Svar: 16
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har tidligere bedt jer om lidt inspiration til et ur fra mit fødeår 1970, hvilket jeg stadig ikke har fundet. Men i min søgen efter et ur fra 1970 faldt jeg tilfældigt over dette Omega Speedmaster MarkII som jeg nu har erhvervet mig.
Idag har jeg haft uret i en uge, og er meget begejstret for det. Her er lidt billeder af det:
Mine overvejelser går nu på hvad jeg skal gøre. I meget nær fremtid vil uret formentligt skulle have et eftersyn/service da jeg ikke kender tilstanden på værket, men det går præcist.
Jeg overvejer nu at sende uret til Omega i Bienne til et complete maintenance service som ifølge deres prisliste skulle koste 550 chf. Jeg ved ikke hvad et serviceeftersyn koster hos Krognos eller Mølbak, som ellers er alternativet for mig.
Er der nogen herinde som, som har erfaringer med at sende uret til Omega?
Jeg har i min research på nettet set et Mark II med exotic dial som har været hos Omega i Bienne, resultatet kan ses på dette link
http://www.thewatchforum.co.uk/index.php...e=threaded
Det er ikke et ur som jeg har tænkt mig at sælge igen, men vil det gøre noget ved værdien af uret at sende det til omega, det kan oplyses at uret har kostet mig under 4K på nuværende tidspunkt.
Hvad taler for at sende uret til omega og hvad taler imod?
Hvad ville I gøre?
Kimmo
•
Svar: 2,535
Tråde: 210
Modtaget Likes: 2 i 1 svar
Hej Kimmo
Tillykke med dit MKII, dejligt at du er blevet glad for det.
Jeg vil sige at du skal finde ud af hvad du vil med dit ur?
Det MKII racing du linker til er som nyt, alt(skive, visere, kroner, glas) er tilsyneladende skiftet og kassen har selvfølgelig fået den store tur med radiær slibning, som mig bekendt kun Omega kan til perfektion. Det ur er selvfølgelig superflot, alt du ser på det et nyt, kassen dog kun nypoleret.
Vil du have et ur som står som det MKII racing er der ingen vej udenom Omega.
Vil du til gengæld have et ur du kan se er 40 år gammelt, så er Krognos eller Mølbak en oplagt mulighed, her vil du beholde din egen skive og visere(de ser pænt patinerede ud). Kassen kan de 2 ikke "solslibe" men du kan lade den stå eller få den slebet mat/blank de rigtige steder.
Du vil skulle have nyt glas og sikkert også krone og knapper. Lænken kan du skifte hvis du vil.
Til sidst vil jeg sige at jeg tror de 550 CHF du nævner ikke holder stik, mon ikke den store tur hos Omega løber op i mindst 4-5K istedet? De 550 CHF er måske service, hvortil kommer reservedele, skive, visere, kroner osv. Og Omega afgør vist selv hvad der skal skiftes, du kan ikke sige at de skal bevare et og skifte noget andet - mig bekendt.
Jørgen eller Bo skal vel have ca. 2000 for et stort service med glas, knapper og krone vil jeg tro.
Men det er kun dig der kan afgøre hvad du ønsker, lad os høre hvad du beslutter og vis resultetet frem. Held og lykke med projektet.
•
Svar: 11,784
Tråde: 233
Modtaget Likes: 12 i 12 svar
Speedy Skrev:Hej Kimmo
Tillykke med dit MKII, dejligt at du er blevet glad for det.
Jeg vil sige at du skal finde ud af hvad du vil med dit ur?
Det MKII racing du linker til er som nyt, alt(skive, visere, kroner, glas) er tilsyneladende skiftet og kassen har selvfølgelig fået den store tur med radiær slibning, som mig bekendt kun Omega kan til perfektion. Det ur er selvfølgelig superflot, alt du ser på det et nyt, kassen dog kun nypoleret.
Vil du have et ur som står som det MKII racing er der ingen vej udenom Omega.
Vil du til gengæld have et ur du kan se er 40 år gammelt, så er Krognos eller Mølbak en oplagt mulighed, her vil du beholde din egen skive og visere(de ser pænt patinerede ud). Kassen kan de 2 ikke "solslibe" men du kan lade den stå eller få den slebet mat/blank de rigtige steder.
Du vil skulle have nyt glas og sikkert også krone og knapper. Lænken kan du skifte hvis du vil.
Til sidst vil jeg sige at jeg tror de 550 CHF du nævner ikke holder stik, mon ikke den store tur hos Omega løber op i mindst 4-5K istedet? De 550 CHF er måske service, hvortil kommer reservedele, skive, visere, kroner osv. Og Omega afgør vist selv hvad der skal skiftes, du kan ikke sige at de skal bevare et og skifte noget andet - mig bekendt.
Jørgen eller Bo skal vel have ca. 2000 for et stort service med glas, knapper og krone vil jeg tro.
Men det er kun dig der kan afgøre hvad du ønsker, lad os høre hvad du beslutter og vis resultetet frem. Held og lykke med projektet.
De 2000 inkl glas knapper og krone for en kronograf er så også at betegne som en venskabspris - normalen ligger nok lidt højere tror jeg. Stor kunde/ny kunde/småkunde osv
Hva Benny - sku du ikke til Italien på lidt ferie med frue + ½?
vh
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Jeg synes at Speedy har ramt de forskellige overvejelser ganske fortræffeligt, og kan kun erklære mig enig med ham.
Det er altid betagende at se resultaterne af Omega's "trolddoms kunster", lige som på MKII'eren med "exotic dial".
Til sammenligning vedlægger jeg et billede af en MKII, som en af vore dygtige vintage urmagere har tryllet lidt med.
I dette tilfælde Peter Halse i Horsens.
Det ses, at kassen er "glattet", og er fri for ridser og mærker, og at urets facetter i videst muligt omfang er respektekteret.
Ligeledes ses det, at uret fremstår matteret, som Speedy beskrev.
Om dit ur skal underkastes den store gennemgribende "magi" hos Omega, eller en lidt mindre "konserverende" kur hos en dygtig vintage urmager, er vanskeligt at råde om.
Men nu er der et sammenlignings grundlag.
Tillykke med den bundsolide klassiker, der både indbyder til at blive brugt, og som kan tåle det.
Med venlig hilsen - Geodoc
•
@Hannover; Prisen var et hurtigt skud, det ligger sikkert en bid højere som du siger. Hvilket også siger mig at de 550 CHF er for ren service hos Omega, hvortil kommer reservedele mv.
Og jo vi drager tirsdag morgen afsted til Roma
I indlægget på det udenlandske forum sammenlignes Omegas renovering med en Speedsonic som har været hos STS, så vidt jeg husker. Nogen der kender noget til dem, har set deres hjemmeside, men intet om priser mv.
•
Tak for alle jeres input, som altid er en fornøjelse at læse.
Jeg har set på en anden side at ham som har fået istandsat sin MKII exotic hos Omega betalte et beløb svarende til 295£ godt nok for 2 år siden.
Jeg mener også at kunne huske at han har vist et billede af alle de dele som blev skiftet af Omega, da de sender alle udskiftede dele med tilbage.
Jeg vil prøve at se om jeg kan finde linket.
/Kimmo
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Hej Kimmo
Er det dette link?
[url]"http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=28138&hilit=speedmaster+mkii" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tz-uk.com/forum/viewtopic.ph ... aster+mkii[/url]
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Hej Geodoc
Nej det var ikke lige det link jeg tænkte på, men det her:
http://vintageomegaforum.com/vintage-ome...244-2.html
Det er på linkets side 2.
Der kan man se alle de enkelt dele som han har fået skiftet på sit MKII
De bedste søndagshilsner
Kimmo
•
Underligt at de har fundet det nødvendigt at skifte den skive, den gamle var jo som ny!
Mht. prisen skriver han at hans lokale urmager skulle give mere for de returnerede dele ond hele operationen havde kostet hos Omega.
Jeg tvivler på at de priser holder endnu, men det er da et forsøåg værd, og de giver jo et tilbud, kan ikke huske hvad det koster, er det ca. 400.-?
•
Svar: 254
Tråde: 27
Hej Kimmo - tillykke med din Mk. II.
Et dejligt råt Speedmaster som er ved at komme til ære og værdighed.
Jeg kan fortælle, at jeg har prøvet at sende et ur - min Constellation Ref. 167.005 fra 1962 til Omega for renovering.
Det er korrekt at det tager mindst 6 mdr. og prisen vil nok være mindst være 2-3 gange hvad du skal give i DK - selv. afhængig af hvad i aftaler...
Selv gav jeg ca. 6K for min Constellation - søg evt. på "Stjernebillede" under Omega forum.
Selv synes jeg at der er blevet poleret lige lovlig meget på det, og nogle måneder efter at det kom tilbage, begyndte det at gå i stå  det blev naturligvis lavet på garantien, men det var jo besværligt at skulle køre til Kbh. og så skulle jeg undvære uret.
Jeg tror at med mindre man har en kasse der skal slibes op som på de billeder du viser, eller har andre helt specielle reparationsopgaver, kan du lige så godt benytte nogle af de navne der allerede ER nævnt i denne tråd.
God fornøjelse .....
•
|