Hvilket stort vintage ur?
Jeg leder efter et ur med lidt historie. Gerne ældre end 1970. Og det skal være stort, gerne MIN 40mm!

Nogen her der har et bud på noget lækkert.
Prisen må max være 10.000, dog havde jeg egentlig håbet at kunne finde noget til omkring en 3 stykker. Er det helt galt eller?

Super hvis nogen havde nogle links fra brugtmarkedet eller andet som ville passe til ovenstående.

Har kigget på noget som det her: [url]"http://www.mywatch.dk/product.asp?product=92">http://www.mywatch.dk/product.asp?product=92[/url]

Kan lide det enkelt og ikke med for meget guld.

På forhånd tak hvis nogen har en god ide eller noget lækkert itl salg.

J.
Svar
Jeg synes den er flot - men bemærk lige, som Bjarne skriver - det er et fint gammel Zenith urværk (og muligvis skive det kan jeg ikke sige) mens kassen er nyere. Formenligt dermed mariage mellem et lommeur og et armbåndsur som her er bygget. Det er årsagen til det er så stort.

40 mm er lidt svært i 1970 men der findes lidt at gå efter f.eks Zenith har lidt i kronograf i den størrelse - Heuer Bundeswehr kronograf.

Jeg synes den viste Zenith er rigtig flot, og det afhænger jo helt af hvad du vil. SKAL det være noget originalt og uændret, så duer den jo slet ikke - skal det være stort og godt og flot og fint at gå med bare, så duer den absolut.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:Jeg synes den er flot - men bemærk lige, som Bjarne skriver - det er et fint gammel Zenith urværk (og muligvis skive det kan jeg ikke sige) mens kassen er nyere. Formenligt dermed mariage mellem et lommeur og et armbåndsur som her er bygget. Det er årsagen til det er så stort.

40 mm er lidt svært i 1970 men der findes lidt at gå efter f.eks Zenith har lidt i kronograf i den størrelse - Heuer Bundeswehr kronograf.

Jeg synes den viste Zenith er rigtig flot, og det afhænger jo helt af hvad du vil. SKAL det være noget originalt og uændret, så duer den jo slet ikke - skal det være stort og godt og flot og fint at gå med bare, så duer den absolut.

vh

Ganske rigtigt et mariage. Skiven er højst sandsynlig original af enamel-typen, Har ikke lige det danske ord på tungen(porcelænskive??). Bemærk at optrækskronen er placeret mellem hornene hvilket er sikker indikation om at værket orindeligt stammer fra et lommeur. Har set tilfælde af sådanne mariage-ur, hvor skiven er ommalet og roteret, således at sub-sec. bliver placeret ved 9 markør i stedet for 6 markør. derved kan værket roteres tilsvarende så kroneplacering kommer på 3 markør som på almidelige armbåndsure. Hvordan det så fungerer i praksis, da minutviseren så først flytter sig ved 15 sekunder forsinket må det vel blive til, ved jeg ikke. Ellers dejligt befriende at se et ur, hvor værket fylder kassen ud kontra ditto stort moderne diver med en femkrone som værkholder. I prislejet 3000-4000 kr. ville jeg dog hellere se mig om efter et "finere" værk at sætte i kassen. Fra knapt en tusse og opad fås værker fra bl.a. Agassiz, C.H.Meylan, Touchon, Haas Neveux, Ed Koehn m.f. på amerikansk, tysk og engelsk ebay. De fås typisk i størrelserne omkring 25-30 mm(fra lady pendant), 39mm og ca. 43mm. Disse producenter blev dengang regnet fuldt ud on par med Patek, audemars og vacheron. Hvem der egentlig laver urkasserne(typisk med glasbagkasse) ved jeg ikke, men hvis nogen kan linke til en sådan producent er jeg selv meget interesseret.
Svar
Takker for de fine svar, men er der virkelig ikke nogen der har et link til et ur der bare matchede lidt på det jeg efterspørger...
Svar
Det nærmeste jeg kan komme er en Omega Speedmaster prof. fra tidlig 70'erne med cal. 861 - den kan nok købes til ca 10 K hvis standen ikke skal være perfekt!

Den har er uforlignelig historoie, den er lige over 40 mm, den er flot - og det er et ur man aldrig bliver træt af at se på.

vh Baun
Svar
Det ser ud til jeg skal ned forbi Sct. Clemens Torv i Århus..
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)