Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Givet Likes: 0
Det er ikke til at se om det er lavet til Luftwaffe (hvilket så måske heller ikke i dette fald er vigtigt selv om noget går lidt op hvis det er - så skulle det nok ha været armbånds og fra under selv krigen) - så om det har militær tilknytning er jeg ikke sikker på ud fra dit billede - Der findes jo mere mulighed i det hvis det havde været cockpit ur men bordur og Lufthansa - måske - du kan ikke bare stole på en inskription.
Det er ikke store penge, vi taler ikke over 1000 kr efter min bedste overbevisning desværre (og kunne også være mindre) - men igen - billedet er ikke noget værd til bedømmelse og standen jo ikke noget at skrive hjem om og stadigt ved vi intet om værkets stand, skive, visere osv
vh
•
Svar: 4
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
OK. Jeg ville gerne indsætte et bedre billede, men der er jo begrænsninger for størrelse. (kan ikke rigtigt hitte ud af at reducere pixels)
Læste et indlæg her, skrevet for en del år siden, om samme type ur, og blev derfor interesseret.
Tak for hjælpen.
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Uret er et "Betriebsuhr",
- også kaldet "Funkraumuhr", der leveredes fra 1936 af fortrinsvis Junghans; men også af Kienzle, alle med 8-dages værk.

Billedet er klippet fra publikationen:
Navigational timepieces of the Luftwaffe, der giver et interessant overblik over luftwaffes samtidige tjenesteure.

Her ses uret i en tidlig udgave.
Indvendigt har modellen forskellig tekst, afhængig af året.

1939 udgave

Betriebsuhr 1942.
Uret er set til salg hos samlere, til priser omkr. 190 - 250 euro
med venlig hilsen - Geodoc
•
Wow! Flot! Der kan man virkelig se en af måderne at bruge det på. Min urskive ser ud som første store billede, 1938 FL25591 og 1630 er præget indeni. Sjov historie om uret der har stået til pynt i mange år.
•
Svar: 596
Tråde: 42
Modtaget Likes: 41 i 21 svar
Den slags, i meget magende udseende, dog med plastik kasse, er blevet brugt i Bundeswehr mindst indtil 80erne. Vaer forsigtig med de gamle, den store skive holder en hel masse Radium! Jeg tror ikke de blev brugt ombord paa kampvogne og tilsvarende, men paa kontor og command posts.
Skift ur, når du står op!
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
flot fundet geodoc
•