Speedy vs et PP - fin lille video
Jeg faldt over den sammenligning af to chronografer - den kendte Speedy 1861 caliber og et Patek

https://youtu.be/ZT9rvtlk_yc

Det ene koster ca 20 gange prisen på det andet. Filmen synes jeg ret flot viser forskellene på de to ure og hvordan værkerne er konstrueret.

Mvh Jens
Svar
Fin video Jens. Ikke for at forklejne en Speedy Pro for det er et fedt ur til pengene men den Patek 5170P er bare drømmeuret. Hvor er den bare lækker!
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
Det er en super god video, som netop tager os med bag kulissen og giver det svar som ofte får folk til at undre sig "kan det virkelig være rigtig at det skal koste så meget mere" og hvad betyder det for ejeren af uret, hvordan det ser ud nede under skiven.

Det betyder så ikke at jeg vil gå ud og købe uret til den pris, da det ligger over mit budget, men jeg er da imponeret over det lækre håndværk Icon_not
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Alt kommer jo an på øjne der ser/overbevisning  Icon_cool

Jeg er på ingen måde den største PP fan (eller Omega for den sags skyld,)
Hvilke måske er derfor at jeg ikke ser det samme som ham i videoen.

Jeg ser ikke at tandhjulene går sammen som et absolut match made in heaven 
På det PP i forhold til Speedmasteren.

Jeg kan se at Patek er mere forarbejdet med finere teknik 
de steder han har valgt at vise i forhold til Omegaet.

Men tror jeg på at alt som i absolut alt i et Patek værk i dag 
er 100% håndlavet/forarbejdet...Nej.

Men hvad ved jeg om det og ure generelt,
Ikke alverden kun det jeg selv tror på. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Min kone havde lidt den samme oplevelse, da vi besøgte Glasshütte. Inden havde hun lidt svært ved at forstå, hvorfor nogen ure var så dyre, men at få forklaret og se, hvad der skal til for at lave et ur, giver perspectiv. Det er stadig ikke nogen dårlig forretning at lave de dyre ure som PP, men den procentvise fortjeneste er nok ikke er nok så meget større på et PP eller Lange, end den er på et Omege.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • keldw
Svar
Jeg synes det var flot filmet og forklarede - efter min mening - fint de objektive forskelle på fx cam lever og kolonnehjul. Der er vist ikke tvivl om, at PP er et meget mere bearbejdet og teknisk avanceret værk end 1861.
Filmen overlader til den enkelte selv at vurdere, om det ene passer bedre til smag og måske pengepung end det andet, men jeg er da blevet en lillesmule mere oplyst om tandhjulenes indgriben end jeg var før.

Jeg synes ikke filmen handlede så meget om at sammenligne eller vægte de to ure mod hinanden som at bruge det ene til at belyse og forklare det andet.

Jeg har aldrig prøvet at aktivere kronografen på et ur med kolonnehjul end sige et high end et af slagsen. Men jeg er da sikker på, at når det en dag lykkes for mig at få et PP eller Lange mellem mine buttede barnefingre vil jeg frydes og tænke, at aktiverings mekanismen på mit Speedy er som at lukke bagsmækken på en rusten gammel Volkevogn.

Det vil dog ikke ændre ved, at jeg holder meget af mit Speedy!

Mvh Jens
[-]
  • keldw, phrede
Svar
Nu er speedmaster i min verden et ikon, samt et ur som står højt på listen for at blive det næste i samlingen. Alligevel kan jeg ikke undgå at sidde tilbage med en vis wowfornemelse over PP, og deres tilgang til deres produkt. Måske videoen er ganske objektiv, og på trods af alle roserne til PP, står speedmasteren stadig på min realistiske ønskeseddel, at der så måske er hoppet en PP ind på min "hvis bare jeg fandt en lottokupon og vandt ønskeseddel" er en anden sag :)
[-]
  • Jens, phrede
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)