Den lille forskel?
#1
Jeg fik et spørgsmål fra en som havde købt et ur af mig omkring sec. viseren fortsatte med at gå når uret blev stillet.

Efterfølgende sad jeg og tænkte på hvad der gør at nogen producenter vælger at sec. viseren skal gå videre imens uret stilles og andre at sec. viseren stopper.

Og samtidigt hvilke mærker gør hvad? - Eks. min sub 116610LN stopper når tiden stilles, men min kones PP Aquanaut løber stille videre når kronen trækkes ud.

Og hvad er det i værket som gør den forskel?
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#2
På mekaniske ure, er det for det meste en arm der går ind og stopper balancen, når stillevellen trækkes ud. Utroligt simpelt. Har dog også set nogle lidt vildere systemer, brugt på tourbilloner. Men i bund og grund en ret simpel "komplikation".
Svar
#3
Og langt de fleste ure som ikke har den hack funktion kan faktisk holde sekundviseren stille ved at man drejer kronen let mod - uden at stille baglæns - bare giver den et let drej - så vil sekund normalt stoppe, og skulle man få stillet minutterne når man gør det, sker der jo ikke noget, for når først sekunderne går korrekt kan man jo stille resten.
Det har jo ikke den stor effekt set over en måned i øvrigt Icon_e_biggrin
vh Icon_e_biggrin
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
hannover_dk Skrev:Det har jo ikke den stor effekt set over en måned i øvrigt
Næ, og jeg synes egentlig også at der mere tilfører en detalje af elegance til uret, end det er særligt nødvendigt. Jeg vil faktisk påstå at det er tæt på ligegyldigt i et mekanisk ur, rent praktisk.
Svar
#5
RunesS Skrev:
hannover_dk Skrev:Det har jo ikke den stor effekt set over en måned i øvrigt
Næ, og jeg synes egentlig også at der mere tilfører en detalje af elegance til uret, end det er særligt nødvendigt. Jeg vil faktisk påstå at det er tæt på ligegyldigt i et mekanisk ur, rent praktisk.

Ja jeg må tilstå, jeg ikke er enig med de to herre Icon_e_wink

For mig er det faktisk meget afgørende, at jeg kan stoppe sekundviseren og derved stille mit ur helt nøjagtigt.

Det har for mit ur faktisk en stor effekt, selv set over en måned eller mere:

İmage
Klik på billedet for at se en læsbar version

Sidste måleperiode er på en måned. I det tidsrum har uret ikke været over totalt +/- 1 sekund, så de +0,01 sek/døgn er jo ikke helt korrekt. Men d. 9. marts havde uret altså vundet 0,3 sekund i forhold til d. 8. februar hvor uret blev stillet.

Nærmer uret sig totalt at have vundet 1 sek, resultere dette i uret ligger på kronen om natten.
Omvendt har uret nærmet sig at have tabt 1 sek, ligger jeg uret på glasset om natten.

Nørd, ja jeg ved det godt Icon_mrgreen

De bedste hilsner
BobT
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: