Svar: 16
Tråde: 7
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej.
kender nogen til nogle steder på nettet med artikler omkring Omega ure? Jeg tænker specielt på noget om de forskellige urværker. Jeg har ikke en pind forstand på de mekaniske værker, men kan forstå på forskellige kommentarer, at der er stor forskel på om det er det ene eller det andet.
Det behøver ikke nødvendigvis at være Omega, men gerne indenfor det "overkommelige" prisleje... Rolex mm.
Mvh
Jasper
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Jeg har vist aldrig fundet let tilgængelige artikler på nettet om Omega værker, men derfor kan de jo sagtens være der.
Den primære kilde som jeg bruger er bogen Omega Designs - Feast for the eyes.
Der er en til salg til 600,00 kr - stor flot bog!
Generelt opdeler jeg Omega i 3 perioder:
Før 1940. Før Omegas storhedstid. Jeg kender ikke så meget til urene og værkerne men især Art Deco urene fra 30'erne ef efterspurgte. Det er ofte rektangulære herreure, men idag er det nok mest pigerne der går efter dem, samt selvfølgelig samlere.
1940 - 1970 ca. - Det regner jeg som Omegas guldalder. I den periode skabte Omega fantastiske ure og værker, som Omega kunne producere i stort antal og med stor præsition. Ingen anden ur/værk producent gjorde det bedre!
I den periode er der lavet flere fantastiske serier hvor af 2 serier især skiller sig ud. 26x og 28x (samme serie), værkerne er manuelle værker der har bevist kvalitet og pålidelighed i denne periode. Brugt især i Seamastere, men også i en lang række andre Omegaer.
5-hundrede serien som er Omegas mest anvende og mest kendte serie af Automatiske værker. den starter vist med 490 - men er kendt for 50x, 55x - og mest af alt 56x som ligger i langt de fleste Constellations - og som måske er verdens bedste Automatic værk til pengene - og sikker også den serie af værker hvoraf flest er Chronometer certificerede! det siger dog noget!
1970 og fremad. Omega gik (tvunget af quarts urenes fremkomst) over til at købe værker udefra (ETA oa.) og kun selv finicere dem. Der er mange gode værker imellem, men de har aldrig opnået samme image og prestige som Omegas In house værker fra "guldalderen". der er dog en tendens til at Omega satser på at forbedre værkerne med co-axial og senest FP værker i Speedmaster BA serien og ikke mindst det helt nye in house værk som just er kommet på markedet i en Omega De Ville!
vh Baun
•
Svar: 12
Tråde: 7
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har faktisk bogen Omega Designs liggende. Bogen er næsten ikke brugt, og jeg vil sælge den noget billigere end den er annonceret på nettet. Kontakt mig hvis du er interesseret
•