Er et Festina til 1.800 pengene værd?
(11-08-2016, 08:30 PM)Krellef Skrev: Jeg er på udkig efter et nyt ur. Jeg er faldet over følgende Festina til 1.800, som jeg synes er et rigtigt flot ur. Jeg ved dog ikke, om det er pengene værd. http://guldcentret.dk[...] I min søgen efter et nyt ur, har jeg også kigget på Urdebatten.dk, hvor der er linket til en hjemmeside, hvor jeg faldt over et mærke kaldet "Vostok Europe" - igen ved jeg ikke, om det er et godt mærke at kaste penge efter http://www.kronometer.dk[...] Jeg håber, I kan se på de 2 links hvilket udseende jeg ønsker at uret skal have Max pris: 3.000 kr.

Hej Krellef.

Som jeg siger til kunder. Pyt med mærket. Urværk og kasse er vigtigt.  De 2 ure du har kik på et super ure. Dog er Vostok-Europe et stort ur og med vandtæthed på 200 meter han nærmest tåle alt, men 100 meter vandtæthed som Festina kan klare er også nok til vilde strabadser.
Svar
(12-08-2016, 08:18 AM)Lars Skrev: Det er lidt sjovt det her.
Citizen fremfor Festina, der ligger stort se det samme værk i begge mærker. Festina bruger Miyota-værker. Citizen bruger selvfølgelig Citizen-værker, der så efter lidt tid ændre navn til Miyota!
Så forskellen bliver i design. Så der vil jeg sige køb med hjertet, og lad øjnene bestemme til hvilket ur du køber. Koster urene du kigger på, Nogenlunde det samme, ja så er kvaliteten jo nok nogenlunde den samme. Vær dog opmærksom på at nogle af Certina's værker, kan ikke serviceres med andet end et nyt batteri, så hvis de ikke fungerer, skal der nyt værkt til, hvis det til den tid kan skaffes.... Dette gælder desværre alle de her omtalte mærker.
Jeg læser ditindlæg som du ikke skifter ur, som mange andre gør herinde.
Mvh
Urmager Lars erfaring med ure siden 1975...

Hej Lars. 

Forskellen på de 2 nævnte ure ligger meget i lænke og kasse. Vostok-Europes lænker er meget kraftige og koster omkring halvdelen af af Festina uret alene. Men værkmæssigt ser jeg ingen forskel.
Svar
(12-08-2016, 12:45 PM)Stensbjerg Skrev: At Festina matcher eller måske ligefrem overgå de tre nævnt på et eller flere parametere.?

Enig John Pingo er en killer. Icon_Up

Seiko er i særdelsehed en stor spiller, men når alt kommer til alt er prisen jo meget afgørende på kvalitet. De Seiko 5 mekanikse ure i 700 - 1.200 kr kassen er efter min mening ikke noget at råbe hurra for. Så hellere have Seiko quartz i den prisklasse. 

Pingo er super til prisen, og i dag er der endnu bedre ure end Pingo til samme brug, men de er en hel del dyre. Eneste ting pingo mangler er LED lys. Måske safirglas, men det glas der er på er super. Safirglas har det også nemmere med at blive fedtet til bare ved berøring af en finger. Det synes jeg er ulempen ved safirglas. Dog har jeg lagt mærke til at ikke alle safirglas har det på den måde.
Svar
Vostok var en russisk / sovjetisk urproducent. Vostok Europe har produktion i Litauen og bruger Seiko-værker.

(11-08-2016, 08:30 PM)Krellef Skrev: Jeg er på udkig efter et nyt ur. Jeg er faldet over følgende Festina til 1.800, som jeg synes er et rigtigt flot ur. Jeg ved dog ikke, om det er pengene værd. http://guldcentret.dk[...] I min søgen efter et nyt ur, har jeg også kigget på Urdebatten.dk, hvor der er linket til en hjemmeside, hvor jeg faldt over et mærke kaldet "Vostok Europe" - igen ved jeg ikke, om det er et godt mærke at kaste penge efter http://www.kronometer.dk[...] Jeg håber, I kan se på de 2 links hvilket udseende jeg ønsker at uret skal have Max pris: 3.000 kr.
Svar
De bruger mange Seikoværker hvoraf de fleste af middelkvalitet NH 35 med hack og wind, samt NH88 som er med kolonnehjul og bruges i Seikos egne 16.000 - 19.000 kr ure. Vosotk-Europe var det første urmærke uden for Seiko som fik dette værk i nogle få modeller.

Derudover bruges der lidt værker fra Citizen og fra Schweitz er der nogle få værker fra Soprod og de laver selv få inhouseværker.

Et andet russisk mærke direkte fra Moskva er Sturmanske med nogle få inhouse og med Seiko værker NH 35 og NH88 og nogle ETA værker.
Svar
(30-09-2016, 02:48 PM)stenstrupigen Skrev: De bruger mange Seikoværker hvoraf de fleste af middelkvalitet NH 35 med hack og wind, samt NH88 som er med kolonnehjul og bruges i Seikos egne 16.000 - 19.000 kr ure. Vosotk-Europe var det første urmærke uden for Seiko som fik dette værk i nogle få modeller.

Derudover bruges der lidt værker fra Citizen og fra Schweitz er der nogle få værker fra Soprod og de laver selv få inhouseværker.

Et andet russisk mærke direkte fra Moskva er Sturmanske med nogle få inhouse og med Seiko værker NH 35 og NH88 og nogle ETA værker.

Jeg tror ikke Litauerne i Vilnius vil være tilfredse med at være Hviderussere og høre hjemme i Hviderusland hvor hovedstaden hedder Minsk  Icon_blink
P.N.
Svar
Wink 
Litauen var, så vist jeg ved en del af Hviderussland inden selvstændighed, eller måske tager jeg fejl. Der er sket en del derovre igennem de sidste 25+ år. Jeg husker mest da russerne havde kosmonauter i rummet og pludselig blev deres lands navn forandret og rent økonomisk var der ikke penge til at hente dem hjem igen. Jeg mener amerikanerne tog sig af dem :)
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)