ETA 2824-another little engine that could
#1
i forlængelse af den lille, aktuelle diskussion vedr. eta-værker støtte jeg ved min research på nettet på denne urmager, der lader til at have forstand på tingene (aner ikke hvad han snakker om Icon_e_biggrin ). forskellen på eta 2824 og eta 2892 bliver her udspecificeret og jeg tænkte det måske oz ville være interessant læsning for jer.

2892 er den mest populære og mest anvendte af de to, fordi den er 1 mm tyndere. i 70´er-racet om at konstruere urene så tynde som muligt var det selvfølgelig en fordel.

interessant for mig, der bare gerne vil have et mekanisk ur, der går så præcist som muligt, er hans vurdering til sidst, at både 2824 og 2892 er værker han vil anbefale, hvis målet er en afvigelse på max 5 sek. om dagen.

interessant læsning!

[url]"http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.html">http://www.chronometrie.com/eta2824/eta2824.html[/url]
Svar
#2
Ganske interessant. ETA 2892 er nu stadig mere spændende i mine øjne end 2824. Nok har tykkelsen intet at sige idag, med de dimensioner urene har, men konstruktionen er mere raffineret og velovervejet. At det udelukkende var for at gøre værket tyndere er vel nok korrekt. Højere krav til slutproduktet skaber de spændende og velovervejede løsninger. Det værdsætter jeg og det der fascinere mig ved mekaniske værker.

Nu betyder præcisionen ikke alverden for mig, og jeg ved at alle de værker, der har min interesse kan trimmes til COSC. Så om det hedder +2 eller +15 sekunder i døgnet er lige meget. Jeg har som regel et andet ur på næste dag alligevel.

/Mads
Svar
#3
2824 blir oz kaldet "traktoren", da den er umådelig slidstærk og robust. 2892 skulle efter sigende have lidt problemer med optrækket. men begge værker skulle være umådelig langtidsholdbare uden større slitage. en urmager fortæller endda, at de er mere holdbare end hvilket som helst rolex-værk, der påviser slitagespor fra rotoren. gad vide hvad det skyldes??

ufattelig hvad man kan få sin søndag til at gå med. jeg ved snart alt om 2824, 2892 og 7750 og er spændt på eta´s nyeste "valgranges"

fortsat god søndag aften!

klaus
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)