Vigtighed af retning ved indstilling af ur
Hej

Jeg har hørt at jeg kun må dreje viserne "fremad" i tidens retning, når jeg indstiller mine mekaniske ure. Jeg er dog lidt i tvivl om, hvorvidt det er vigtigt på alle ure - også ure af nyere dato? Eller om det bare var noget der gjaldt gamle ure?
Eller om det overhovedet har noget på sig?

Jeg forsøger at undgå det, men det er lidt irriterende når man lige kommer til at stille det et par minutter for langt frem og så skal til at dreje viserne 12 timer rundt...

Hvor vigtigt er det, at man ikke drejer viserne "mod uret"?
Hvilken skade sker der ved forkert retning? En smule unødig slitage eller alvorligere skader?
Gælder det alle mekaniske ure?
HVis det kun er vigtigt på nogle ure, hvordan tjekker jeg så om et bestemt ur kan holde til det eller ej?
Svar
Undgå at stille uret tilbage midt i datoskift (20.30 - 03.00) så er du sikker på det ikke giver problemer. 
P.N.
[-]
  • hillyzen
Svar
Nå, jeg fik ikke rigtigt svar på mine spørgsmål. Måske skal jeg tolke det som at jeg er blevet misinformeret ang. vigtigheden af kun at indstille uret i een retning?

P.N.: Skal jeg tolke dit svar som at det med at man ikke skal stille uret tilbage kun gælder i detr nævnte tidsrum? Og betyder det så, at hvis der ikke er dato på uret, så kan jeg stille tilbage på ethvert tidspunkt?

Jeg troede i øvrigt at man helt skulle undgå at indstille uret i tidspunktet for datoskift.
Hvad sker der i øvrigt hvis man kommer til at stille uret tilbage midt i et datoskift? Hvilken type problemer får man? Taler vi deciderede skader på uret eller betyder det bare, at datoen vil være forkert indtil man indstiller den igen?
Svar
Der sker ikke noget ved at stille uret frem under datoskift. Du kan stille både frem og tilbage hvis du undgår nævnte tidsrum. Hvis uret er uden dato kan du stille frem og tilbage uden problemer. På visse urværker kan dele i datoværket beskadiges hvis tiden stilles tilbage lige efter datoskift. 
P.N.
[-]
  • hillyzen
Svar
Ok. Tak.
Svar
Så vidt jeg kan se på YouTube, så er det bedst at stille viserne fremad.
Men at køre viserne 2 minutter bagud engang imellem, det går den ikke i stykker af sådan med det samme. Men det er nok ikke noget at man skal gøre ofte.
Svar
Hvis det er et ur uden dato er det fuldstændig ligegyldigt om du drejer viserne frem eller tilbage.  Icon_smil
P.N.
[-]
  • cfnissen, whoa
Svar
Ehhh.... P.N. er yderst erfaren og kompetent urmager, info fra YouTube er ikke altid korrekt og troværdig.

Vh. John

(16-12-2017, 11:53 PM)Michael F Skrev: Så vidt jeg kan se på YouTube, så er det bedst  at stille viserne fremad.
Men at køre viserne 2 minutter bagud engang imellem, det går den ikke i stykker af sådan med det samme. Men det er nok ikke noget at man skal gøre ofte.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(17-12-2017, 03:47 PM)TioMalo Skrev: Ehhh.... P.N. er yderst erfaren og kompetent urmager, info fra YouTube er ikke altid korrekt og troværdig.

Vh. John

(16-12-2017, 11:53 PM)Michael F Skrev: Så vidt jeg kan se på YouTube, så er det bedst  at stille viserne fremad.

Jeg skrev også mest indlægget, for at få gang i tråden
Svar
Tak for de pæne ord John  Icon_redface  Icon_smil
P.N.

(17-12-2017, 03:47 PM)TioMalo Skrev: Ehhh.... P.N. er yderst erfaren og kompetent urmager, info fra YouTube er ikke altid korrekt og troværdig.

Vh. John

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)