Daytona værker?
#1
Hvilke værker har, der gennem tiden, siddet i Rolex Daytona, og i hvilken perioder?
/Lex

Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
Svar
#2
Hej

Valjoux 72, Zenith el primero, og nu deres egen inhouse Rolex Caliber.

MVH Peter
Svar
#3
Zenith fra ´88 til '99/'00.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#4
Og så for lige at koge det hele sammen:

Frem til 1988: Valjoux cal. 72
1988-1999/2000: Rolex 4030 (baseret på ebauchen Zenith El Primero ca. 400)
Fra 2000: Rolex in-house cal. 4130

/Mads
Svar
#5
Tak for svarene. Icon_e_smile
/Lex

Omega Seamaster Planet Ocean (2200.50.00)
Omega Speedmaster Broad Arrow (3551.20.00)
Omega Seamaster GMT (2234.50.00)
Sinn 903 (903 st)
Certina DS first 200M
Svar
#6
Mads Gjødesen Skrev:Og så for lige at koge det hele sammen:

Frem til 1988: Valjoux cal. 72
1988-1999/2000: Rolex 4030 (baseret på ebauchen Zenith El Primero ca. 400)
Fra 2000: Rolex in-house cal. 4130

/Mads

Du som jeg har saa stor respekt for (absolut ikke alene) kan du chance paa att sige hvad er bedst - eller paa anden vis sige forskellen??
Tror jeg kan gaette det er svaert fordi der satses forskelligt - holdbarhed - forfinet osv

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#7
Hej John

Kan da prøve....

OBS: Dette er mine personlige holdninger og ikke nødvendigvis det eneste rigtige. Saglige argumenter for- og imod er velkomne.

Valjoux 72: Klassisk chrono fra en svunden tid hvor konstruktionen kom i første rykke frem for prisbillig produktion uden timetunge løsninger. Min svaghed for vintage kronografer fornægter sig ikke. 72´eren er et af de store klassikere og ikke uden grund.
Finishen var ikke i højsædet dengang på ure som Daytonaen. Det var tool-watches hvor fokus lå i funktionalitet og driftsikkerhed. Så finishen er stort set ikke eksisterende.

4030: Klassisk værk i form af EP cal. 400. Desværre neddroslet fra 36.000 til 28.800 svingninger. Dermed forsvinder lidt af EP karakteristika´ene og charmen. Dog er næsten alle EP´s kvaliteter bibeholdt og funktionalitet og driftsikkerhed på vanlig Rolex niveau. Finishen er også på Rolex niveau. Respektabel, men med fokus på det funktionelle frem for det æstetiske.

4130: Rolex egen in-house konstruktion som bærer præg af at være 30 år nyere end 4030. Alt Rolex know-how er lagt ind og værket er Rolex både flotteste (konstruksmæssigt) og mest innovative værk til dato. En klasse over Rolex andre cal. 3xxx værker som er videreudvikling på videreudvikling af gl. værker. Samtidig også let at servicere. Finishen er måske det eneste lille "men". Igen på Rolex niveau. Er man til masser af dekorering og flot håndværk er den ikke i top. Rolex holder sig til deres kerneområder: Præcision og holdbarhed. Take it or leave it...

Om 4030 eller 4130 total set er bedst, er svært at afgøre. Her spiller også følelser ind. På papiret er 4130 overlegen. Som at sammenligne en vintage klassisk 911 med en ny. Rolex har haft 4030 at tage udgangspunkt i så det ville da være sørgeligt hvis det var dårligere. Passionerede urnørder med hang til horologi og gode historier vil nok finde 4130 en anelse kønsløst, tangerende til det sterile. Desuden har 4030 langt større samlerværdi end 4130. Så de to værker deler vandene lidt mht. hvad der er "bedst".

Håber det hjalp lidt?

Mads Gjødesen
Svar
#8
Det gjorde det da, man kan sige du bekræftede min fornemmelse, og fik svaret flot på et svært ?

vh John
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#9
Mads Gjødesen Skrev:Håber det hjalp lidt?

Mads Gjødesen

Super godt og interessant svar, Mads!

Er der nogen, der lige ligger inde med 3 billeder af de 3 værker, så vi kan se vidundrene?

mvh Jens
Svar
#10
İmage

Valjoux 72

İmage

4030 Zenith El Primero

İmage

4130 In-house

Så er der lidt at vurdere ud fra...

/Mads
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: