Min (måske) anden "japser"
Min måske(?) anden japser

Prøvekørslen af Min første ”japser”, spændte ikke helt tilfredsstillende af.
Jeg måtte sande, at lige netop det arbejde uret var tiltænkt som ledsager og ”service modul” til – dertil var det en anelse for ”spekulativt” udformet.

Skulle det billedgøres, ville det være noget i retning af en håndværker, der i sit arbejde anvender en masse småværktøj, og får ideen:
”en arbejdsvest med mange velorganiserede lommer, må da lige være sagen” – og i den praktiske test må sande:
Der er for mange lommer. Det er for meget af det gode. Jeg skal klappe på 4 lommer før jeg finder det korrekte værktøj.
… og sådan kan et produkt, der vil alt det gode – blive ”spændt for” nogle arbejdsvilkår -og processer, hvor det gode er for meget af det gode.
Det var navnlig "urets" meget elaboreret udførte ”robustheds fremmende fendere og fremspring”, der kom i karambolage med mine arbejdsprocesser.

Genvordighederne med det bundhæderlige, robuste, driftsikre, gedigne, ekstremt velfungerende, ubønhørligt nøjagtige og metodisk gennemført velproducerede og veldesignede MTG-1000…..
…. har så fået en fellow ”WIS” til at forbarme sig over mig, og udlåne et ”ur” på prøve og test under mine givne arbejdsforhold.
Det ligger i baghovedet, ”at selv de mest elaborerede planer sjældent har overlevet konfrontationen med virkeligheden”. – Men lad os nu se.

Det bør også nævnes, at det udlånende forum medlem er Joepete, hvis hjælpsomme og imødekommende væsen andre også har nydt godt af – TAK.

Det er med velberåden hu, jeg har sat ur i ” ” – blot for at imødekomme feinsmeckere, i hvis verden de omtalte gadgets / installationer / dimser, absolut ikke er et ur.

I min begrebsverden er enhver installation, der kan ”følge tid” et ur…. om det så blot er en skæv pind i jorden og en cirkel sten,
et sol –eller batteridrevet stykke elektronik med et bævrende quartz krystal,
en brummende stemmegaffel eller et mekanisk apparat med tik tak lyd.

I det følgende vil apparaterne blive omtalt som ure (uden anførselstegn), hvorfor dette er et godt sted for feinsmeckere, at stå af.

Således fri for feinsmeckere, kan vi glæde os over, at de behandlede ure – ganske vist kun slaveure; bliver ”holdt i ørerne” af verdens fornemste ure: Atomurene.
Allerede i 1967 konstaterede man, at den hidtidige definition af et sekund som 1/86400 af et middel soldøgn var unøjagtig.
samme år vedtog man en mere stabil definition af et sekund: (BIPM: Definition af et sekund), som: Tiden for 9.192.631.770 svingninger mellem et Cæsium133 atoms 2 stabile grundtilstande.

Med de moderne Cæsium fontæne ure, der fremkom i 2004, er nøjagtigheden ±1 sek/30.000.000 år, og vi kan af og til fornøje os med, at tiden er:

İmage
Skudsekund indsættes på grund af, at den gamle (SI) definition var lidt for kort, og på grund af at jorden roterer langsommere.

… og den klassiske un(boxing)can’ing(?)

İmage
… en dåse. Nej nu har jeg aldrig. - Hvad er der I? - Af med låget

İmage
… nej! – det var (gud ske lov) ikke skosværte, men et ur.

İmage
… komplet udstyr

İmage
… og det obligatoriske ”wrist shot”.

İmage
… sådan nogle radiostyrede dævle, kan se meget forskellige ud.

Ambitionerne har nu fjernet sig så meget fra noget, der ligner et klassisk ur og vægten er lagt helt over på det ben, der hedder ”funktion”. … så bliver det spændende netop, at afprøve dette i praksis. Men mere om det senere.

I mit indlæg om DCF77 citerede jeg skribenter for at forudse det klassiske radiostyrede urs endeligt.
I hvert fald, at transmissionen i fremtiden ville forlade langbølge området og skifte til mikrobølge området via GPS satellitter.
Problemet har hidtil været, at en GPS modtager har været for omfangsrig at placere i et ur.

Flere og flere elektroniske apparater udstyres med GPS.

İmage
Mit kamera (eller er det et fotografiapparat?) er et godt eksempel på ”små”elektronik med GPS.

İmage
På eksemplet ses, at billedet er geo-tagget, med både position og retning, og er fotograferet i den sydlige ende af huset i sydlig retning.
(jeg skal beklage, at Google ikke har opdateret luftfotoet, siden jeg lagde nyt tag på huset.)

Citizen har netop lanceret en nyhed, med satellit modtagelse af tidskode. Så følger Casio nok også snart efter (?)

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
dit nye g shock er et godt ur. jeg havde et der ligner uden radiostyring. det overlevede adskillige cykelstyrt (inkl asfaltskraber) og en enkelt hyundai gethz påkørsel og døde til sidste da det hang fast i et dørhåndtag. nyt bat, ny rem så er det klar til kamp igen.

jeg kan dog bedst lide mudman serien.

min ynglings g shock: G-9000MC-3DR
İmage

skal det være casio skal det også være med digital display.

God fornøjelse med fieldtesting Icon_e_smile
Svar
… og hvordan gik det så med: GW-M5600

I den forløbne uge har GW5600 været med på ”det glade feltliv”.
Det blev ugen, hvor vi både havde tørvejr med op til 28°C og stormende kuling med tilhørende skybrud.

Testlokaliteten blev Helsinge Å- og Pumpekanal, der fremgår nedenstående:

İmage
Vandløbet forløber i nordlig retning fra Kirke Helsinge, Vest om Gørlev – til udløb i Nedre Halleby Å, lidt opstrøms for Ågerup Bro.

Lidt om vandløbets opland
Helsinge Å- og Pumpekanal udløber i Nedre Halleby Å, der afvander Tissø. Ved Ågerup Bro ligger bunden i Nedre Halleby Å i kote -0,15 m.
Med yderligere 5,5 km til udløb i havet (kote 0,0 m), er der ikke ret meget til at ”drive” afstrømningen, og vandspejlet bliver ofte bestemt af ”skvulp” mellem tidevand og årstidens vandstand i Tissø.

Ved afløbet fra Tissø findes et overløbs- og reguleringsbygværk:

İmage
Bygværket er beliggende 300 m nedstrøms for Tissø. Her fotograferet modstrøms.
I venstre side ses et enkelt gennemløb af i alt 4, og i vandløbets længderetning ses stryg og overløbskant.
Ved et vandspejl på 1,05 m i Tissø, skal alle 4 gennemløb åbnes.

Nedre Halleby Å skal transmittere hele afstrømningen fra Tissø med et opland på i alt 418 km² . Det centrale skøn på store afstrømninger er 13,5 l/sek/km² - svarende til 5,6 m³/sek.
Sådan lidt mere håndgribeligt: Med den vandføring, vil det tage 2 sekunder at fylde en campingvogn op.

Ved store afstrømningshændelser (vårflom), kan vandspejlet i Tissø stige til ca. 2 m, og vandføringen blive betydeligt større.

Helsinge Å- og Pumpekanal
I Helsinge Å- og Pumpekanal er der således en betydelig risiko for bagstuvning fra Nedre Halleby Å.

Nu har menneskeheden det med at slå sig ned, hvor der er udsigt til vand
– eller søge at opdyrke land, som naturen ved særlige omstændigheder meddeler: ”Det er slet ikke jeres land. Det er rå og ubarmhjertig natur”.

Sådan er der så mange kalamiteter, hvad enten det er ved bredden af Gudenå, i Greve eller som nys på Lyngby Motorvej.
Tilstrømmende vand, der ikke kan komme nogen vegne, har det med at ”stille sig vandret”, og brede sig – i ordets bogstaveligste betydning, ”Ud over alle bredder”.

2,6 km før udløbet i Nedre Halleby Å, har man indrettet sig ”praktisk” i Helsinge Å.
Det praktiske består i, at lave et vandløb som man kan ”tænde og slukke for”, nærmere betegnet en pumpestation, der ses nedenstående:

İmage
Helsinge pumpestation set medstrøms.

Det ”pittoreske” bygværk sørger altså for, at bagstuvning ikke breder sig op i Helsinge Å, og at vandstanden i Helsinge Å bliver ”holdt i ave”.
Det siger sig selv, at der ikke kan være meget vandløbskvalitet i Helsinge Å.
Der er ingen fri strømning i vandløbet, og somme tider er vandet stillestående. Det giver ophav til slamaflejring.
Eventuel fiskebestand i vandløbet har, ved nedtræk – kun een vej, og det er gennem pumperne. Al erfaring siger, at det bliver noget gyseligt ”hakkemad”.

Bare rolig. Nu ikke flere kvababbelser over menneskelig dårskab og slåen sig ned i områder, som naturen kan finde på at (gen)kræve.

De feltmæssige omstændigheder ved urets afprøvning var ikke kun bedrøvelighed. – Her er et ”stilleben” fra onsdagens hedebølge:

İmage
… man føler næsten med Goethes ord:
Der alte Gries saϐ in dem Shatten eines Ölbaum,
weinte – rief seine Kinder zusammen und sprach.

En klassiker i uartige skoledrenges ”tyske undersættelse”:
Den gamle gris sad i sjatterne af et øltræ,
hvinede, rev sine kinder sammen og sprak.

Min inspiration bliver måske tydeligere ved den korrekte udlægning:
Den gamle olding sad i skyggerne af et olietræ,
brast i gråd, kaldte sine børn sammen og talte.

Feltlivet har af og til også sine bekvemmeligheder Icon_e_wink

İmage
Nedbør fik vi (rigeligt af) om torsdagen.

Nedenfor er uret fotograferet i natur sammenhæng. Mit krampagtige forsøg på et ”kunstnerisk” ur billede.
(fatter ikke hvordan i andre gør, således at det ser flot, harmonisk og interessant ud) Icon_rolleyes

İmage
(Ingen vinbjergsnegle led overlast ved optagelse af dette billede) Icon_mrgreen

Erfaringer med GW-M5600
Remmen:
… er da et underligt slattent og koldt materiale, der giver en klam fornemmelse ved påtagning.
Når den øjeblikkelige ”ækling” er trængt i baggrund, sidder uret umærkeligt , perfekt og har ikke behov for ”fast tilspænding”.
Remmens løse ”tamp” holdes fint på plads af holderen, der kan forskydes i ”klik” pr. hul i remmen.

Display & læsbarhed:

İmage
Her er der intet at komme efter: Overskueligt og med god læsbarhed.

I mørke er der en lille ”fancy” detalje – at når uret drejes (ca. 40° fra vandret) mod brugeren, illumineres baggrunden automatisk.
Finessen kaldes Auto Light Switch, og kan til/fra vælges.

Vedligehold af tidskode:
Uret har, på en særdeles vanskelig og næsten radiodød lokalitet, troligt hentet tidskode ned hver nat kl. 03:02 – Flot.
Tidskoden søges hentet ved i alt 6 forsøg i tidsrummet fra midnat til kl. 05:00.
Tidspunkterne for nedtagning af tidskode, er lagt på døgnet, hvor der er mindst radiointerferens fra elektromotorer, husholdningsapparater og anden benyttelse af elektriske artikler.
Dette tager hensyn til, at et langbølgesignal let bliver forstyrret af interferens. Til gengæld er gennemslagskraft og udbredelse betydelig.
Uret lagrer dato og tid for sidst nedtagne tidskode. Manuelt forceret nedtagning er også en mulighed.

Fysisk brugskomfort:
Urets højde - og størrelse i øvrigt, medfører intet besvær, som tidligere konstateret med det mere ”voluminøse” MTG-1000.

Visuel brugskomfort:
Med en digital repræsentation af tiden, må man ”vinke farvel” til den umiddelbare tidsopfattelse, der er så karakteristisk ved analog repræsentation.
I forhold til konstateringen, at det sammenlignede analoge arbejdsur (MTG-1000) havde flere gener – er det imidlertid en ulempe, der er let at bære.

Mens vi er ved forskellene mellem digital og analog repræsentation, kan en stor konstruktionsmæssig forskel konstateres.
Det analoge ur tilstræbte både at ligne ”et almindeligt ur” og have samme funktionsmæssige indretning. Her tænkes på kronograf knappernes placering og funktion.

Det digitale ur er menustyret, og kronograffunktionen skal forlods vælges i ”mode” (P3).
Herefter foregår start og stop med P2, mens nulstilling sker med P4.
Det er logisk og konsekvent opbygget; men så afvigende, at det kræver tilvænning, hvilket dog er let.

Urets tilvejebringelse:
… er en lille solstråle historie i sig selv.

Da jeg efter grundigt forarbejde på MTG-1000, måtte konstatere brugsmæssige uhensigtsmæssigheder, fik jeg mail fra Joepete om, at jeg –som forsøg, kunne låne hans GW-5600 blot for at prøve ”om det var noget”.
Det var et tilbud, som jeg naturligvis takkede ja til. Da uret var ankommet spurgte jeg Joepete om vi ikke skulle finde en pris, også til dækning af portoen .
… og svaret var både usædvanligt og interessant, idet joepete (i uddrag) svarede:
Uret er en gave, så der skal ikke noget min vej !
Dine erfaringer med din anden Casio gjorde, at selv om 5600´eren havde en masse mangler ifht din liste, så var jeg ret sikker på, at den ville være noget til jobbet.
På den anden side, så var jeg også sikker på, at du selv ville gå i en lang bue uden om uret, og så er der jo ikke andet for, end at jeg måtte sende et til dig.
Dét ville du trods alt være for høflig til at afslå, tænkte jeg - for mit "japaner hab und gut" skal du edermame ha´ *griner stort*

Se det er jo både menneske kundskab og ”overhøjde”, der vil noget.
Så dette var historien om, hvordan jeg blev ”narret” til noget "japaner hab und gut" – og det var i grunden ikke så galt.
Stor tak til Joepete

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
[-]
  • millan renatus
Svar
Fantastisk læsning, Torben Icon_e_biggrin Icon_cool Det er både lærerigt på mange andre måder end "blot" ure. Og så er det lunt, indsigstfuldt og vedkommende i mange forskellige lag. Tusind tak for det Icon_exclaim *thumbs up smiley*

Jeg kan godt forstå, at du gerne bar et analogt ur med mange "instrument funktioner" indeholdt. Når det nu ikke kan være sådan hver dag, så bær din 5600 med glæde, og tænk på den som et "instrument" frem for et ur - måske det gør tingene lettere Icon_e_wink Icon_razz
De venligste hilsner, John
Svar
Fantastisk læsning og dyb respekt til dig John.
Mvh Kim 
Svar
Hvis alle mennesker tænkte og opførte sig som john, ville vi alle have det lidt bedre, det er jeg sikker på!
Syntes det er fedt !

Vh Gold Digger aka
Svar
Endnu en gang interessant og ekstrem underholdende læsning Icon_smil
Du burde snart have en litteraturpris her på sitet Icon_cool

Stort bifald til Joepete for den flotte gave Icon_e_smile

Et lign enkelt ur var også hele tiden i mine tanker men dine krav indskrænkede godt nok udvalget.
GW-M5600 er dejlig enkelt at aflæse og ender nok med at være et ur du holder af. grunddesignet jo over 20 år gammelt og det er ikke uden grund. det funker.

Jeg bruger altid analog herhjemme men har alligevel ingen problemer med digital på arbejdet.
Men du har ret man vil ikke vide om kl 14:56.30 men om den snart er 3 Icon_e_wink
analog er nemmest at håndtere for vores hjerner.

Held og lykke med den nye klokke Icon_e_smile
MINT ?? Nej jeg bruger da mine ure....
Svar
En indsigtsfuld indføring ind i atom alderen med Geodoc, og Joepete, som sponsor.
Godt gået begge to.
Interessant læsning.
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)