Nyt måneur
Ved godt at det ikke er et Omega indlæg, men lægger det i denne tråd da det (for mig) har en sammenhæng med det stolte mærke.

Som jeg tidligere har skrevet faldt jeg i denne uge i Budapest over en ny til samlingen, nemlig et SEKONDA.

Russerne brugte ifølge "A Time Capsule" bl.a. dette ur i deres rumprogram.

I bogen er der en helsides med uret, hvilket jeg mindedes da jeg stod i en antikvitetsforretning i den Ungarske hovedstad i forgårs, og vupti så var der handlet.
Alexei Gubarev bar ifølge bogen uret på Soyuz 28 missionen i Marts 1978, monteret med et elastikrem som ligner noget der er trukket ud af et par herreunderbukser. Herefter er der skrevet på remmen med tush.

Ved ikke om det kun er mig dert har det sådan at alt der har med rumfart at gøre bliver temmelig interessant, altså når vi snakke ure forståes?

Lægger lige et billed af siden i bogen først;
İmage

Her er så mit ur;
İmage
İmage
İmage

Uret har værk nummer 05708, kan det virkelig passe at de ikke lavede flere dengang? Man ser dem af og til på Ebay o.lign. kan jeg se nu!
Det går som fod i hose, holder tiden indenfor ganske få sekunder pr. døgn i de par døgn jeg har haft det.
Kassen er skarp og ikke poleret, uret er i det hele taget i meget flot stand. Fik forresten en lille "statuette" med også, som forestiller jordkloden og rumstationen MIR svævende henover Rusland som fylder det meste. En sjov lille ting til samlingen.
Svar
Flot ur og sjovt at du lige finder det. Også fine billeder af det.

Spændende design og især visere. Hvor stort er sådan et ur - 38 mm ?

vh Baun
Svar
Jeg er faktisk lidt overrasket over at det kun måler 36 mm. Det ser meget større ud syntes jeg, sikkert pga. pushers!
Svar
De lavede masser af ure - men jeg tror de startede nummer serierne om ofte fra model til model osv.

Din indeholder et Poljot 3017 værk - som er en "efterbygning" (til dels med de originale værkstedsmaskiner) af Venus 150 som er en kolonehjuls maskine i modsætning til Poljots 3133 som er bygget på Veljoux 7733.

Man kan idag også få mange billigere mærker Wagner o.l. som bygger på kronografværker som er bygget efter venus 150 - og jeg ville langt hellere ha dpin end de nye - og værkmæssigt ville jeg så hellere ha en original venus 150 maskine (finish og metallegerninger efter sigende bedre) - men så er der jo resten af uret - som jeg som sagt synes er rigtigt flot og jeg forstår helt din interesse for historien.

Tillykke
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Poljot 3017, ser man det! Tak for det John! Søgte lige opg faldt først over dette link, ganske sjovt at se hvilke ure det værk ligger i!

[url]"http://forumamontres.forumactif.com/revues-videos-photographies-fiches-pratiques-f2/calibre-chronographe-russe-t6583.htm">http://forumamontres.forumactif.com/rev ... -t6583.htm[/url]
Svar
Ja god link du - utroligt hvad det net har
tak
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)