Trykprøvning
#1
Stod hos den lokale guldsmed og ventede på at få udleveret en reparation og fordrev tiden med at læse diverse opslag i butikken. Fæstnede mig bl.a. ved 2 slags trykprøvning til hhv. 300 og 400 kr. (noget med batterier og pakninger).
Begge priser angav dog trykprøvning til max 100 m.
Spurgte ekspedienten om, hvordan jeg så kunne være sikker på at mit Seamaster ville kunne klare 300 m efter en trykprøvning til max 100 m og fik at vide, at det var ikke noget problem. En trykprøvning til 100 m var nok.
Hvis det er prof. dykkerure til ex. 1000 m, bliver de altid sendt "i byen" til et specielt "tryksted", der kan klare den slags.

Nu dykker jeg aldrig andre steder end i badekarret, og det er uden ur - men er ovenstående virkelig rigtigt?
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
Svar
#2
Du kommer ikke under 50 - 70 meter med en Seamaster (eller Rolex, medmindre du arbejder for Comex etc.)
Dybten af 100 meter er allerede ekstremt.
Men, naturligtvis, kun hvis du dykker.
Alle de her Anders And dykkerure hvis eneste kvalitet er et eller andet absurd vandtæthed ned til 3000 meter eller lignende, har gjort folk (som ikke dykker) blinde for realiteter.
Det var vist Peter som lige reporterede fra Afganistan; alle frømandskorpsgutter løber stadigvæg rund med Citizen Pingo (Aqualand Classic) på håndledet. Klokken som er tested fra fabrikken til 200 meter... Icon_e_wink .
At begynde at teste ure for dybter mere end 100 meter (som urmagernes standardudstyr åbenbart klarer) er kun en måde at snige deres fingrer i din pengepung.
Hilsen John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#3
Der er fra tid til anden gået lidt "sport" i den fra producenternes side, når de fremstiller ure, som er vandtætte til et givet antal meter. Ofte vil der være forskel på tryktest under kontrollerede forhold, og så det, som urene i praksis kan holde til. Dette er da også en af grundene til, at forskellige producenter har valgt forskellige løsninger på de udfordringer, som dybet bringer dem. Hvis vi tager Seiko som eksempel, så fremstillede de deres første rigtige dykkerure med en vandtæthed på 150 meter. En professionel perledykker, som anvendte sin Seiko på job, konstaterede imidlertid, at glasset ofte sprang under opstigning. Seiko fremstillede herefter 200m og 300m klokker, som indeholdt en helium escape pakning, og så kunne dykkeren igen spænde en Seiko på armen på job. Seiko fortsatte deres arbejde med at udvikle dykkerurene, og de nåede frem til et design, hvor urværk, kasse, krone og remstifter er rigtig godt beskyttet af kasse og shroud. Endvidere udviklede de deres eget Hardlex glas, som ikke splintres hvis det går i stykker. Det "bryder ind" i stedet, og hænger stadig sammen. Man kan så synes om designet på disse prof divere eller ikke, men jeg synes, at det tjener producenten til ære, at de har valgt selvstændige løsninger, og at de har ladet design følge funktion. Da Seiko lancerede deres store shroudede divere var de ratede til 600 meters vandtæthed, men i praksis holdt to af klokkerne til en tur uden på en ubåd ned på 1062 meters dybde. Først med lanceringen af en senere serie nogle år efter, ændrede Seiko deres rating til 1000 meter. Beklager, hvis I har hørt "anekdoten" før... Icon_redface

İmage

Andre producenter er gået helt anderledes til værks, og derfor findes der et væld af forskellige "funktions-designs" blandt dykkerurene, og det er jo dejligt for os, som gerne "lander" lidt forskellige klokker Icon_e_biggrin

Det er dog ikke alle urmagere, som kan teste til en vandtæthed på 100 meter. Langt de fleste har de små testere, som vist garanterer 3-4 bar (et plask i poolen) - så vidt jeg ved Icon_redface Måske nogle af urmagerne kan sige mere her?
De venligste hilsner, John
Svar
#4
jeg er helt tryk ved test til 100 meter - som TioMalo skriver, der kommer vi alligevel aldrig, og selv om det er en ploproff 1200 meter, er en 100 m test (som jeg kan få lavet gratis når jeg alligevel er forbi en af mine urmagere) rigeligt godt til mig. Den er så sikkert også tæt til meget mere - men ikke om jeg vil betale ekstra for det
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)