Negativ eBay oplevelse
Negativ eBay oplevelse

Jeg har købt et "Double Red Sea-Dweller" på eBay fra en dansk sælger.
Det viste sig at uret har en falsk eftermonteret skive så handlen blevet annulleret
Nu får jeg en mail fra "eBay SafeHarbor Team" at sælgeren har anmeldt mig som dårlig betaler.
Hvad gør man i denne situation?

Godt råd eftersøges.
mvh laszlo

Her er mail-vekslingen med sælgeren:

Dear classic.dk,
Hej Jeg ville gerne byde på dit ur, hvis uret er i Danmark og du går med til at Klarlund undersøger urets ægthed efter auktionen.
mvh. Laszlo

Jo, men jeg bor i jylland. Vi har autoriseret Rolex forhandler i herning.

Hej Morten
Kan vi begynde at snakke om hvor og hvornår vi kan mødes hos en Rolex forhandler så jeg kan få tjekket uret og overtage det? Kunne du sende mig serienummeret på uret? Hilsen laszlo

Det kan vi godt, men som beskrevet må betaling først finde sted. Du kan herefter komme til herning, så går vi ned til aut. rolexforhandler, der kan du få uret tjekket.
 Morten

Hej Morten
Klarlund har fortalt mig at sn.: 6.760._ _ _ kan ikke høre sammen med et Sea-Dweller hvor der er rød tekst på skiveren. De mener at nærmere undersøgelse af uret er unødvendigt, uret kan ikke betegnes som ægte.
Jeg kan ikke længere være køber til dit ur efter denne udtalelse.
mvh. Laszlo

I fremtiden er det nok bedst, at du stiller spørgsmål inden du byder. Nu skal jeg til at have refunderet gebyr fra ebay m.m.
Du kan godt se besværet, ikke??
Morten

Svar
Køber og sælger selv på eBay og har gjort det i et par år - uden problemer, hverken når jeg køber eller jeg sælger ...måske jeg bare har været heldig Icon_e_confused

En afgivelse af et bud på eBay er bindende - juridisk. Der er tale om at man indgår en købsaftale med sælger. Det erklærer man når man trykker på "bud knappen".

Derfor skal man ALTID med streg under ALTID undersøge det man kan på forhånd, dvs. INDEN man afgiver sit bud. Idet man på eBay køber som "beset" om jeg så må sige uden returret af nogen art.

Når du har budt og har vundet auktionen, så kan du ikke ifølge de regler du har erklæret dig indforstået med som bruger af eBay, "træde tilbage" fra en handel, som du skriver i din sidste mail. Du har foretaget et køb. Og sælger har helt rigtigt en del udgifter, han betaler for oprettelse af salgsannonce og han betaler gebyr (en procentdel af salgssummen) ved salget/auktionens afslutning. Ikke enorme formuer, men afhængigt af salgssum, ej heller "peanuts".

Ved fremtidige køb på eBay (uanset om det er den tyske, engelske, amerikanske eller andre), så bed ALTID sælger om at sende oplysninger, fotos mv. INDEN budafgivelse. Hvis sælger er tilbageholdende med den slags, kræver betaling inden tjek af ur hos aut. forhandler osv., ja så bør man efter min mening holde sig langt fra at afgive et bud = der er ugler i mosen !

I øvrigt har jeg aldrig hørt om den pågældende sælger, som altså åbenbart er dansk ... har du lidt mere info på ham, navn, internet hjemmeside, eBay kaldenavn eller lign. ???

Mht. til en henvendelse fra eBay "safeharbour", well, så forklar dem, hvad der er sket, andet kan du jo ikke gøre ....
Svar
Hmm...
At udbyde falske kopi-varer til salg over ebay er ikke tilladt ifølge deres retningslinier. At du finder ud af det inden du betaler er vel bare dit held og kan, som jeg ser det, aldrig få dig i fedtefadet.
Det er korrekt, som Michael skriver, at du ved at afgive et bud binder dig til at købe, men hvis varen ikke var beskrevet som et kopi-ur da du bød på det, er det falsk varebeskrivelse fra sælgers side.

Jeg mener klart du har en god sag, men husk fremover at spørge til serienummer osv. INDEN du byder på et ur. Iøvrigt bør det nævnes at køb af sjældne Rolex (som double-red, comex osv.) kræver en expertise udover det sædvanlige. Markedet bugner af yderst velgjorte kopier som det urutinerede øje umuligt kan skelne fra de ægte. Derfor -> pas på!

Har du evt. et link til salgssiden på ebay, hvorfra du bød på uret?
Svar
Vil give Mikael ret. En ting er juraen bag, en anden ting er praksis. Undersøg altid varen så grundigt som muligt inden du køber. Vil man være sikker på at varen er ok, så stil spørgsmålene inden man byder. Vil du være 100 % sikker på at alt er ok, så køb hos en vintage-forhandler.
Er du i tvivl, efter du har fået svar, så lad være at byd. Det er muligt at man i følge loven ikke er tvunget til efterfølgende at købe, hvis varen ikke er som beskrevet, men det er møg irriterende for sælger, som måske er intetvidende om evt. fejl og mangler. Ebay er en jungle. Der er mulighed for en god handel, men se jer for. Specielt inden I byder!

Mads Gjødesen
Svar
Jeg vidste godt at nogen prøver at snyde sig til dobbelt pris med en eftermonteret Sea-Dweller skive, men efter at sælgeren har accepteret undersøgelsen af ægthed hos en Rolex forhandler var jeg ret sikker på min sag og bød højere end jeg ellers ville. Jeg kan jo ikke undersøge uret bedre end hos en Rolex forhandler. Det er absurd og giver ingen mening at efter auktion kræver han betaling før undersøgelsen, der netop skulle sikre mig mod at betale for en falsk Rolex. Han var ellers ikke spor overrasket over at Klarlund har vurderet uret som uægte.

Tak for jeres post, jeg skal nok passe bedre næste gang.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)