Det tænder mig - advarsel VINTAGE!
#11
hannover_dk Skrev:
Speedy Skrev:Felco hed firmaet vist tidligere, senere Felca og specialet var vist at lave værker til andre urfirmaer. Har set et sted at der findes ETA værker der både er stemplet ETA og Felca.
Titoni findes forresten stadig, Titoni.ch
Stemmer helt med mit baghovede, de lavede værker som ebauche til andre - og som sådan var deres egne jo in-house, jeg tror dog din er så sen at det er noget som er overtaget af ETA værksmæssigt - men rent gæt
Fin vintage er det da i alle fald - godt du stadigt kan falde for sådan noget, og det ikke skal koste kassen og lidt til før det bliver sjovt
vh

Så kom er svar fra Titoni, det er da okay service syntes jeg, altså A. Schild værk formoder jeg. Noget du kan tilføje John H. ?;

Dear Mr. Bundsgaard,

We refer to your e-mail of 26th June 2009 and are pleased to inform you that the reference number 8100 is equipped with an AS 1896 11 1/2 automatic movement and was produced between 1960 and 1970.

We hope that the above information will help you any further and remain,

with best regards,


TITONI LTD.
Andrea Burri
Sales Assistant

Phone +41 32 654 57 00 | Direct +41 32 654 57 09 | Fax +41 32 654 57 01
Schützengasse 18 | 2540 Grenchen | Switzerland
[url]"http://www.titoni.ch" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.titoni.ch[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Svar
#12
Lækkert du gider skrive til dem, og endnu mere lækkert deres service er så høj med hurtigt svar.

Jeg har ikke det store at lægge til. Det er jo en automat og så er det nok noget med at den fra den tid skifter dagen som egentligt quickskifte, medens dato er, hvad de sikkert stadigt mente var quick skifte, et eller andet sted mellem kl 21 og 24.

Om Schield kan der jo også siges lidt. Her må jeg erkende jeg har forfrisket hukommelsen med en googling, men de hører da lidt til mit interesseområde.

I 1856 startede Urs Schield Eterna i Grenchen. I 1896 startede Adolf (navnet gået af mode siden) Schield-Hugi firmaet AS, også i Grenchen. FHF (fab. Horologie Fontemelont (måske forkert stavet)) var endnu tidligere.

Jeg tror Urs og Adolf var i familie somehow, de to Schield.

De tre samabejdede ret tidligt, og Eterna udskilte efter WW2 deres værksdel til eget selvstændige ETA for at kunne sælge mere til konkurrenterne.

Op gennem 1960-78 arbejdede de tæt sammen i værksvirksomheden Ebauche SA men de byggede stadigt hver deres maskiner. I 1978 fusionerede de helt, under navnet ETA og har siden lavet fælles maskiner, hvad de mekaniske angår, i hovedsagen bygget på Eterna kuglelejeprincippet, hvilket næppe overrasker så meget herinde Icon_redface

En lille krølle til AS er at de mig bekendt var meget tidligt ude med et automatværk som byggede på Harwood systemet, et noget sindigt automat system som jeg mener var det første eller et af de absolut første til armbåndsure. Jeg har været, og er på kig efter et ur med et fungeredne Harwood værk, hvis det er til at få for rimelige penge Icon_e_smile

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#13
Hej John
Ja, jeg syntes faktisk også at det var en fin service at de gad svare på mailen, jeg havde set det foreslået på et eller andet udenlandsk forum.

Du har ret med hensyn til qiuck skift og kronen frem og tilbage som du beskriver. Jeg måtte lige spørge Bo for jeg kunne ikke lige greje den faktisk Icon_rolleyes .
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)