Unøjagtighed
#1
Jeg har netop købt mig et Tissot le locle, med et ETA 2824-2 urværk. Det er mit første ur med et mekanisk urværk.

Jeg er klar over at mekaniske urværker ikke er lige så nøjagtige som quarz urværker.

Men her kommer mit spørgsmål. Efter at have sammenlignet mit ur med min computer, kan jeg se at mit ur indhenter 5 sekunder pr. dag. Er det inden for acceptable rammer eller?

Efter hvad jeg har læst så skulle urværket være relativt godt...
Svar
#2
5 sek om dagen er bestemt ganske udemærket, COSC certificeringen, som blandt andet Rolex kører efter, accepterer (som jeg lige husker) helt op til 9 sek pr. dag.
Svar
#3
+5 sek pr. dag er bestemt et fint resultat. Ingen grund til bekymring.
Hvis uret ikke er chronometer-certificeret kan det afvige med helt op til +/- 20-30 sek. pr. dag uden at der er "noget i vejen med det".

Tillykke med dit nye ur! Icon_cool
Svar
#4
Kan man så uden at ødelægge urværket stille på tiden en gang, hver 14 dage, eller en gang om måneden.

Da den indhenter 2-3 minutter på en måned.
Svar
#5
Greisen Skrev:Kan man så uden at ødelægge urværket stille på tiden en gang, hver 14 dage, eller en gang om måneden.

Da den indhenter 2-3 minutter på en måned.

Du kan stille på urværket lige så ofte du ønsker.
Det ødelægger skam ikke noget.
Svar
#6
Tillykke med anskaffelsen af et rigtigt ur!

Jeg er ganske enig i at ca. 5 sek. afvigelse er fuldt acceptabelt. Jeg ville blot lige minde om at de interne ure på computere kan være meget meget mere upræcise, og man derfor skal passe på med at bruge dem som referencer. Det afhænger af motherboard'et og f.eks. mit MSI 6702 bundkort der kører min Athlon64 er for at sige det mildt elendigt til at holde tiden (kan vinde flere minutter om dagen).
Hvis du skal bruge et præcist ur på din maskine så kan jeg anbefale at du bruger et af de mange små programmer der kontrollerer din systemtid mod en "officiel" tidsmåler og retter uret derefter. Men det gør du sikkert allerede, som det fornuftige "tidsmenneske" du sikkert er.. Icon_e_wink
Svar
#7
Ole M Skrev:Tillykke med anskaffelsen af et rigtigt ur!

Jeg er ganske enig i at ca. 5 sek. afvigelse er fuldt acceptabelt. Jeg ville blot lige minde om at de interne ure på computere kan være meget meget mere upræcise, og man derfor skal passe på med at bruge dem som referencer. Det afhænger af motherboard'et og f.eks. mit MSI 6702 bundkort der kører min Athlon64 er for at sige det mildt elendigt til at holde tiden (kan vinde flere minutter om dagen).
Hvis du skal bruge et præcist ur på din maskine så kan jeg anbefale at du bruger et af de mange små programmer der kontrollerer din systemtid mod en "officiel" tidsmåler og retter uret derefter. Men det gør du sikkert allerede, som det fornuftige "tidsmenneske" du sikkert er.. Icon_e_wink

Uret bliver automatisk indstillet via apples server, over nettet. Jeg satser på at de holder tiden nogenlunde.

Jeg har blot ikke været vandt til at et ur tabte så meget på et døgn. Men dette overholder COSC reglerne, for mekaniske ure, så det burde være godt nok.

Jeg er dog super glad for uret, der efter min mening er et godt ur til prisen. Det giver en lidt anden "feeling" at have et mekanisk ur.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)