Triple date
Jeg har tidligere skrevet lidt om min fascination af JLC Master Calendar med meteorit skive. Jeg har foreløbig besluttet, at den er for dyr: Flot er den, men 20000 ekstra for en meteoritskive er lidt i overkanten.

İmage

Men efter at jeg begyndte at kigge på uret, blev jeg interesseret i, hvor oprindelsen til den kombination af ugedag og måned i små vinduer sammen med datoviser og månefase kom fra. Patek har en model allerede i 30’erne, en perpetual kalendar, og har gennem årene lavet flere forskellige versioner med andre komplikationer. Nu er Patek langt fra min pengepung, så dem lade vi ligge.
Designet bliver tilsyneladende rigtigt populært i 40’erne og 50’erne. Universal Geneve har lavet flere versioner, mest kendt tricompax, som kombinerer med chronograf. De fleste modeller er i størrelsen 33 til 37 mm, så set med dagens øjne er de lidt små, men jeg har fundet et Rolex og et Record, der er oppe i 38 mm.

JLC laver den første kaliber med denne kombi i 1943, dog uden månefase. I 1945 kommer to værker med lille sekundviser, og endelig i 1946 kommer cal 494 og 494, der har månefase. Så JLC er bestemt ikke først ude. Når man søger på Chrono24, finder man forskellige modeller med både månefase og små sekund fra tidligt i 40’erne, men de opgivelser, jeg kan finde omkring de værker indikere, at den kombi først kommer senere. Det er basis for grave lidt dybere.

JLC vælge at lave en limited version med et cal 486 i 1949, for at mindes Jacques-David LeCoultre, der har været chef for firmaet i mange år, men dør i 1948. De skulle kunne kendes på, at de kun er mærket med ’LeCoultre’ på skiven, altså uden Jaeger. Der blev lavet 500 i guld til Europa, og en lidt anden version i 4500 eksemplare, der var  furgyldt, til det amerikanske marked. Man kan vist være heldig at finde et Amerikansk, men de Europæiske er lidt ligesom Claus’ Polaris, ret sjældne.
Når man ser nogle af de versioner, der er lavet i 40’erne og 50’erne, er der en lige linje op til Master Calendar, der blot er blevet lidt større og dato visere er ikke længere en pil, men en halvmåne, hvilket gør det nemmere at aflæse datoen, hvis man spørger mig.. Nogle af de gamle kunne godt friste lidt, men et godt eksemplar koster stort set det samme som et helt nyt, så når eller hvis det en dag bliver, så bliver det nok en ny Master Calendar i stål.

Måske er der andre, der har kigget på triple date ure og har mere input.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
Min viden om den type ure er begrænset. Så jeg vil nøjes med at sige fedt indlæg :-)

I øvrigt er jeg vild med det meteorit og JLC generelt. Her mit JLC, som jeg desværre ikke har mere.İmage
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
Mit tribledate har også andre funktioner:

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

De første tribledate modeller fra Auguste Reymond kom frem et sted mellem 1929 og 1933.

Nu er der 17 modeller med Tribledate hvoraf nolge har ekstra funktioner og 3 af dem er med quartzværk og 2 damemodeller.
[-]
  • Larsb
Svar
Jeg har aldrig rigtig været i stand til at skille mig af med et ur, og det JLC ville helt sikkert ikke blive undtagelsen fra den reglen.

Jeg kender kun Auguste Reymond fra de billeder, du har posted her, og det ser rigtig lækkert ud. Du må meget gerne skrive lidt mere om mærket, eller har jeg måske overset en tråd om det? Skiven er fantastisk med de blå bølger.
Med venlig hilsen

Lars

Svar
(25-12-2017, 08:36 PM)Larsb Skrev: Jeg kender kun Auguste Reymond fra de billeder, du har posted her, og det ser rigtig lækkert ud. Du må meget gerne skrive lidt mere om mærket, eller har jeg måske overset en tråd om det? Skiven er fantastisk med de blå bølger.

Auguste Reymond begyndte virksomheden i 1898.

I løbet af de første 4 år fik han ansat list over 100 urmagere.

I 1908 købte han en urværks fabrik og begyndre at producere egne værker til Auguste Reymond urerne. I 1910 og 1914 fik han guldmedalje for sine ure. I 1929 blev hans urfabrik firma navngivet Valjoux.

I 1926 købte Auguste Reymond Unitas urværks virksomhed og havde nu 2 urværksfabrikker. De 2 urværker Unitas 9497 og Unitas 9498 var de mest populære urværker. Disse værker produceres stadigvæk.

Hovedproduktion at ure var armbåndsure med chronometer værker, Chronograph ure og ure med alarm.
Mange af chonograph urerne blev brugt som tidtagere i forskellige racerløb.

I 1934 trak Auguste sig tilbage pga. helbredsproblemer og 2. generation var klar til at overtage.

Under 2 verdenskrig overlevede fabrikkken ved at lave militærure, som var ordentlige vandtætte og stødsikre. Stadigvæk i dag er dressurene vandtætte til 80 meter. Også det ur jeg har, som hedder Auguste Reymond Cotton Club Chronograph AR Moonphase AR.16M6.6.670.6.

Under quartzkrisen lavede reproducerede Auguste Reymond fabrikken populære modeller fra 1930erne og 1940erne i begrænset oplæg, og de gik også med til at lave quartzure. Alt dette fik fabrikken til at overleve. Derudover havde chefen Thomas Losli direkte forbindelse til Swatchgroup og fik gensigdig hjælp fra dem. Hovedsageligt fra Mido og Tissot.

I 2012 trak Thomas Losli sig tilbage.

Jeg mener at det nu er 3. genration, som har overtaget Auguste Reymond virksomheden.
Svar
Mange tak. Det lyder som et mærke, jeg skal studere lidt nærmere.
Med venlig hilsen

Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)