Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
peter Skrev:... cylinderure ... nøgleoptræk
Jeg kan godt se på et af billederne, at der er nøgleoptræk, så
det er til at forstå for en iøvrigt uvidende. Men ku' en eller anden ikke fortælle, hvad et "cylinderur" er, og hvordan man kan se det på billederne (ud over, at der står "cylindre")?
Tak!
/Bjørn.
•
Svar: 1,494
Tråde: 33
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Det at det er et cylinder ur, betyder at gangen er af cylinder typen...
Det er en gang type der ikke bruger et anker, så en af måderne man kan se det på, det er at der ikke er et anker. Man kan også se det på eschappement hjulets udformning.
Her er et link til en animation af cylinder gangen:
http://www.clockwatch.de/index.html?html...em/zyl.htm
Her er en animation af den schweiziske anker gang(som er den mest brugte idag), som sammenligning:
http://www.clockwatch.de/index.html?html...em/ank.htm
Jeg kan lige tilføje, at gangen(eller echappement'et) er det der sørger for at uret går præcist, og kraften fra fjederen ikke bare fiser ud. Dvs. viserne ikke bare snurre rundt et par sekunder, men at viserne bevæger sig med den rigtige hastighed.
^^ Det er svært at forklare, men jeg mener jeg fik det gjort okay!
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Cylindergangen er en slæbegang, hvilket resulterer i at uret ikke har den høje præsision, du kan på de tidligere indlæg se at ganghjulet slæber stortset hele tiden på balanceakslen (kaldet cylinder, da den er et hult rør hvori der er skåret nogle hak, hvorved der fremkommer impulsflader til cylinderen) Cylinderurets maks amplitude er ca. 180 grader, idet, hvis det får større amplitude (sving) vil den knække ganghjulstanden.
Kikker du på den schweitsiske ankergang, vil du se at balancen svinger frit det meste af tiden og der med har en større præsision, der kommer så en masse andre ting med isokronisme osv. hvilket jeg ikke vil komme ind på her, idet vi så skal til at snakke om de forskellige spiraltyper m.m., hvor P.P. lige er kommet med lidt nyt....
Mvh Lars
•