Automatisk optræk?
Hej

Da jeg desværre ikke må gå med ur på mit arbejde, har jeg kun ur på fra ca. 15.00 - 22.00. Det lader dog ikke til, at det er nok til at holde gangreserven kørende. Efter nogle dage er uret gået i stå når jeg tager det på efter arbejde. Kan det virkelig passe, at de 7 timer ikke er nok til at holde uret kørende?? Godt nok er jeg ikke super aktiv i de 7 timer, men alligevel. Det er et Seiko MM300 der er tale om. Kan det være det trænger til service??
Svar
Hvis du ikke bevæger dig ret meget i de timer, hvor du har klokken på, så kan det sagtens være, at det ikke bliver trukket helt op. Prøv at trække uret op ved kronen, og drej så mange gange, at du er sikker på, at uret er trukket helt op, og mål så gang reserven. Urets gang reserve er opgivet til 50 timer.

Jeg trækker selv alle mine ure op dagligt, og hygger mig ved den lille seance. På den måde får man lige "hilst" på klokkerne hver dag Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
Hvor mange gange skal man dreje for at være sikker på at det er trukket helt op? Synes man kan blive ved med at dreje kronen rundt. Ikke som Speedmasteren, hvor der kommer modstend når det er trukket helt op.
Svar
Optrækket vil føles lidt anderledes, når uret er trukket helt op. Hvordan du præcist mærker det vil afhænge af værket: små (næsten lydløse) klik, eller en lille smule øget "modstand" ved optræk eller begge dele (som jeg mener det er på 8L35). Der er en slags sikkerhed i optræksfunktionen, så du ikke kan trække det "for meget op". Du kan trække op ved at dreje begge veje med kronen, så hvis du lader kronen glide mellem pege og tommelfinger, vil jeg gætte på, at uret er trukket helt op ved ca. 20 drej i alt frem og tilbage.
De venligste hilsner, John
Svar
Da værket er konstrueret sådan at du ikke kan trække det over, så du giver det bare en 30-40 gange. Så går det nok også selv om du kun har det på fra 15-22.
Der er jo også quartz-ure. Der har du ikke det problem. Der er meget mekanik-snobberi i urverdenen, men jeg har altid sat stor pris på quartz-ure. Pålidelige, præcise, forholdsvis billige og behøver knap nok service. Hvad med et Casio?
Svar
Jeg tror egentlig ikke der er noget galt med gangreserven når uret er trukket op. Min mistanke går mere på, at det ikke bliver trukket ordentligt op automatisk, altså ved bevægelser. Kan selvfølgelig også være mig, der er blevet for lad, og ikke engang bestiller nok til at kunne trække et automatisk ur op Icon_e_sad .

Jeg skal ikke af med mit MM300 lige pt. Kan godt leve med at skulle trække det op, hvis det er det der skal til. Dog savner jeg alligevel et quartz ur i min kasse. Det er altid rart at have sådan et, når det skal gå lidt hurtigt, og man ikke har tid til at trække et ur op og stille tiden Icon_redface .
Svar
Jeg anbefaler virkeligt, at Du faar Dig noget med manuel optraek. Quartz er uden sjael, en ren brugs-genstand, dens livsberetning (kaldes det saadan paa dansk?) udelukkende baseret paa praktiske hensyn, det har man ikke virkelig brug for. Icon_e_wink Hvis Du tager et ur uden dato, tager det hoejst 30 sekunder at saette tiden og traekke det op. Det bliver dog vaerre saa snart Du har mange at vaelge imellem. Icon_mrgreen

Men ellers: Automatiske optraek har stor forskel med hensyn til effektivitet. Jeg har ure, som er ellers helt i orden, der selv ikke traekkes op, hvis jeg har dem paa en hel (office-) dag. Saa det kan vaere helt normalt. Alligevel burde mekaniske ure serviceres alle 5-8 aar, hvis de bliver brugt dagligt. Hvor gammel er dit ur?
Skift ur, når du står op!
Svar
Jeg har mekaniske ure nok. Det skal ikke forståes sådan, at jeg skal have dem skiftet ud pga dette lille problem. Jeg synes det lyder som om der ikke er noget unormalt i at uret ikke kan nå at blive optrukket på de ca. 7 timer, så det må jeg bare leve med. Uret er fra 2004 mener jeg, så det kan ikke vare så længe før det skal have service Icon_e_wink .
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)