321 med hvid skiver
Jeg kan ikke afgøre spørgsmålet, men her er et billede af uret fra den bog bsa har linket til:

İmage

Jens-Kristian
Svar
bsa Skrev:Prøv at kikke denne bog [url]"http://store.collezionareorologi.it/index.php?page=shop.product_details&category_id=1&flypage=shop.flypage&product_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=2&Itemid=33&lang=en&vmcchk=1&Itemid=2" onclick="window.open(this.href);return false;">http://store.collezionareorologi.it/ind ... 1&Itemid=2[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;
Der er en hvidskivet 321 også kaldet apollo. - Håber der er nogen der ved noget Icon_question
Vh Dennis
Ja min sandten - i de "frie blade" man kunne få adgang til i bogen, var der en "Alaska" lignende Speedmaster.
"Alaska" lignende, fordi den har 5 minutters inddelt lynette i stedet for tachymeter lynette.
Den er tydeligt beskrevet med kaliber 321.

Søger man så i Omegamania kataloget, hvor en prototype "Alaska Project" blev solgt (lot 211), så er den bestykket med kaliber 861.
Forvirringen breder sig.

Spørgsmålet om en hvid Speedmaster har også beskæftiget andre fora:
http://www.chronocentric.com/forums/omeg...read=47711
Følger man Steve Waddingtons svar i den tråd til Eric So's side, bliver man bekræftet:
Der fandtes en hvid (Alaska project?) Speedmaster med kaliber 321.

Egentligt synes jeg at blive mere og mere usikker, jo flere (modstridende) informationer vi finder frem Icon_e_wink

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg har aldrig set det ur før.
Tror næsten det er noget franken, der er altid en god historie til.
Det er også modstræbende med 145.022, da den reference bruger 861 (det nye værk var jo grunden til ny reference)

Alaska-prototypen brugte 861, og hed 145.0022.
İmage
Svar
Magnum Skrev:Jeg har aldrig set det ur før.
Tror næsten det er noget franken, der er altid en god historie til.
Det er også modstridende med 145.022, da den reference bruger 861 (det nye værk var jo grunden til ny reference)

Alaska-prototypen brugte 861, og hed 145.0022.
Helt og aldeles enig med Magnum: Der foreligger (endnu) ikke gedigen dokumentation af eksistensen af en hvidskivet SPM med kaliber 321.

Indtil nu har vi konstateret sikker eksistens af hvidskivet "Alaska Project" med kaliber 861.
Samtidig har vi konstateret en mængde "plukvis snak" om en hvidskivet "Alaska Project??" med kaliber 321.
Dog er denne "plukvise snak" i indre selvmodsigelse vedrørende kasse referencen.

Internettet er jo en guldgrube af information. - Men internettet kan jo også være en fæl forfører med underlødig information.
Det er altid nødvendigt, at forholde sig kritisk til informationerne, og krydsrevidere dem.
For øjeblikket fører krydsrevisionen til, at informationen "bider sig selv i halen", og at der således ikke er tale om kryds revision; men i stedet en kreds slutning.

Alle seriøse bidrag til at komme ud af "dødvandet" er velkomne.

Svar
Fra Ω Link Centralens link om, "Alaska Project" citeres:

3) Omegamania and the resurrection

In the many years that followed since the project's end in 1973, the Alaska Project was all but forgotten.

The following 2 paragraphs (in italics) are based on information shared by Mr. James Dowling, and I hope it is OK to use it here. Full informational credit for the next 2 paragraphs goes to him.

------
But then (in the early 1990s) something happened that changed just about everything: Kesaharu Imai, one of the most famous watch collectors, began writing a book about the multi-facetted history of the Speedmaster.
In order to get the most accurate information possible, he visited Omega and its museum in Bienne.
During his stay he showed the people of Omega and the curator of the museum some pictures of his own vast collection (surely one of the finest in the world).
Much to Omega’s surprise Mr. Imai was in possession of something even Omega did not have: two perfect examples of the very first generation Speedmaster, the CK 2915!

The people of Omega tried to persuade Mr. Imai to part with one of his treasured CK 2915 Speedmasters, but he had no interest in selling either of them.
As a last resort Omega offered a trade: one of the few surviving prototypes of the Alaska Project against one of the first generation Speedmaster.

So Omega got its CK 2915, Mr. Imai flew back to Japan with a wonderful prototype and the watch-collecting world was soon to hear the first bits & pieces of the story
behind the almost forgotten white & red Speedmaster!
------

Pictures and historic details of the Alaska Project started to appear in Mr. Imai’s publications (for example in “The Space & Watch”, ISBN 4-7663-3275-X as well as in
his now legendary – and most probably definitive work on the history of the Speedmaster – book “A Time Capsule”,
as published in an English translation by World Photo
Press), and thus the whole project as well as the details behind its raison d’être became a topic among many serious watch collectors...!

A few more years passed until, in April 2007, “Omegamania" offered one of the surviving prototypes up for auction!

On April 15 2007 said prototype (as Lot 211) was successfully auctioned for a winning bid of CHF 64,900!

- - - - - - Citat slut - - - - - -

I Ω Link Centralens link om, "Alaska Project" vises flere fotos af den temperatur beskyttende indkapsling. Blandt andet med en Speedmaster MarkII.
Nu begynder det at blive svært, at tro på, at en kaliber (321) der var under udfasning i projekt årene vitterligt skulle have fundet plads i "boksen".

Men det er måske i “The Space & Watch”, ISBN 4-7663-3275-X vi kan finde forklaringen?????

God jagt
Svar
Jeg tror forklaringen er her [url]"http://www.omega4u.net/omega4u/english/omega_prototype.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.omega4u.net/omega4u/english/ ... otype.html[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Vh Dennis
Svar
Ja den kunne nok tiltrække en eller anden samler
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)