Constellation 551 med 24 stens bro
Min Omega Constellation cal 551 er tilbage fra Peter Halse. Nogle vil måske huske fra en tidligere tråd, at jeg købte den med en forkert 17 stens bro. Peter har nu skaffet de rigtige stumper og skiftet to broer og et ganghjul. Flot arbejde og til den helt rigtige pris som sædvanligt.

Her er billeder af uret og værket før og nu!

Jens-Kristian

İmage

İmage

İmage
Svar
De der gamle Constallation er altså flotte - og de gør sig tæske-godt på billeder.

Et spørgsmål - er der nogen, der kender årsagen til, at Omega valgte andre materialer end den traditionelle stål til de gamle værker?
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
Svar
Så vidt jeg ved er værket stål, men forgyldt. Jeg har selv pt en Landeron 39 kolonnehjuls chrono fra 1940 på vej, et af de absolut mindre almindelige kolonnehjuls værker - og her også i en version som i modsætning til de fleste andre jeg har set - i forgyldt version.

Forgyldningen må bl.a. have den virkning, at det slet ikke korriderer - men det burde stål vel i princippet heller ikke - og så måske dog alligevel? Jeg synes jeg har set en del stål maskiner som har pletter og mærker som ligner korrideringer - men nu er der vel en expert som kan svare bedre?

Dejligt at din 551 som startede tråden har fået den rigtige bro - og ikke helt almindeligt at se uret med navn fra den store top handler Türler

Mon kronen er 100% original - Baun, Tommy eller Peter H kan dette tror jeg - Var constellation med 551 med den takkede krone eller altid med de 8 kantede - eller andet antal kantede?
Jeg håber svaret er at den sagtens kan have haft den krone altid, for de fleste af mine tilsvarende har det også

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, det må kunderne og andre jo bestemme.
Først vil jeg dog sige at urene er ikke lavet i stål, men alle værker er i messing. Der er vist nok nogle der også er i rent ædelmetal....
Messingen er så forgyldt eller som oftest forniklet. Det er her det kommer til at ligne stål, men kære venner det er nikkel! ! !
Det med ædelmetal vil jeg ikke stå inde for, men der findes ure hvor ihvertfald balancebroen er i rent guld.

Mvh Lars
Svar
Lars Skrev:Ja, det må kunderne og andre jo bestemme.
Først vil jeg dog sige at urene er ikke lavet i stål, men alle værker er i messing. Der er vist nok nogle der også er i rent ædelmetal....
Messingen er så forgyldt eller som oftest forniklet. Det er her det kommer til at ligne stål, men kære venner det er nikkel! ! !
Det med ædelmetal vil jeg ikke stå inde for, men der findes ure hvor ihvertfald balancebroen er i rent guld.

Mvh Lars
Også Eterna golden heart dame uret hvor rotoren er 24 K du (så vidt jeg ved)

Men som urmager dear Lars (eller andre som smugkigger) - hvorfor forgylder man messingen i så fald i stedet for nikkel?

Og tandhjulene som altid ligner stål er vel ikke forniklede, men så er de???

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej John.
Det med hvorfor, tja, det er nok bedst at spørge dem som gør det. Alt andet vil være gætværk. Lur mig om det ikke har noget at gøre med at det ser "smart" ud, og sælger bedre. Se nu bare hvor moderne det er blevet med glasbagkasse, eller hvordan kunden lyser op når man viser dem Deres Omega ur fra 60'erne ny renset og rent. Bliver jo nok nød til at sige det er vist noget med at sælge varen.....
Med hensyn til tandhjul i stål, så mener jeg ikke der er nogle af dem i et ur, andre end drev. Der altid er i stål, tandhjulene er som regel i messing eller andet "blødt" materiale, stålet er som regel hærdet og derefter anløbet til blåt. Også kaldet tampongstål. Hvad de bruger i dag af ståltyper tør jeg ikke udtale mig om, men dette er det vi har lært, og vel lærer den dag i dag, mig bekendt.

Og ja rotoren er ofte, i de finere ure, i guld grundet tyngen, men har også set ure med guld balancebro.

Mvh Lars
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)