Aktuelle Speedmaster modeller.
#1
Jeg skal have et Speedmaster, men jeg er i tvivl om hvilken model.

Denne her:
Ref. 3570.50.00
MOVEMENT
Caliber: Omega 1861


Eller denne her:
Ref. 3572.50.00
MOVEMENT
Caliber: Omega 1863


Hvori består forskellen mellem de to Speedmaster Prof. værk.

Model 1863 fås også med safirglas, skal man gå efter det eller holde sig til det originale Hesalite?

Håber eksperterne kan hjælpe.

MVH - HMH
Svar
#2
Hej Hans - nu er jeg ikke expert; men check dette link :

[url]"http://home.xnet.com/~cmaddox/moonwatch_cal_background.html">http://home.xnet.com/~cmaddox/moonwatch ... round.html[/url]

- i korthed er cal. 1861 d.s.s. det tidligere cal. 861; men nu er det Rhodium belagt isf. guldbelagt som på tidl. Omega værker.
Cal. 1863 er så igen d.s.s. det tidligere cal. 863 men nu Rhodium belagt.
Cal. 1863 bruges i de versioner, hvor man kan se ind til værket, ligesom det tidligere var tilfældet med Cal. 863. Der er derfor gjort mere ud af "æstetikken" i Cal -3 værkerne, ligesom de "rensede" for de nylon-dele som brugtes i -1 værkerne.

Men læs nu artiklen. Trods en enkelt meningsforstyrrende trykfejl i afsnittet om 863 - er Chuck's artikler altid værd at læse.

M.h.t. valg af glas, behøver du ikke at vælge det originale, da jeg går ud fra, at du ikke planlægger en rum-rejse. Det originale Hesalite var en god ting i et vægtløst rum; hvor et safir-glas, hvis det knuses vil splintres i mange små stumper som kan være farlige i et vægtløst rum.

Omega har (formentlig af markedsføringsmæssige grunde) valgt at producere den originale Speedmaster Proff. med Hesalite som standard. Men det bliver let ridset, hvis man ikke passer på. Så hvis det er muligt bør du vælge safirglas, hvis du påtænker at udsætte uret for daglig brug.


Mange hilsner

Peder Sterll
Icon_e_biggrin

Hans Martin Hansgaard Skrev:Jeg skal have et Speedmaster, men jeg er i tvivl om hvilken model.

Denne her:
Ref. 3570.50.00
MOVEMENT
Caliber: Omega 1861


Eller denne her:
Ref. 3572.50.00
MOVEMENT
Caliber: Omega 1863


Hvori består forskellen mellem de to Speedmaster Prof. værk.

Model 1863 fås også med safirglas, skal man gå efter det eller holde sig til det originale Hesalite?

Håber eksperterne kan hjælpe.

MVH - HMH
Svar
#3
Jeg har selv været i tvivl, men er kommet frem til hesalite.

Årsagerne er:
1. Hesalitens runding er smukkere end safirens (ingen tvivl om det).

2. Det er et mandfolkeur. Et ur der skal bruges og som gerne må have patina.

3. Selvfølgelig skal måneuret have hesalite - det blev skabt, testet af NASA og brugt i rummet med hesalite.

4. Polér ridserne væk når der bliver lige lovlig megen patina. Kan du ikke få et resultat, som du er tilfreds med koster det kun 300 - 500 kr. at skifte hesalite-glasset.

Det er faktisk et såre simpelt valg, hvis du spørger mig. Icon_e_biggrin
Urmani
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)