Paypal ( sådan sparer du penge )
Hej

Havde indkøbt lidt godter og skulle betale via Paypal. Prøvede i første omgang at betale via Paypals app. Mit kort blev afvist ( har nok shoppet lidt for kraftigt med mit VISA kort ) og kunne derfor ikke betale de 1.900 euro det drejede sig om. Nåede dog at se at Paypal ville opkræve mig 14.801,97 kr hvis transaktionen var blevet gennemført. Tog hjem og lånte kærestens VISA kort. Via computeren kunne jeg nu vælge to betalingsformer hos Paypal : en hvor Paypal giver mig et øjeblikkeligt beløb for hvad de 1.900 euro skulle koste ( = 14.801,97 kr ) og en hvor jeg blev trukket 1.900 euro via mit VISA kort. Jeg valgte den sidste og kom til at betale 14.327,09 kr. Sparet næsten 500 kr. Synes det er lidt frækt.

Mvh
Morten
Svar
Man kan da vælge når man betaler med Pay-Pal, at det skal hæves i den købets valuta på kreditkortet i stedet for Pay-Pal trækker i DKK efter deres kurs. Det bruger jeg altid da Pay-Pals omregningskurs er MEGET dårlig :-)
Svar
Hmm det har jeg aldrig lagt mærke til.. Må man da hellere.. Tak for det :-)

-Sent using Rock, Paper and the occasional Scissors-
Svar
(13-05-2015, 12:39 PM)TDN Skrev: Man kan da vælge når man betaler med Pay-Pal, at det skal hæves i den købets valuta på kreditkortet i stedet for Pay-Pal trækker i DKK efter deres kurs. Det bruger jeg altid da Pay-Pals omregningskurs er MEGET dårlig :-)

Du har fuldstændig ret. Det fandt jeg jo så også ud af. Tænkte blot at flere skulle have gavn af denne info. Jeg tror ikke at man kan vælge på deres app?
Svar
Samme princip skal man vælge når man betaler med sit kort i udlandet, fordi det bliver altid dyrere at betale i DKK end i pågældende lands valuta.

Og Paypals omregningskurs er næsten kriminelt men det er der de tjener rigtigt store penge.
Kan huske da jeg skulle udbetale EURO fra min Paypal konto til bankkonto fik jeg dem til kurs ca. 7,25 mens det kostede 7,65 når jeg skulle betale noget med kortet via Paypal.
Og man skal ikke lege med at konvertere fra ene valuta til anden frem og tilbage da der bliver spist af det hver gang man gør det Icon_head
Svar
Tak for heads up! Jeg har aldrig før betalt med paypal, men det bliver da nok en dag aktuelt hvis der skal handles ur i udlandet (Y)!
Svar
Hej.
Det har jo altid været en go ide ikke at veksle valuta før man stod i landet.
I dag har man jo så bare sit kort med, men reglen gælder stadig. Altid i det lands mønt du er i.
Det er kun det der med hvis man tager ud for at besøge de store urmarkeder, der er det selvskreven at man har kontanter med, ikke noget med kort. Ved ikke hvor jeg kender det fra... Icon_lol  her hvor jeg bor hedder det jyske dollars.... Icon_cool  Icon_cool  Icon_cool  og DET virker.
Mvh
Lars
Svar
PayPal er ikke helt hvad det var en gang i hine tider.
Den første ting er den kolossale køberbeskyttelse som gør det muligt for kriminelle købere at påstå at det solgte ikke var ægte, varen ikke var modtaget etc. Og jo, man kan uploade der sine beviser men når personalet som studerer dem er tydeligt nok lånt fra Lauritz.com, kan det gå helt galt.
Et godt råd: Hold din konto på eBay altid på 0.

Noget andet er deres automatiserede køberanalyser. Dvs. at software undersøger din indkøb, frekvensen, mængden og den brugte penge hos eBay og PayPal og så sker der ting:
jeg havde ikke brugt bugten for et år (?) når jeg før sidste jul skulle købe alt muligt China-crap, legetøj sådant som BeyBlades og Pokemonstof etc. Alle de her kinesiske sælgere er super prof og hurtige og de sender oftest gratis. Altså, varer som koster mellem kr. 30 og 60... Wow.
Man bestiller så stykkevis for at undgå at beløbet ikke løber over de kr. 80 som er tolds bagatelgrænse.
Efter tredje indkøb blev min konto frøst, eller, jeg kunne ikke betale, hverken med min tilknyttet PP konto eller med div. kreditkort.
Grund var at "jeg havde lavet alt for mange indkøb i højere pengemæssigt kategori i alt for kort tid". Andet var at jeg blev mistænkt ikke at være mig selv men en cyber-slimo.
Kundeservice prøvede og prøvede og sende sagen til næste etage.
"Det er software og vi kan ikke gøre rigtigt noget".
Oprindeligt var besked at jeg først kunne bruge min PP og eBay kontoer om to (sic!) måneder men helt pludseligt, efter nogle uger var kontoerne åbne igen.
Og knægten fik sine BeyBlades og Pokemons...

Men sådant summa summarum: Watch out. PayPal og eBay er ikke firmaer man kan ringe og klage (eller, maile meget begrænset) men store IT monstrer som fungerer ikke pga. menneskelige beslutninger men pga SOFTWARE og data (heh, delvis måske alt det folk deler lystigt ud på de sociale platforme Icon_blink ).

Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)