Kaliber 75x ?
#1
På det sidste har jeg "stået lidt på hovedet" i kaliber 752 (75x)
- et smukt og gedigent 24 jewels automatic, den sidste "in house"-generation før Ω faldt for fristelsen og sænkede "den horologiske overligger".

Turen rundt i 75x-verdenen er ved at give mig grå hår. Det er dagshjulet på 750, 751 & 752, der vækker undren.
Sammenligner man en kaliber 1045 og 75x:

İmage
dato & dagshjul i kaliber 1045 (Lemania 5100)

İmage
dato & dagshjul i kaliber 752....

... ses det, at både på 1045 og 75x er der 14 dage på hjulet.
Men hvor 1045 har 2 uger placeret på hver sin halvcirkel, har 75x hver ugedag stående 2 gange lige efter hinanden.

Havde 75x haft 2 forskellige sprog på dagshjulet, kunne det være "internationalt", under forudsætning af at værket skifter 2 dage frem ved midnat, og at man "kunne skifte sprog".
Men overalt jeg har søgt er det altid samme sprog.

Kan nogen hjælpe??

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#2
Herligt nørdet - glæder mig til at se et svar fra en urmager - den går ikke at gætte.
Jeg vil lige bemærke, at kaliber 10xx af Omega og mange regnes for in-house - efter 75x. Jeg er med på at den er udviklet i samarbejde med Tissot som Omega overtog inden udgivelsen, men i høj grad med Omega specifikationer lagt med. Den er ikke nær så smuk som de tidligere - men dog med højere "slagtal" - og efter de første børnesygdomme, med 1010 som man allerede da forsøgte at spare smøring på - fungerer serien som ikke så dårligt. Først efter 1035 (hvor der er 8 stk 1xxx kalibre ialt - også nogle kun i Omega) gik Omega over til at købe eksternt

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#3
hannover_dk Skrev:Herligt nørdet - glæder mig til at se et svar fra en urmager - den går ikke at gætte.
Jeg vil lige bemærke, at kaliber 10xx af Omega og mange regnes for in-house - efter 75x. Jeg er med på at den er udviklet i samarbejde med Tissot som Omega overtog inden udgivelsen, men i høj grad med Omega specifikationer lagt med.
Den er ikke nær så smuk som de tidligere - men dog med højere "slagtal" - og efter de første børnesygdomme, med 1010 som man allerede da forsøgte at spare smøring på - fungerer serien som ikke så dårligt.
Først efter 1035 (hvor der er 8 stk 1xxx kalibre ialt - også nogle kun i Omega) gik Omega over til at købe eksternt

vh
he he - ja gu' er det nørdet Icon_e_wink - men det er et af den slags spørgsmål, der bider sig fast -og da det ser underligt og ulogisk ud mere og mere insisterende siger: hvorfor?????

Godt lige at få rettet "skille linien" lidt ind. Jeg havde blot hæftet mig ved, at 1000 værkerne har en så eklatant ringere finish (navnlig rotor) end foregående kalibre, at jeg "automatisk" gættede skillelinien der.

In House er ikke noget, der "går mig særligt på".
- Naturligvis er det en kvalitet jeg anerkender og beundrer; men som Ω samler med definitionen: "Fra 30T2RG til 8500", må jeg acceptere nogle "skiftinge".
Blandt skiftingene er kaliber 1111, der sidder i min Seamaster 200. - Det første ur jeg købte alene med "begrundelsen": det er pænt -ja elegant og meget Gerald Genta og Ω karakteristisk.
Værket ser således ud:
İmage
... og jeg nyder, at det "tæsker" afsted med 300° amplitude, tegner en streg stiv som et brædt på vibrografen og holder kronometer specs.
At det så ikke er inhouse må komme i anden række.

Faktisk er der mellem 1000 og 8500 flere inhouse værker, der er "ganske appetitlige", herunder 1500 serien, med "majestæten" 1525 VEGA, der ser således ud:
İmage

Njaeh & njaeh - VEGA er "jo ikke et rigtigt urværk";
... men det er alligevel imponerende, at 35 andre urmærker forsøgte at gøre det bedre; men dumpede i den franske flådes 1-årige test, der absolut ikke gav "NASA testen" noget efter i råhed.

Min tiltro til at "dagshjuls mysteriet" bliver løst - er usvækket Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#4
Hej

Jeg prøver at komme med et svar, ugedagskransen springer to gange i døgnet, og det plejer at være fordi at ugedagen kan gengives på to sprog, jeg er iøvrigt ejer af en ugedagskrans der er på dansk, jeg håber at det bringer dig lidt længere. Icon_e_surprised

MVH Peter
İmage
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)