28-06-2009, 05:36 PM
Joepete Skrev:Peter, jeg synes bedre og bedre om 2254´eren, for hver gang jeg ser den - super klassisk Omega diver.
Kunne du sige et par ord om uret ?
Hmmm..................... nu er jeg ikke særligt teknisk nørdet, hvad angår ure !! Så det er ikke meget jeg kan sige omkring urets specifikationer, som du formentlig ikke allerede har læst dig til alle mulige andre steder.
Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at dette ur, sammen med mit "Jumbo" Constellation er et af de ure i min beskedne samling, jeg på forhånd ved, at jeg aldrig vil skille mig af med !
Pudsigt nok, var jeg tæt på at vælge et PO 42mm i stedet for 2254.50.00 - men i dag er jeg glad for, at jeg ikke gjorde det.
Mit generelle indtryk af uret er, at det på én gang udstråler gennemført kvalitet, men samtidig er diskret og klassisk. Der er i mine øjne ikke noget prangende over det.
Skivens rene design uden en masse "gejl", gør at det er tidløst ............ du kan spore skivedesignet helt tilbage til de tidlige Omega dykkere og militærure. Et design, der i øvrigt går igen i de nyere Seamasters, Aqua Terra, Railmasteren og til dels vel også i Speedmasteren og som jeg håber aldrig vil dø ud.
Detaljen med, at lynetten følger glassets bue og på den måde "buer nedad - udad", gør at uret let glider op under en skjortemanchet, uden at det går på kompromis med det faktum, at det er en "full size" dykkerklokke på 42mm. Man har en fornemmelse, at det er et ur, der har fået lov til at gennemgå en helt naturlig og glidende udvikling gennem tiden fra de tidligste dykkere Seamaster 60, 120 og 300 og op til i dag, hvor man har bibeholdt og kælet for designet, men blot forfinet det efterhånden som de tekniske produktionsmuligheder er blevet bedre.
Det er nok, når man tænker nærmere over det, (sammen med Rolex Sub og SD) næsten et af de mest "konservative" dykkerure, der findes - i mine øjne et positivt træk
Det er dog samtidig, i mine øjne, et af de mest alsidige ure der findes - jeg har ikke nogen som helst problemer med at bære det til enhver type beklædning - lige fra uniform, over jeans til jakkesæt/smoking. Om det lige vil gå til kjole og hvidt ved jeg nu ikke, men hvor ofte .............(jeg er ikke frimurer
Hvis jeg fik pålagt at skulle nøjes med ét eneste ur resten af livet - så ville 2254.50.00 være mit naturlige valg !
Den eneste grund til, at jeg ikke vil tage det med til Afghanistan, når jeg skal afsted til februar, men i stedet vil bære mit "Pingo" eller mit netop bestilte Marathon GSAR, er at jeg simpelthen ikke kan nænne at udsætte det for de "strabadser" som det vil få dernede. Det ville ellers blot forstærke urets betydning for mig personligt, hvis det havde gjort mig følgeskab også derned
Men alt dette er jo helt og aldeles subjektivt !!
Det eneste negative punkt jeg kan komme på omkring dette ur er, at heliumventilen sidder en smule umotiveret kl. 22 ....... den kunne være placeret mere harmonisk - måske blot ved at integrere den i kassen på samme måde som kronen. Men det er da også det eneste............ og måske samtidig en charme
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"

![[-]](https://urdebatten.dk/images/collapse.png)