Nyt kamera med til Grønland. Men hvilket?
Hej alle herinde.

Jeg er i den heldige situation, at jeg de næste to år skal være i Grønland, ca. 6 måneder om året, fem uger af gangen.
Derfor vil jeg gerne købe et kamera så jeg kan tage nogle gode billeder bl.a. af den flotte natur og få nogle gode og flotte minder (billeder). Jeg vil gerne gøre lidt mere ud af det.
Men hvilket skal jeg købe?

Det jeg har nu - er iPhone 6S. Men jeg tænker at jeg med et rigtigt kamera kan tage nogle billeder der står flottere end et smart phone kamera.
Det kan koste omkring 4.000-6.000 kr, men siger I at jeg for lidt ekstra penge kan få meget mere kamera ved køb af en bestemt model, så kan jeg nok finde pengene.

Det vil være meget natur og landskabsbilleder, men ind imellem også andet,naturligvis, fx ansigter, indendørs osv.
Jeg har kigget og prøvet både dette

http://www.kamerahuset.dk/product/sony-a...000lb-cec/

og dette

http://www.kamerahuset.dk/product/sony-d...100m3-ce3/

Det er en fordel med rx100 at det er så lille, da det er nemt at tage med på jagt, fiskeri, vandring osv. Desværre kan man ikke rigtig forbedre det med andre objektiver.

Hvad kan I anbefale af kamera, hvis:
- pris 4-6 tusind. (måske lidt ekstra)
- størrelsen ikke er større end nævnte a6000. Gerne lille som rx100.
- Billederne. Det vil mest være naturbilleder / landskab, men også natbilleder (nordlys).
- Gerne mulighed for at printe det ud i A3 størrelse i god kvalitet.

Som antydet er jeg HELT NY i kamera/fotoes og vil være meget glad for enhver info/råd/indspark I kan komme med :-)

Med venlig hilsen og god aften

Jacob
Svar
Min far har et Sony rx100 som han er ret glad for, netop fordi den kan være i en jakkelomme. Jeg ville dog nok selv vælge noget med en bedre fast søger, da jeg foretrækker at se i den.

Jeg kan anbefale kamerahuset i amagercenteret, super god og kompetent service. Det var der min far købte, og jeg vil foreslå at spørge til råds der.

Jeg har ikke selv erfaring med den, men fujifilm har haft stor succes med deres x100 serie, så de var måske også værd at se på.

Måske kan en af de mere fotonørdede fylde lidt mere på.

God tur til Grønland, det lyder som lidt af et eventyr. Hvilket ur(e) skal med?
Svar
Jeg har selv Sony A6000 og vil klart gå med det...super fedt kamera til pengene og mulighed for at skifte objektiv er klart et plus.

Det kan også fint være i en stor jakkelomme når du er på tur.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • 116520
Svar
Jeg vil klart anbefale et SLR kamera, og jeg mener, det bør være Nikon eller Canon. Ikke så meget fordi de to er "bedst", men fordi det er de to, der har det klart største udvalg af tilbehør, så du kan altid supplere med noget, du ikke tænkte på fra starten. Og det er slet ikke utænkeligt, at du undervejs vil møde andre med samme mærke, så du lige kan låne f.eks. et objektiv til at par særlige shots.

Jeg ved godt, at SLR'er er større og at de fylder, når man skal på tur, men moderne telefoner tager faktisk så gode billeder, at det før hver tur blot er et spørgsmål om SLR'en med udstyr skal med eller ikke. Muligheden for at styre alle detaljer af fotograferingen med et SLR er efter min mening det helt store plus, og er det som gør, at jeg selv tager mit SLR med, når jeg netop gerne vil have de mange muligheder.

Her er et forslag - http://www.kamerahuset.dk/product/nikon-...ba490k005/ - selvom jeg ikke helt kan se idéen i at de to zoom objektiver ikke overlapper; der mangler området fra 55mm til 70mm.

/Bjørn.
Svar
Jeg har et olympus epl 5, med deres 45 mm portræt objektiv til, og mit næste kamera bliver helt sikkert et i deres OMD serie for at få elektronisk søger med i købet, noget jeg især mangler udenfor på solskins dage, ( det er der vidst nok meget lyst på grønland). Jeg ville uden tvivl købe deres omd em10 markII med deres 25 mm, f1,8 objektiv til det formål du beskriver der, det skulle kunne findes til lige omkring de 6000kr.
Rigtig god tur.
Svar
Sony's RX100 er et fremragende, kompakt kamera, men du har brug for længere brændvidder også. Du har allerede fået flere gode råd, og det er i bund og grund et spørgsmål om, hvor meget du vil ofre, og hvor meget du vil slæbe rundt på.
Jeg vil henlede din opmærksomhed på et glimrende såkaldt "bridgekamera": Panasonic Lumix FZ1000. Det har en mega-zoom på, hvad der svarer til, 25-400 mm og lysstyrke på 2.8/4.0. Det har en 1" MOS sensor på 20 Megapixel. Der er lige kommet en ny model FZ2000 (mest interessant for video-fotografer), så jeg vil tro, at du kan finde FZ1000 til omkring 5000 kr. Det er et super kamera! Det kan ikke være i en bukselomme, men det er det mest alsidige kamera, jeg har prøvet. Læs evt. denne grundige anmeldelse: https://www.dpreview.com/reviews/panason...dmc-fz1000
JK
Svar
(07-03-2017, 07:19 PM)bjorn_e58 Skrev: Jeg vil klart anbefale et SLR kamera, og jeg mener, det bør være Nikon eller Canon.  Ikke så meget fordi de to er "bedst", men fordi det er de to, der har det klart største udvalg af tilbehør, så du kan altid supplere med noget, du ikke tænkte på fra starten.  Og det er slet ikke utænkeligt, at du undervejs vil møde andre med samme mærke, så du lige kan låne f.eks. et objektiv til at par særlige shots.  

Jeg ved godt, at SLR'er er større og at de fylder, når man skal på tur, men moderne telefoner tager faktisk så gode billeder, at det før hver tur blot er et spørgsmål om SLR'en med udstyr skal med eller ikke.  Muligheden for at styre alle detaljer af fotograferingen med et SLR er efter min mening det helt store plus, og er det som gør, at jeg selv tager mit SLR med, når jeg netop gerne vil have de mange muligheder.

Her er et forslag - http://www.kamerahuset.dk/product/nikon-...ba490k005/ - selvom jeg ikke helt kan se idéen i at de to zoom objektiver ikke overlapper; der mangler området fra 55mm til 70mm.

/Bjørn.

Jeg har selv Nikon - og vil anbefale Canon - hvorfor? Fordi Canon sælger 9 kameraer hver gang Nikon sælger ét, hvilket betyder at brugt-udvalget af Canon er meget større!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)