Svar: 89
Tråde: 9
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej med jer,
Ved ikke om jeg skal ha det skåret ud i pap, men jeg forstår ikke reference nr.
Jeg kigger jo på Datejust - både midsize og 36 mm og forstår ikke hvad forskellen ligger i?
Fx. 178234 Vs. 178274
Hvad er forskellen?? Er det noget med skiven, tal osv? Lænken?
Fatter minus
Ligeledes:
116200 Vs. 116234
Kan nogen forklare mig det pls?
Hanne
•
Svar: 153
Tråde: 3
pokus14 Skrev:Hej med jer,
Ved ikke om jeg skal ha det skåret ud i pap, men jeg forstår ikke reference nr.
Jeg kigger jo på Datejust - både midsize og 36 mm og forstår ikke hvad forskellen ligger i?
Fx. 178234 Vs. 178274
Hvad er forskellen?? Er det noget med skiven, tal osv? Lænken?
Fatter minus
Ligeledes:
116200 Vs. 116234
Kan nogen forklare mig det pls?
Hanne
Det fortæller dig om model, krans, metal.
16200 er et datejust med glat krans
16220 er et datejust med rillet krans
16234 er et datejust med hvidgulds krans.
16233 er et datejust i g/s
Der kan både være Jubilee eller Oysterlænke på uden dette ændrer ref. nummeret.
16610 Sub i stål
16613 Sub i G/S
16618 Sub i G/G
Håber du forstår hvad tallene siger
Søren
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Der er som regel ingen hoved eller hale i div. ref. nr.
I nyere tid har Rolex dog lidt system i det. Modeller der ender på 0 er i stål. Modeller der ender på 3 er guld/stål. Modeller der ender på 8 er 18 k gul-guld. Ender de på 9 er det 18 k hvidguld osv.
Desuden er afløserne ofte blot udstyret med et 1-tal foran ref. nr. Dvs. afløseren for Daytona ref. 16520 er 116520.
Modeller med plexiglas har ofte ref. nr. med 4-cifre. Safir modeller er med 5 cifre, mens de nyeste modeller har 6-cifret ref. Der er dog få undtagelser.
Jeg er ikke Datejust ekspert så tør ikke generalisere for meget på disse.
/Mads
•
Hej Søren og Mads,
Tusind tak for jeres hjælp - det var lige hvad jeg manglede...
Er der et sted på nettet hvor jeg kan se en samlet oversigt og evt sjusse mig frem til en pris alt efter tilvalg (mop, sten osv.)?
Syns jeg har svært ved at gennemskue hvad prisen vil blive, hvis jeg skal købe hos forhandleren.
Har også et andet spm.:
selvom jeg vælger med fluted bezel kan jeg så vælge oyster?? Synes tit man ser fluted sammen med Jubilee og domed sammen med oyster, men det er måske en tilfældighed?
tak igen.
Hanne
•
Nej desværre er der ingen ref. side hvor ALT er samlet. Man roder rundt på må og få. Det er jo netop en del af charmen

Jeg plejer at bruge ebay og chrono24 som referencer mht. priser. Det er de bedste steder at søge, hvis man ikke aner et urs prisleje.
Du kan godt veksle mellem jubilee og oyster. De passer på samme kasse. Men bemærk at endestykkerne kan variere afhængigt af ref. Nogle modeller kommer både med oyster og jubilee, og her er det den oprindelige køberen der har bestemt hvad der skulle på uret.
Men køb med den rigtige lænke. Det er dyrt at eftermontere en oyster. Det er billigere end anden vej fra oyster til jubilee. På brugtmarkedet ligger oyster i ca. det dobbelte af en jubilee lænke.
/Mads
•
tak igen Mads.
jeg må forske lidt og søge mig lidt frem. Det er nu også næsten en stor del af fornøjelsen.. at undersøge og finde ud af, hvad man skal ha. Det hygger jeg mig rigtig godt med i hvert fald og det haster jo ikke. Ingen grund til forhastede beslutninger i den prisklasse...
Jeg synes ellers priserne er lavest med Oyster lænken ifølge den prisliste jeg har fået med fra Klarlund. Oyster lænken er min favorit. Synes den er lidt mere sporty og superfin til et stålur med romertal og perlemorsskive.
Hanne
•
pokus14 Skrev:tak igen Mads.
jeg må forske lidt og søge mig lidt frem. Det er nu også næsten en stor del af fornøjelsen.. at undersøge og finde ud af, hvad man skal ha. Det hygger jeg mig rigtig godt med i hvert fald og det haster jo ikke. Ingen grund til forhastede beslutninger i den prisklasse...
Jeg synes ellers priserne er lavest med Oyster lænken ifølge den prisliste jeg har fået med fra Klarlund. Oyster lænken er min favorit. Synes den er lidt mere sporty og superfin til et stålur med romertal og perlemorsskive.
Hanne
Oyster er dyrere brugt end Jubilee. Simpelthen fordi den er mere robust og tidssvarende. Dermed mere populær. Fra ny er det en anden snak.
Det er netop en del af fornøjelsen ved at interessere sig for ure at man hygger sig med søgningen. Man finder ud af hvad der findes og snævre sig ind på målet. derefter går jagten igang på det helt rigtige ur hvor ref., stand, tilbehør, skive, lænke og ikke mindst pris matcher ens krav. Jeg har samlet på ure i 5-6 år og jeg har stadig modeller jeg søger, hvor det rigtige endnu ikke er dukket op. Så som det blev skrevet i en anden tråd er tålmodighed en væsentlig egenskab at besidde som samler. Held med det...!
/Mads
•
Oyster er dyrere brugt end Jubilee. Simpelthen fordi den er mere robust og tidssvarende. Dermed mere populær. Fra ny er det en anden snak.
Det er netop en del af fornøjelsen ved at interessere sig for ure at man hygger sig med søgningen. Man finder ud af hvad der findes og snævre sig ind på målet. derefter går jagten igang på det helt rigtige ur hvor ref., stand, tilbehør, skive, lænke og ikke mindst pris matcher ens krav. Jeg har samlet på ure i 5-6 år og jeg har stadig modeller jeg søger, hvor det rigtige endnu ikke er dukket op. Så som det blev skrevet i en anden tråd er tålmodighed en væsentlig egenskab at besidde som samler. Held med det...!
/Mads[/quote]
Hej Mads,
Hvor har du bare ret!
Da jeg købte mit Breitling ur havde jeg faktisk sparet op til det i 2 år og alligevel endte det med at blive et impulskøb (nærmest) fordi jeg var usikker på hvad jeg ville ha og måske blev grebet lidt af stemningen og den søde ekspedient og lod mig presse.. det var jo fjollet, for nu har jeg lige smidt en masse penge ud af vinduet, da jeg solgte det.
Jeg har heller ikke klar over dengang, hvor stort markedet er for brugte ure og at jeg sagtens kunne finde noget der. Jeg handler brugt med andre dyre varer (tasker især) og ved jo at man kan spare mange penge, men noget så personligt som et ur ville jeg egentlig gerne købe helt fra nyt.. og dog - for et brugt ur i ny-stand er altså ligeså godt. Tror bare jeg lige skal ud over den der barriere.
Og så var det en fantastisk oplevelse at gå ind i butikken og købe mit ur dengang. En dejlig sommerdag.... uret på armen og så hen på Det elektriske hjørne og drikke rosevin. Husker tydeligt endnu, hvor meget jeg var oppe og køre over det... nærmest ligesom efter en lang løbetur, hvor blodet bare ruller i kroppen...
Nå men mon ikke jeg kan undvære det, når det kommer til stykket... nu har jeg jo prøvet det. Desuden er jeg sikker på, at glæder blir endnu større denne gang, når jeg finder det helt rigtige (men efter at have været her, har jeg en fornemmelse af, at det ikke blir det sidste.. nu kunne jeg også tænke mig et vintage Omega)
tak igen Mads.
Hanne
•