At stille datoen...
Jeg her jo efterhånden flere mekaniske ure med dato fra før man lavede kivk-set. Og når man så skifter jævnligt skal datoen jo stilles!

Lige præcis idag ville jeg gerne have et Certina ur på, men den stod på den 8. - altså er der lang vej hjem - eller er der? Jeg har fra barnsben, og det er flere dekader siden, hørt at man kun må/kan stille fremad. Det har jeg så altid gjort og jeg ved faktisk ikke om det også passer?
Icon_e_confused

vh Baun
Svar
En del ure er bygget f.eks til at man stiller datoen ved at gå fra før 9 til et lille stykke efter 12 (0) og så tilbage igen til før 9 og frem til efter 12 - og på den måde kan man på kortere tid skifte datoen (ex Omega Constellation cal 561 og mange andre)

Andre igen - gamle ofte - skifter kun ved at man kører hele vejen rundt 24 timer, og her har jeg aldrig oplevet noget som helst problem ved at køre baglæns, f.eks fra den 8 - hvis det er det uret står på - til den 7. - Der skal ikke ske noget hvis du tester, men hvis nu det er et nyere autoværk, så test ved at starte fra efter kl 3 pm (15) og køre baglænst, så ser du om det virker.

Du må prøve dig frem hvis du ikke ved hvordan det værk der sidder i uret reagerer.

En del autoværker, kan bestemt ikke lide man stiller på dem lige omkringe kl 12, så for at teste, så må du finde et sted hvor uret skifter dato ved at køre fremad, passere kl 3 am i første omgang, og så tilbage til før 9 pm og frem igen til kl 3 am og hvis den så skifter dato, så kan du nok bare køre mellem kl 9 og lige til den skifter ved kl 12 (0) - og så retur og så fortsætte på den måde.

Visse har dette skift indbygget så man bare skal retur til før 23 for at få et dato skifte - det er næste lige så godt som quick change ved at række kronen ud, for man kommer aldrig til at skifte ved en fejl.
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Baun Skrev:Lige præcis idag ville jeg gerne have et Certina ur på, men den stod på den 8. - altså er der lang vej hjem - eller er der? Jeg har fra barnsben, og det er flere dekader siden, hørt at man kun må/kan stille fremad. Det har jeg så altid gjort og jeg ved faktisk ikke om det også passer?
Icon_e_confused
vh Baun

Certina kan du se, hvis den skifter dato i løbet af ca 30 - 35 min så kan du stille datoen ved at skifte ca 1 time retur og så frem igen.
Du kan og så se det på datokransen følger lidt med retur og hopper så tilbage til den dato du lige skiftede til, f.eks. starter d. 1. kl.16:00 drejer frem til 0:02. Uret har nu skiftet til d. 2. retur til datokransen har givet et lille hop ca kl 23:00 frem igen til 0:02, og du har stillet datoen til d. 3. så fremdeles til datoen passer.

vh Lars
Svar
Jeg har nu prøvet og kan konstatere at jeg skal tilbage før kl 11/23 og køre fren til 00.15 - og så tilbage igen. Man kan tydeligt høre sig frem.

Det gør da livet lettere når man skifter ur en gang imellem.

vh Baun
Svar
Jag helt klart lettere, og sådan er det altså - for andre læsere med ure med dato, bare for himlens skyld: Ikke test ved at køre retur lige omkring kl 12 men teste det ved at køre fra kl 03 og retur til 09 og så frem forbi 12 igen for at se om det virker med at skifte sådan (hvis ikke i som ex Lars viste at netop Certina gør det - mange mærker har begge dele afhængigt at alder).

De fleste nye mekaniske ure med dato har quick change, hvor man kan trække kronen ud som til almindelig stilning af tid, og så rykke lidt hårdt ud i en et lille ekstra "nyk" som laver egentligt hurtigt skift, ELLER hvor kronen har to stillinger, en hvor man stiller visere, og så en med kronen trukket lidt længere ud, hvor man ved at dreje kronen, skifter datoen.

Disse ure bryder sig absolut IKKE om at man kører baglæns med tiden lige omkring eller lige efter den tid de skifter dato.

Bare for at vi ikke har været med til at ødelægge ex en valjoux 7750 eller en af disse ret almindelige værker idag.
Det gælder generelt for alla ure, for at være på den sikre side- LAD VÆRE MED AT STILLE URET TILBAGE - MEDENS URET SELV ER IGANG MED AT SKIFTE DATO (ved godt at i ved, men der kunne ha sneget sig en er ikke viste)
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)