Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Lars Skrev:Ja, det må kunderne og andre jo bestemme.
Først vil jeg dog sige at urene er ikke lavet i stål, men alle værker er i messing. Der er vist nok nogle der også er i rent ædelmetal....
Messingen er så forgyldt eller som oftest forniklet. Det er her det kommer til at ligne stål, men kære venner det er nikkel! ! !
Det med ædelmetal vil jeg ikke stå inde for, men der findes ure hvor ihvertfald balancebroen er i rent guld.
Mvh Lars
Også Eterna golden heart dame uret hvor rotoren er 24 K du (så vidt jeg ved)
Men som urmager dear Lars (eller andre som smugkigger) - hvorfor forgylder man messingen i så fald i stedet for nikkel?
Og tandhjulene som altid ligner stål er vel ikke forniklede, men så er de???
vh John
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej John.
Det med hvorfor, tja, det er nok bedst at spørge dem som gør det. Alt andet vil være gætværk. Lur mig om det ikke har noget at gøre med at det ser "smart" ud, og sælger bedre. Se nu bare hvor moderne det er blevet med glasbagkasse, eller hvordan kunden lyser op når man viser dem Deres Omega ur fra 60'erne ny renset og rent. Bliver jo nok nød til at sige det er vist noget med at sælge varen.....
Med hensyn til tandhjul i stål, så mener jeg ikke der er nogle af dem i et ur, andre end drev. Der altid er i stål, tandhjulene er som regel i messing eller andet "blødt" materiale, stålet er som regel hærdet og derefter anløbet til blåt. Også kaldet tampongstål. Hvad de bruger i dag af ståltyper tør jeg ikke udtale mig om, men dette er det vi har lært, og vel lærer den dag i dag, mig bekendt.
Og ja rotoren er ofte, i de finere ure, i guld grundet tyngen, men har også set ure med guld balancebro.
Mvh Lars
•