Glat is
Den 29/12-10 havde jeg en "Glat is oplevelse".

Vi skulle lave vandføringsmålinger i Åmose Å, og bedømt efter tilsvarende store jyske vandløb, ville Åmose Å også være sejlbar.
... afsted, afsted - det gik; men snart skulle jeg føle mig som:
İmage

Jeg fik en "deja vu" oplevelse á la Stampe, der udtaler: "Se Bambi! - Vandet er helt stift", ja det skal jeg da lige love.

İmage

Det var her erkendelsen indtraf:
İmage

Der stod jeg så! ........ med alle mine talenter:
İmage

I stedet fik jeg lejlighed til at afprøve kameraet, som jeg havde fået i julegave.
Det har GPS og kompas, så det kan plotte fotolokalitet og retning, en facilitet jeg ellers gennem mange år har udført manuelt på vådt papir, gnidrede kort og med froststive fingre.
Det kan måske siges at være; Lige lovlig meget at gøre ud af en kamera afprøvning med færgetransport til 2300 kr. og 200 km på "glat is" - men en oplevelse var det da.

Måske har andre også, "sådan helt off topic" været på glat is, her på det sidste?

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Ja frosten har bidt sig lidt rigelig fast synes jeg.
Er lige hjemkommet fra Norge, med norgesbåden Queen of Scandinavia.
Det er en forholdsvis stor båd, og fra kahyt 5404 ...med eget koøje, sad vi i første parket til at se hvordan det nu næsten til isede Skagerak blev gennemskåret, og flagerne, af ca. 10-15 cm tykkelse blev brudt, og fløj til alle sider.
Jeg lå i øverste køje, og var fuldstændig vågen, og betaget af dette syn, lige ude foran mit vindue, belyst fra et par store spotlights, hængende under kommandobroen ovenover.
Jeg var forundret over så hurtigt til isningingen tog til.
På udrejsen d. 28 var der kun spredt over isning, fra Københavns havn og videre ud, til vi slap Skagen om....bagbord?
På hjemvejen d.30, var der til iset lige fra Oslo fjordens udmunding, og hele vejen hjem, kun afbrudt af større og mindre våger.

Det gode skib Queen of Scandinavia lod sig ikke genere, og lagde sig til kaj præcis på minuttet 0930.

Hvordan kan man beregne ankomst tid så præcist, når vind og vejr konstant er en faktor der må indregnes? mit lille hoved føles som et udruget æg, når jeg tænker derpå.

Måtte alle her på Vintageure have en god nytårsaften, og et lykkebringende nyt år, med gode nye jobs, og fine ure, samt gode oplevelser til følge.

Husk beskyttelses briller, pas på fingrene - og tag ikke fejl af cigaren - og den hjemmelavede sejlgarns..... Icon_mrgreen
Et los i røven kan til tider få verden til at se lysere ud
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)