Daniel Jean Richard
#1
Håber nogle herinde kan hjælpe.
Hvilket værk ligger der i ure fra Daniel Jean Richard?
Svar
#2
Hej jeg mener at der er en fin artikel et sted på denne hjemmeside om netop DJR. Ellers er der mig bekendt tale om ETA værker og sammenbyggede ETA/Dubois Depraz værker i deres chronografer. Det sidste ses ofte i de liiiiiiidt billigere chronoer (jeg går ud fra at det er billigere end en 7750'er ?). Nogen mener at det er mindre fint andre at det er bedre, men det giver et par spøjse kendetegn. Det første er hvis der er dato i uret. Så kommer denne fra "grund-urmodulet" der ligger bagerst og derfor vil datoen forekomme, at ligge forsænket ned under urskiven. Det andet er den lille usymetri der kommer mellem den midterste krone og de to chronograf trykknapper som stammer fra chronagraf modulet som ligger forrest lige under urskiven.
Jeg har aldrig holdt et DJR i hånden men har selv haft lyst til at købe en, specielt den runde chronoscope med krone til at dreje dykkerkrandsen under glasset, det er flot med sådan et stort glas.
Svar
#3
UffeMon Skrev:Ellers er der mig bekendt tale om ETA værker og sammenbyggede ETA/Dubois Depraz værker i deres chronografer. Det sidste ses ofte i de liiiiiiidt billigere chronoer (jeg går ud fra at det er billigere end en 7750'er ?).

Det kunne da være en sjov opgave Blørn G ikke? Icon_e_confusedSådan lige at give os din (helt ok naturligvis personlige) opfattelse af en standard 7750 mod ex speedmaster reduced med ETA/Dubois Depraz modul som krono - værkmæssigt?

Hvis du har tid

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Hej

De sammenbyggede ETA Dubois Depraz værker er ikke bedre end ETA Valjoux 7750 men måske en anelse dyrere, efter min mening er det mere rigtigt med en integreret chronograph som i ETA Valjoux 7750.

MVH Peter
Svar
#5
Jeg vil give Peter ret. Et integreret chrono-værk (7750) er at foretrække frem for en "lagkage" (ETA/DD). Modul-chronoen i form af ETA 2892/DD-modul er dyere end et 7750. Konstruktionen er mere kompliceret og tilmed svære at servicere (og dermed også dyere).
Men hvor kommer modul-krono´en så til sin ret? Ofte bruges det i klassiske modeller, hvor de tre sub-dials skal ligge kl. 3,6 og 9. Typisk replica modeller som tidligere havde manuelle Valjoux, Venus eller Lemania værker. På 7750 ligger sub-dials kl 6,9 og 12. Det gør at værket ikke passer ind i klassiske kronografure. Derfor Speedmaster reduced, Navitimer, og mange TH har modulværk.
Et andet sted hvor modul-kronografen bruges er hos de mere eksklusive producenter, som har et par standard in-house værker på programmet men ingen integrerede kronografværk. Her kan de så tage deres in-house "motor" og påmontere et modul. En billig (rent R&D-mæssigt) løsning, men ikke den kønneste rent horologisk. Men man kan kalde sit krono for in-house og det sælger bedre end et 7750.

Mads Gjødesen
Svar
#6
Jeg så bare en artikel på timezone.com om et besøg hos Girard Perregaux hvor der til sidste i artiklen vises ure fra Jean Richard.
Jeg har ikke kunnet regne ud hvad de ure umiddelbart har med Girard Perregaux at gøre?
Er det Girard Perregaux' billige lillebror eller hva'?

Det ser nemlig ud til i artiklen at det er de sammen personer fra Girard Perregaux der præsenterer urene fra Jean Richard.

Er ure fra Daniel Jean Richard og Jean Richard de samme?
Svar
#7
DJR er ejet af GP. Det forklare måske hvorfor. Enkelte dele produceres derfor af/hos GP, men så stopper lighederne også her. Man kan vel med rette drage paraleller til Rolex/Tudor forholdet.

DJR har i øvrigt for ganske nyligt præsenteret deres eget in-house værk i form af JR 1000. Et værk der minder en meget om GP cal. 3100. Så lur mig om GP´s R&D afdeling ikke har været med på sidelinjen Icon_e_wink

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)