Svar: 25
Tråde: 18
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Muligvis et dumt spørgsmål, men nu prøver jeg alligevel. Jeg er med på at kaliber handler om urværket. I moderne ure er det jo ofte ETA mere eller mindre modificeret, hvis det da ikke er et af de få mærker som laver sine egne værker, men ved ældre ure står der ofte bare Kaliber og et nummer: f.eks. Kaliber 28, Kaliber 1253, Kaliber W72, Kaliber AS1234 osv. Kan man lære noget af dette eller er det bare navne på et utal forskellige værker?
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Kaliber er vel urverdens ord for "model" når det kommer til urværker. Ordet kaliber kan ikke stå alene med et nr. som f.eks. kaliber 28. Måske hvis man ved uret er fra JLC og der står cal. 889. Så ved de fleste, at det er in-house. Ofte er det underforstået hvis man taler om kendte urmærker eller modeller som feks. Omega SM pre-moon cal. 321. Så ved de fleste at der er tale om et Omega værk baseret på et Lemania ebauche.
Ofte står der også nogle bogstaver foran. Så som ASxxxx. Her er tale om underforståede forkortelser. I dette tilfælde et værk fra A. Schild. Andre forkortelser kan være ETA, JLC, PP, VC, osv. Men det kan være en jungle. For Selv om bogstaverne refererer til en producent er det ikke nødvendigvis dem som har produceret ebauchen. Således er cal. VC 1137 (fra Vacheron Constantin) baseret på et cal. FP 1185 (fra Frederic Piguet)
Det er ikke let at finde rundt i....
/Mads
•
Kalibernummerbetegnelsen bruges stadig flittigt på nye værker. Det er altså ikke forbeholdt "gamle" ure. Betegnelsen opstod vist engang i 1940'erne eller deromkring. Ure fra før den tid har kalibermål fx. kaliber 30mm eller kaliber 19" (" = lignes; 19 lignes = 43 mm).
•
Svar: 1,193
Tråde: 48
I sin tid hørte jeg noget om, at der både er noget, der hedder "kaliber" og "kalibre" indenfor våbenindustrien.
Kaliber er diameteren som i 7.62 mm, 5.56 mm, 12.7 mm eller 155 mm.
Kalibre er rørlængden divideret med diameteren, men dette udtryk er ældre.
Jeg tror så også, at kaliber xxx sidenhen bare er blevet et mere eller mindre tilfældigt tal.
# GT
"Cultural diversity is as necessary for humankind as biodiversity is for nature!"
•
Svar: 20
Tråde: 10
Hej
Ja, du har delvist ret.
Populært sagt er den indvendige diameter brugt som kaliber. Den tilsnigelse anvendes sikkert om håndvåben, men når snakken går på større projektiler er kaliber det "ældre udtryk" Det er i hvert tilfælde det vi gør idag i Forsvaret.
Jeg vil derfor hellere anvende betegnelsen "korrekt udtryk" fremfor "ældre udtryk"
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Ja, undskyld, men så er den der igen..... en lille rettelse:
Kaliber - størrelse på "krudt og kugler"
Cal. - er størrelse på urværker.
Ligesom med pincetter og korntænger.....
Mvh Lars
•
Svar: 6,268
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Caliber nummer er ikke størrelsen på urværkets diameter, men derimod hvad de forskellige fabrikanter af ure døber dem til, eksempelvis er Valjoux 7750 ikke 77 millimeter i diameter og Omega 561 er ikke kun 5 millimeter i diameter, så det har ikke ret meget med diameter at gøre, det passer kun på ældre værker, de fleste i gamle lommeure.
MVH Peter
•
Svar: 1,738
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Ja, Peter du har ret, sad og tænkte på de gl. Omegaer da jeg skrev det. Det var nu mere stave måden jeg ville gøre opmærksom på. Lidt som en skovl er en skovl og ikke en rive.....
Mvh Lars
•
Svar: 25
Tråde: 18
Tak for hjælpen, så blev klogere.
•