Træg krone / optrækning
Min flighty 910 er efterhånden bevet temmelig vanskellig at trække op.
Er det en alvorlig skavank eller skal den bare forbi en kyndig urmager for justering?
Icon_+1
Svar
Det er vel ikke bare kronepakningen der slæber på? Har prøvet at jeg næsten ikke kunne trække et op og spurgte min urmager som sagde jeg lige skulle prøve at "smøre" gummepakningen lidt og det hjalp gevaldigt.

Mvh.
Thomas

Loncar Skrev:Min flighty 910 er efterhånden bevet temmelig vanskellig at trække op.
Er det en alvorlig skavank eller skal den bare forbi en kyndig urmager for justering?
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Muligvis. Jeg er ikke så meget ved at pille ved den.
Hvordan udføres øvelsen - ?
Icon_+1
Svar
Trækker kronen ud, hvis du kigger ind i kronen sidder der som regel en sort gummipakning der sørger for at der ikke kommer vand ind ved kronen, når kronen er på plads.

Hvis du holder uret med kronen nedaf og kronen ude og giver den en dråbe syrefri olie på den sorte pakning og fordeler det rundt på pakningen. Derefter skubber du kronen ind og forhåbentlig hjælper det.

Mvh
Thomas

Loncar Skrev:Muligvis. Jeg er ikke så meget ved at pille ved den.
Hvordan udføres øvelsen - ?
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Jeg bruger lidt silikone fedt feks, på akslen og et skub ind og ud et par gange- og så ud igen og rense helt af - men enig - det er nok der problemet ligger. Så vidt jeg ved er silikone sikkert i forhold til pakninger
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Bare en tanke - mon ikke Eheims silikonespray er velegnet? Der følger et ultratyndt rør med til smøring af "usynlige" pakninger (i akvariefiltre) og kan forestille mig, at det vil være perfekt til formålet.
Det hedder Wasserneutrales Aquaristik-Pflegespray.
Flasken rækker nok til adskillige store ursamlinger, men mon ikke en akvarist i bekendtskabskredsen kan være leveringsdygtig?
Omega: Seamaster 300, Seamaster Polaris Titane, De Ville Prestige, Constellation Chronometer Electronic/Roamer: MST401, Searock Automatic/Longines Automatic evidenza kronograf/Fortis Flieger Automatic/Zodiac Aerospace World Time Autom./Suunto Observer
Svar
Jette Skrev:Bare en tanke - mon ikke Eheims silikonespray er velegnet? Der følger et ultratyndt rør med til smøring af "usynlige" pakninger (i akvariefiltre) og kan forestille mig, at det vil være perfekt til formålet.
Det hedder Wasserneutrales Aquaristik-Pflegespray.
Flasken rækker nok til adskillige store ursamlinger, men mon ikke en akvarist i bekendtskabskredsen kan være leveringsdygtig?
Jo den ville være super givet - har den faktisk selv men har ikke lige tænkt igennem - men jeg kan ikke se andet end den er super. Den er netop til gummipakningers smøring
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Hej Loncar.
Du kan bruge alle mulige produkter med silicone.
Kloakmestre bruger en mega stor sprayflaske med et indhold der nok dækker de første 1000 ure, forøvrigt rigtig god til gummilisterne på bilen, på tankstationer kan du få en lille flaske med pensel, så der er masse af muligheder. Blot det er silicone og ikke olie, har ikke bevis for det, men det siges at olie kan ødelægge pakningerne, om det også gælder syrefri ved jeg ikke. Da man kan få meget andet med silicon i ville jeg nok bruge noget af det, den med pensel vil jeg mene er god for da kan du selv bestemme hvor det skal smøres på, spray er ligesom lidt over det hele Icon_e_surprised
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)