpelandet.
Men sørg for at anvende ordentligt værktøj.
# Stefan
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 729
Tråde: 40
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
HVOR I LANDET ER DU FRA ØBO????
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Og lige et lille citat, Mark Twain sagde det var sådan et godt ur indtil det kom til urmager.
MVH Peter
•