Sad og tænkte over............
#1
Hvordan klare man de toldmæssige problemer når eks. en Dansk autoriseret forhandler af et givet mærke, sender et ur til service hos producenten i Schweiz, og igen når uret sendes retur til kunden i EU.

Jeg kender alt for godt selv problematikken når et ur eks. skal til Norge, Schweiz eller USA med afgifter. Og ved også at mange der sælger ure i Schweiz gør opmærksom på at urene sendes fra EU selvfølgeligt for netop at undgå et problem.

Har man generelt sikret sig med service værksteder i EU eller.. Icon_question
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
#2
Jeg er ikke 100% inde i reglerne længere, men der findes et tolddokument, hvor man kan angive, at det er en vare, som allerede er indført i EU, som nu sendes ud igen for reparation. Når uret så kommer retur, skal man koble denne udførselsbegæring sammen med den nye indfortoldning og dermed slipper man for at skulle betale EU told og moms igen.

Hvis det er den helt korrekte og udtømmende forklaring, du mangler, så skal du nok klikke ind på skat's hjemmeside.
Omega Speedmaster Professional
Seiko Superior Automatic
Orient Mako
Svar
#3
Man kan i alle fald anvende Carnet - som ex bruges når virksomheder sender f.eks en masse tøj ud til en messe i f.eks. Istanbul - for at udstille og tage det hele retur. Det koster et eller andet tåleligt at få ex handelskammeret til at udføre det (kan nok være et par tusinde per 50.000 kr i værdi).

Det vil i alle fald nok forudsætte, at varen enten er produceret eller købt i DK og bare skal ud af EU og retur igen uden forbedringer (reparation er i den sammenhæng ikke en forbedring) ELLER at man har bevis for at der er betalt told allerede en gang på præcis det ur ved hjemtagning uden for EU

Når vi taler ure, så tror jeg problemet mest opstår hvis man forestiller sig et helt nyt ur - som lige er kommet hjem fra USA eller Singapore og måske er undgået toldbehandling, så man ikke har dokumentation for importen til Danmark er sket legalt.

Der vil der nok være dokumentmangel til at begrunde man sender det til reparation i udlandet og få det retur uden told/moms. Taler vi ex. Klarlund eller Omega/Swatch Danmark, vil jeg tro de har en carnet lignende ordning hvor de sender urene til schweiz og retur uden told moms - mod en eller anden dokumentation for at uret opr. er solgt i Danmark - måske en de trækker af deres arkiver.

Et nyt ur fra fjernøsten eller USA vil nok ha en vanskelig rejse hvis det skal ud til reparation og man har fået det hjem uden told deklaration og mangler papirer for importen. Så kan man sige, nå - ja så har man været heldigt første gang, og risikerer så at ryge i moms næste gang det samme ur kommer hjem Icon_e_smile hvilket vel ikke er så voldsomt uretfærdigt.

I øvrigt vandt Danmark EM i håndbold - Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#4
Har solgt nogle ure som kommer uden for EU og fået lavet noget på garantien på dem. Hos den AD, får de bare certifikatet med og ikke andet. Jeg tror det er hip som hap om det er købt inden eller uden for EU og skal sendes til rep.

Det er jo nok desværre de færeste ure som der bliver betalt moms og afgifter på som folk tager med hjem fra ferie, arbejde i udlandet mm..

Hvordan de gør det ved den AD, tør jeg ikke sige, jeg har bare aldrig haft problemer med det.
Mvh. Micki - DREAMWATCH
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)