Svar: 88
Tråde: 53
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har en Explorer 1 144270 fra 2005. I forbindelse med at jeg surfede på nettet fandt jeg en beskrivelse af en Walt Odets fra 1999 om den tidlige Explorer 1 14270 med cal. 3000 værk der ikke var særlig rar læsning og det fik mig til at tænke på om det dels passer og om det står lige så galt til med cal. 3130.
Jeg er udmærket klar over at man ikke skal tro på alt hvad man læser, at test kan være subjektive etc..
Walt Odets beskriver bla. uret som: "Lacking in basic workmanship" og med en værdi på 6-800 dollar.
•
Svar: 5,259
Tråde: 72
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Odets review af Explorer´en er med sikkerhed den mest diskuterede ur-artikel på nettet. Der er skrevet meget både for og imod. Rolex fans mener selvfølgelig ikke at den holder vand, mens purister ser den som endnu et bevis på at Rolex ikke er andet end et samlebåndsur, som alle andre i mellem-klassen.
Jeg ønsker ikke at starte endnu en diskussion omkring Rolex. Der er sikkert noget om den kritik Odets rejser i hans artikel, men omvendt tror jeg ikke man bør ligge så meget i den. Odets er kendt som en stor elsker af finere horologi, og her hører Rolex jo ikke just til. Omvendt besidder Rolex en række kvaliteter som Odets ikke fremhæver i artiklen. Kigger man på et Rolex som et stykke flot urmager arbejde bliver man lidt skuffet. Det er ikke et Patek. Kigger man på det som et stykke uopslidelig præcist og holdbart stykke urhistorie, er der kun superlativer man kommer op med.
Mht. værkerne i det nye vs. det gl. Explorer, må jeg nok skuffe dig og sige at de er bygget efter samme principper og lighederne er ca. 90 %. Der er foretaget enkelte forbedringer, men der er i bund og bund tale om stort set samme værk.
Håber du blev lidt klogere.
Mads Gjødesen
•
Svar: 6,268
Tråde: 32
Modtaget Likes: 3 i 3 svar
Hej
Explorer 1 er efterhånden blevet mere og mere eftertragtet, de danske forhandlere får kun tildelt 1 til 2 om året.
MVH Peter
•
Svar: 88
Tråde: 53
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Til Mads og Peter
Mange tak for fyldestgørende forklaringer på mine spørgsmål.
Nu sover jeg godt igen.
Venlig hilsen Kristian Johansen
•