Sol og gamle skiver
Er der nogle problemer med gamle vintage ure og stærk sol.
Er meget i solen med min 321.

vh Dennis
Svar
Skiverne får jo patina med tiden, og mon ikke rigtig meget sol bleger skiven mere end hvis uret lå i en skuffe, det vil jeg da tro!

Ofte er det jo patinaen der gør uret ekstra lækkert, her snakke vi bare oftest tritriummet på markeringerne og viserne.

Hvad med et par billeder??
Svar
Svar NEJ. JO de kan naturligvis påvirkes af solen, både skiven og viserne - tritium og tilsvarende markeringer, men det er en del af det smukke ved et vintage.

Problem kan det være hvis det ligger stille i LYS (ikke sol som bevæger sig)

Der ser man ret ofte, at der er en lys stribe på skiven der hvor viserne har dannet skygge, og det er ikke lige til at komme af med.

Brug løs af uret også i sol og det får en helt ensartet og smuk ældning i de fleste tilfælde, og for mig er det en af de ekstra værdier

(husk til dig selv solcreme og kasket selv skal jeg hilse fra Mary og kræftens bekæmpelse og sige)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Tritium patinerer også i mørke.

MVH Peter
Svar
peter Skrev:Hej

Tritium patinerer også i mørke.

MVH Peter
Den har vi haft oppe i selvstændig tråd. Det kunne være sjovt med flere erfaringer. Jeg har ex et explorer II tritium som jo har lidt år på bagen. Det har tilbragt langt mest tid i box. Jeg har mange andre i box, og jeg synes patineringen er ganske minimal. Jeg er med på at de taber kraft (halveringstid) uanset om de får lys eller ej, men jeg synes patineringen afhænger MEGET af om de får lys eller ikke, helt som det gør med selve skiven ?

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
Patina er jo en spændende ting ...

Hvad kommer den af - sol - fugt - varme - kulde - ?

denne patina er en lak skade - men skyldes skaden fugt - sol - varme?

Jeg tror på varme og sol, men jeg ved det ikke.

İmage

vh Baun
Svar
Det der kunne tale lidt mod sol på connien er at den næppe har udviklet sig sådan på armen af ejeren, men har ligget - måske fugtigt

Havde den ligget lang tid i sol, uden at være på arm, burde der være mærker på skiven under der hvor viserne har stået. Prøv at se hvor mange vintage der faktisk har aftegning af viserne i en eller anden position på skiven.

Men alt er muligt erkender Sherlock John
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej

Jeg tror at det brune på skiven er nikotin, men bare et gæt, da de fleste Rolex der er med skruekrone og dermed mere tæt, ser man det næsten aldrig, men tit ved gamle Omega dress modeller.

MVH Peter
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)