Hjælp til årgang på Oris
#1
Hej alle
Fint forum I har, så efter at have kigget med gennem noget tid, vil jeg så deltage.

Jeg har købt et ældre Oris på nettet, men kan ikke finde ud af hvor gammelt det er, og tænkte, at nogen måske kan hjælpe.

Der er stemplet 7441 på bagkapslen over logoet

İmage

İmage

İmage

Værket ser ikke ud til at være fra Oris, men måske har de brugt ETA værker også ?

Uret er i fin stand og virker også fint. Det ser ud til at sælger har givet det den store tur med polering m.v..

30 mm i skiven, og 35 mm i kassen ex krone.
Svar
#2
Hej Petersen,

Velkommen til Uforum - dejligt, at flere og flere vælger at skrive med herinde ! Icon_smil

Det er et superflot Oris, du har fundet dér !! Og med 35mm er det også et ur, der kan bruges i dagens urverden, hvor alle ellers er meget fokuserede på "bigger is better" ! Icon_e_wink

Jeg ved ikke selv meget om Oris, men mon ikke, der nok kommer nogen af de andre på banen.

Tillykke med et flot vintage Oris ! Håber, at du får glæde af at være herinde - og vi glæder os til at se mange flere posts fra dig (gerne med ligeså flotte billeder) ! Icon_e_smile
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#3
Tak for den pæne velkomst. Billederne er dog sælgerens, og yder faktisk ikke uret retfærdighed - det er noget pænere i virkeligheden.

Håber som sagt, der er nogen der kan give et bud på perioden, og evt. værket.

Jeg har kik på et par andre ure, så det bli'r ikke det sidste I hører eller ser herfra Icon_e_smile
Svar
#4
Hej Petersen
Et dejligt ur du har der. Det kan jeg godt forstå du er glad for:)
Mit forsigtige bud på en periode vil være første halvdel af 70erne, måske slutningen af 60erne ud fra kasse og skive design. Men det er bare mit eget personlige og uprofessionelle gæstimat. Hvis du kan komme til værket så ville et closeup af det med relevante numre synlige nok hjælpe på en datering.
/ras
Svar
#5
Jeg har bestilt et lille værktøjssæt, så når det kommer hiver jeg bagen af det og lavet er bedre close-up foto af værket.

Findes der iøvrigt nogle registre over Oris produktion?
Svar
#6
PETERSEN Skrev:Findes der iøvrigt nogle registre over Oris produktion?

Det tror jeg ikke du skal regne med. Ikke offentligt tilgængeligt i hvert fald. En hurtigt googlesøgning afslørede ikke noget umiddelbart.
Svar
#7
Hermed præsenteres.... DA DA DA....
ca. årgang 1975

ETA 2879:

İmage

Dog er gangreserven ikke i nærheden af de 55 timer. Snarere 36.
Svar
#8
PETERSEN Skrev:Hermed præsenteres.... DA DA DA....
ca. årgang 1975

ETA 2879:

Er du sikker? Ranfft påstår at 2879 også viser dagen.

[url]"http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&ETA_2879">http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db. ... k&ETA_2879[/url]

/ras
Svar
#9
Der står stemplet 2879 inde i værket, men jeg er ikke ligefrem ekspert, så jeg skal da ikke kunne sige det 100% sikkert. Desuden ligner det meget det værk du linker til. Fig. 2.
Det er et 25 stens værk - kan det hjælpe?
Hvad kunne det ellers være? 2873? 2870? Tallene er så små at det er meget svært at aflæse. 2870 er med 25 sten.

Dato kan ændres ved at trække kronen ½ ud, når man drejer klikker datoen frem.
Svar
#10
Hvor står nummeret henne?

Jeg har været ude for noget lignende hvor der stod et (forkert) nummer på en del af værket, men hvor det rigtige så stod nede under balancen (det lille hjul som roterer frem og tilbage). Det var svært at se, og man skulle lige stoppe balancen med en nål eller en spids pincet.

Håber at det kan hjælpe:)

/ras
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)